Hoi, vriend van mij is van plan om over te stappen van zijn laptop naar een pc waar hij mijn hulp graag bij wilde. We zijn dus samen bezig geweest om alles uit te zoeken en samen te stellen. Het doel van de pc is om zijn huidige laptop te vervangen, oftewel, het moet "compact" zijn (<20L) zodat het systeem makkelijk meegenomen kan worden. Aangezien hij het met de auto vervoerd is het geen probleem dat het geen super compacte pc is en daarom dus ook de keuze voor de huidige behuizing welke 18L is.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem word voornamenlijk gebruikt om te gamen, dit is op 1080p, de helft van de week zal dit op 144hz zijn en de andere helft van de week op 60hz, zoland het dus gewoon 60fps levert is het eigenlijk al goed. Zijn huidige laptop heeft een i7-7700HQ en een GTX 1060, opzich werkt dit nog prima maar het maakt gewoon veel lawaai en begint toch een beetje zijn leeftijd te laten zien.
Voor de rest word het gebruikt voor de standaard taken zoals internet browsen etc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst wilt hij rond de 900 euro uitgeven, maar meer uitgeven indien het het waard is valt te overwegen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zeker, de videokaart is al in bezit. Maar deze zal ook deel uit maken van het budget voor de pc, het is mijn oude gpu die hij van mij mag overnemen. Deze prijs staat nog niet vast (waarschijnlijk 175 euro) en het is even kijken naar hoe duur de rest van de pc zal zijn.
Daarnaast is alle randaparatuur al aanwezig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor cpu gaat uit naar AMD.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals eigenlijk al vermeld is, 1080p gaming in een "compact" jasje.
Ga je overklokken?
Nee, waarschijnlijk gaat dit niet gebeuren.
Wat verwacht je van ons?[i]
Eigenlijk even kijken of er toch nog iets beter kan, daarnaast zitten we ook een beetje in de knoop met de Ryzen 5 3600 die in de afgelopen maanden van 170 euro naar nu 235 euro is gegaan (goedkopere opties zijn niet in stock of de webshops hebben niet de beste reputatie...). Voor 239 euro heb je ook de Ryzen 5 3600XT, normaal zou ik dit geen interessante optie noemen maar met de huidige prijzen, zou dit interessant zijn? Als goedkopere optie is er anders nog de Ryzen 5 3500X wat een 3600 is zonder SMT of de Ryzen 5 Pro 4650G wat een iets langzamere 3600 is voor 200 euro.
Nog een kleine toevoeging, waarom een AIO? De pc gaat dus veel vervoerd worden en dan lijkt een AIO mij toch de betere keuze ivm minder stress op het moederbord. Over het moederbord gesproken, de reden voor het dure moederbord is omdat deze nu 50 euro cashback heeft, en je krijgt er een gratis game bij. Alternatieve optie is de pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem word voornamenlijk gebruikt om te gamen, dit is op 1080p, de helft van de week zal dit op 144hz zijn en de andere helft van de week op 60hz, zoland het dus gewoon 60fps levert is het eigenlijk al goed. Zijn huidige laptop heeft een i7-7700HQ en een GTX 1060, opzich werkt dit nog prima maar het maakt gewoon veel lawaai en begint toch een beetje zijn leeftijd te laten zien.
Voor de rest word het gebruikt voor de standaard taken zoals internet browsen etc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst wilt hij rond de 900 euro uitgeven, maar meer uitgeven indien het het waard is valt te overwegen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zeker, de videokaart is al in bezit. Maar deze zal ook deel uit maken van het budget voor de pc, het is mijn oude gpu die hij van mij mag overnemen. Deze prijs staat nog niet vast (waarschijnlijk 175 euro) en het is even kijken naar hoe duur de rest van de pc zal zijn.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 0,- | ||
Daarnaast is alle randaparatuur al aanwezig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 199,90 | € 199,90 |
| 1 | Moederborden | MSI MPG B550I Gaming Edge WiFi | € 189,05 | € 189,05 |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master MasterBox NR200P Wit | € 99,95 | € 99,95 |
| 1 | Waterkoeling | Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB | € 62,90 | € 62,90 |
| 1 | Geheugen intern | HyperX Fury black HX432C16FB3K2/16 | € 59,35 | € 59,35 |
| 1 | Voedingen | Fractal Design Ion SFX-L 650W Gold | € 113,90 | € 113,90 |
| 1 | Solid state drives | Crucial P2 500GB | € 53,19 | € 53,19 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 784,24 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor cpu gaat uit naar AMD.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals eigenlijk al vermeld is, 1080p gaming in een "compact" jasje.
Ga je overklokken?
Nee, waarschijnlijk gaat dit niet gebeuren.
Wat verwacht je van ons?[i]
Eigenlijk even kijken of er toch nog iets beter kan, daarnaast zitten we ook een beetje in de knoop met de Ryzen 5 3600 die in de afgelopen maanden van 170 euro naar nu 235 euro is gegaan (goedkopere opties zijn niet in stock of de webshops hebben niet de beste reputatie...). Voor 239 euro heb je ook de Ryzen 5 3600XT, normaal zou ik dit geen interessante optie noemen maar met de huidige prijzen, zou dit interessant zijn? Als goedkopere optie is er anders nog de Ryzen 5 3500X wat een 3600 is zonder SMT of de Ryzen 5 Pro 4650G wat een iets langzamere 3600 is voor 200 euro.
Nog een kleine toevoeging, waarom een AIO? De pc gaat dus veel vervoerd worden en dan lijkt een AIO mij toch de betere keuze ivm minder stress op het moederbord. Over het moederbord gesproken, de reden voor het dure moederbord is omdat deze nu 50 euro cashback heeft, en je krijgt er een gratis game bij. Alternatieve optie is de pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac.