Monitor aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pietjansen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:39
Ik zoek een monitor voor verschillende doeleinden:
- thuiswerk
- af en toe gamen, maar ik heb geen game PC dus het blijft voorlopig bij spellen die geen goede grafische kaart nodig hebben zoals League of Legends (en dus geen hele hoge eisen stellen aan de monitor).
- incidenteel het bewerken van vakantiefoto's met photoshop (dus een goede kleurweergave is wel fijn)
- ik heb een PS4 pro die is aangesloten op een oude grote TV. Als de monitor 4k zou zijn, zou ik de monitor misschien ook een enkele keer gebruiken om op 4k te gamen met de PS4 pro. Maar dat zal niet veel voorkomen en is dus ondergeschikt.

De monitor zal meestal gekoppeld zijn aan mijn Dell Latitude 5510 via displayport->usb-C.

Wensen:
- minimaal 23,8". Momenteel gebruik ik een oud HP 24" scherm, een maatje groter zou fijn zijn maar is geen must. Boven de 27" denk ik te groot.
- minimaal QHD 2560x1440. HD 1080p is naar mijn mening te mager op 27".
- een in hoogte verstelbare voet. Als ik daarmee te veel concessies moet doen kan een paar boeken ook uitkomst bieden, maar een verstelbare voet heeft mijn voorkeur.
- displayport en HDMI
- mat (bestaan er überhaupt glanzende monitoren?)

Vragen:
- een TN-paneel valt af, maar maakt in mijn situatie VA of IPS nog verschil?
- is 4k relevant in mijn situatie en/of haalbaar in deze prijsklasse?
- hoe relevant is refresh rate (Hz) en reactietijd (ms) in mijn use-case?
- ik heb geen merkvoorkeur, maar maakt dit nog iets uit? Duurzaamheid (in de zin van dat het scherm een lange verwachte levensduur heeft) is wat mij betreft belangrijk.

Budget:
Maximaal €300, liever richting de €250. Als er een mooie black-friday aanbieding is zou dat natuurlijk helemaal mooi meegenomen zijn.

Alle reacties

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:55
k heb gister de LG UltraGear 27GL850 binnengekregen.
Iets boven je prijsklasse maar wellicht komt er morgen een Black Friday deal voorbij
Echt zeker een aanrader. Kleuren zijn prachtig en natuurlijk een IPS paneel.

Denk dat dit scherm voor deze prijsklasse een van betere (beste) is.

Pluspunten:
- Kleurweergave
- Quad HD
- Nano IPS
- 144hz
- 1ms
- G-Sync (mocht je later een game PC aanschaffen)

Zag van dit scherm gister ook een advertentie op V&A voor 325 euro.

Heb nog geen enkele seconde spijt gehad van mijn aankoop.
Kom van een 165hz VA Curved MSI monitor.

Hopelijk helpt dit je een beetje :)

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

H12

Ik gebruik sinds een week een Dell S2721DS, omdat ik dezelfde wensen had als die jij opnoemt en daarbij niet meer bijzonderheden nodig heb. Vanuit kantoor ben ik ook Dell (24 inch) gewend en ik wou voor het thuiswerken een groter scherm, meer pixels en mogelijkheid tot VESA mount.

Via de goedkoopste aanbieder (de webshop die niet QWERTY heet) binnen een dag thuis bezorgt.

Ik twijfelde nog over de Iiyama Prolite.

• pietjansen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:39
@Rotinomm Thanks voor het meedenken! De LG is denk ik te duur inderdaad, verwacht niet dat die morgen in een keer in mijn budget gaat vallen helaas...

@H12 Goeie tip, dat is wel een hele mooie monitor. Ben sowieso wel fan van de Dell schermen, die hebben over het algemeen een goede kleurweergave is mijn indruk. En ze lezen lekker af. Hoe bevalt de 27" versie tot nu toe?

De Prolite heb ik ook veel voorbij zien komen. Twee dingen maken dat ik denk dat dit voor mij een iets minder goede aankoop is: het model is al vier jaar op de markt en ik heb niks aan de speakers. Beiden zijn natuurlijk zeker geen no-go argumenten, maar als de keuze reuze is...

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

H12

pietjansen schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:07:
Hoe bevalt de 27" versie tot nu toe?
Tot nog toe prima, qua prijs-kwaliteit.

Ik gebruik het scherm voornamelijk voor werk, en daarvoor voldoet het (direct uit de doos) prima. En als casual gamer is het ook voldoende.

Positief:
-Relatief goede kleurwaardes (n=1)
-Acceptabel contract (n=1)
-2x HDMI
-Verstelbare voet
-Smalle bezels

Negatief:
-Helderheid op laagste stand is nog best fel (n=1)

Wat er niet op zit:
- VGA aansluiting, maar dat hebben de nieuwe generaties zakelijk laptops ook bijna niet meer
- USB-hub, aansluitingen genoeg op de laptop en ik doe veel via bluetooth

Wat er wel op zit:
-Speakers, Vrijwel nutteloos. Toch gebruik ik ze soms voor achtergrondmuziek

Al met al zou ik het als zakelijk scherm aanraden, het doet wat het moet doen voor een prima prijs. Maar kijk vandaag ook in het aanbiedingen topic, misschien staat er iets beters in.

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-01 13:20
Pagina: 1