• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:02

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Topicstarter
Ik overweeg of het mogelijk is van gas naar warmtepomp te gaan. Aanvoertemperatuur omlaag naar 50 graden is al gebeurd, dat bleek geen probleem. Ik heb voldoende ruimte om buffervaten/units neer te zetten, zowel binnen als buiten.

Maar ik heb nog wel één pijnpuntje: door de opbouw van mijn huis (zeg maar een grote stacaravan op een stalen ponton op het water) zoek ik een oplossing die echt stil is.Ik wil niks horen (en ook geen rimpels in het water zien). Zowel omdat ik het zelf niet wil horen, als ook omdat het geluid over het water erg gemakkelijk naar mijn buren komt.

Iemand enig idee waar ik als eerste naar moet kijken? Ik kan er moeilijk een paar op proef laten komen, zeg maar.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-04 22:11

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Is een W/W warmtepomp dan niet wat waarbij je de warmte uit het oppervlaktewater haalt? Weerman Gerrit Hiemstra is hier nu ook mee aan het experimenteren. ( https://www.plushuis.nu/droomhuis )

Dan heb je geen buitenunit die lawaai maakt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je zou eigenlijk een thermo akoestische warmtepomp moeten hebben. Maar lees dat deze voorlopig nog niet te krijgen zijn: https://www.vakbladwarmte...met-meer-vermogen-1016290

• thunder7

thunder7

Topicstarter
Als ik zie hoeveel schelpdieren zich hier op het ponton vestigen, ben ik wat huiverig voor extra buizen in het water. Daarnaast wisselt de diepte tussen 10 en 800 cm (!), en lees ik dat bronnen voor w/w warmtepompen geboord worden tot water van 10-14 graden gevonden wordt. Zo warm is het oppervlaktewater hier niet, maar het zou een overweging kunnen zijn.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:22
Ik weet niet hoe lang leidingen vanaf een pomp naar het huis mogen zijn, maar is het een optie als de WP op het vasteland komt te staan?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:18
Je zal niet alleen moeten kijken naar de geluidsdruk van de pomp op zich, maar ook extra aandacht schenken aan de plaatsing/montage, trillingsdempers e.d.. Op een ponton zal dat ook voor erkende installateurs nog een uitdaging zijn. Het moet dus niet zo zijn, dat het {stalen ?) dek als klankkast mee gaat doen.
Een pomp met overcapaciteit hoeft niet op vol vermogen te draaien en dat scheelt ook in geluid.

En als je toch voldoende ruimte hebt, dan is ook nog wel wat te winnen met een omkasting. Zoek eens op warmtepomp + suskast.

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 26-11-2020 14:37 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

• thunder7

thunder7

Topicstarter
leidingen naar vaste wal zal een meter of 35 zijn, dus dat lijkt me lastig - blijvend flexibel i.v.m. de wisselende waterstanden, waterdicht en uv-bestendig geïsoleerd, dat valt met de waterleiding al niet mee. Overigens is het dek inderdaad ook van staal, dus meetrillen is inderdaad niet de bedoeling. Van langsvarende duwbakken is dat nog te doen (tijdelijk), maar van een vast apparaat is dat niet de bedoeling.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
thunder7 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:38:
Als ik zie hoeveel schelpdieren zich hier op het ponton vestigen, ben ik wat huiverig voor extra buizen in het water. Daarnaast wisselt de diepte tussen 10 en 800 cm (!), en lees ik dat bronnen voor w/w warmtepompen geboord worden tot water van 10-14 graden gevonden wordt. Zo warm is het oppervlaktewater hier niet, maar het zou een overweging kunnen zijn.
WWWP werkt ook gewoon met “water” van rond het vriespunt. Nathan boort zelfs bronnen voor die temperatuur :+
Is wel minder goed voor je COP, maar technisch geen probleem.

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-04 10:02
bbbrumbrum schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:10:
[...]

WWWP werkt ook gewoon met “water” van rond het vriespunt. Nathan boort zelfs bronnen voor die temperatuur :+
Is wel minder goed voor je COP, maar technisch geen probleem.
Dat zullen dan wel gesloten systemen zijn, ik ben zoiets in Nederland in de utiliteitsbouw nog nooit tegen gekomen. De plekken waar dat wel gebeurt heeft dat meer te maken met afgifte problemen voorkomend uit ontwerp fouten en de bijbehorende capaciteits problemen. Bron installaties waarop vergunning verleend wordt mag je ook niet onder de 5 graden injectie temperatuur komen.

@thunder7 Ik zou erg huiverig zijn om gebruik te maken van een w/w warmtepomp met gebruik van oppervlakte water. Daarmee ga je normaal gesproken in de problemen komen als de watertemperatuur onder de 10 graden komt.

Wij hebben zakelijk een aantal installaties draaien waar dit direct of indirect op deze manier gebruikt wordt en vervuiling is ook echt wel een dingetje, zeker voor een particulier lijkt me dat kostentechnisch niet interessant. Tenzij je met een gesloten systeem werkt, maar dat geeft weer andere uitdagingen en biedt geen oplossing voor de te lage watertemperatuur.

Voor trillingen heb je dempers waarbij dat echt geen issue meer is, geluid is een ander aspect. Waar wil je hem neer zetten?

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• thunder7

thunder7

Topicstarter
Aan de kopse kant van het huis zitten geen ramen en is een stuk van 8x2 m dek beschikbaar. Maar dit ligt wel direct naast de slaapkamers. Maakt de oriëntatie op zon uit? Het ligt op zuid-oost.

• DjaRoel
thunder7 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:09:
Aan de kopse kant van het huis zitten geen ramen en is een stuk van 8x2 m dek beschikbaar. Maar dit ligt wel direct naast de slaapkamers. Maakt de oriëntatie op zon uit? Het ligt op zuid-oost.
Leuk initiatief. Het is met geluid en water altijd lastig, al zal er wellicht op de momenten dat het zo stil is ook geen enorm warmteverlies zijn. Wind is toch altijd wel een factor.

Wat voor afgifte systeem gebruik je en hoeveel gas per jaar?

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• thunder7

thunder7

Topicstarter
We hebben nu een traditionele CV-ketel met traditionele radiatoren, die eigenlijk alleen voor warm water gebruikt wordt. In de woonkamer staat een nieuwe efficiënte houtkachel, gasverbruik is nu 300 m3/jaar.

Wandverwarming is gezien het type wanden geen optie, vloerverwarming betekent de 22mm massief beuken vloer vaarwel zeggen (gaat niet gebeuren).

Nadeel is met meer thuiswerken dat dat nu eigenlijk alleen in de woonkamer kan, iets meer warmte in de studeerkamer of de badkamer is wel een pré. Maar je slingert een CV-ketel ook niet even aan om 1 kamertje op te warmen, dat is het nadeel van al dat gas-besparen, je wordt er te kien op.

• DjaRoel
thunder7 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:51:
We hebben nu een traditionele CV-ketel met traditionele radiatoren, die eigenlijk alleen voor warm water gebruikt wordt. In de woonkamer staat een nieuwe efficiënte houtkachel, gasverbruik is nu 300 m3/jaar.

Wandverwarming is gezien het type wanden geen optie, vloerverwarming betekent de 22mm massief beuken vloer vaarwel zeggen (gaat niet gebeuren).

Nadeel is met meer thuiswerken dat dat nu eigenlijk alleen in de woonkamer kan, iets meer warmte in de studeerkamer of de badkamer is wel een pré. Maar je slingert een CV-ketel ook niet even aan om 1 kamertje op te warmen, dat is het nadeel van al dat gas-besparen, je wordt er te kien op.
Kan je die houtkachel niet koppelen aan een buffervat? En zo de boel verwarmen, al dan niet in combinatie met/in de vorm van een warmtepomp boiler voor het tapwater.

En dan een paar L/L warmtepompen om mee bij te warmen en in de zomer te kunnen koelen.

Pagina: 1