Dell Inspirion 7548, wordt wat trager, upgrade noodzakelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• De-Hamster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-01 22:16
Goedemorgen,

Mijn inmiddels vier jaar oude Dell Inspiron 7548 is toe aan een upgrade. Ik merk dat de standaard 256 Liteonit 7mm 1.5 inch SSD toch wel vol begint te raken(5-10 gb vrij), ook werkt het browsen met 10+ tabbladen erg traag. Ik ben nu dingen aan het wissen, die ik liever niet wis. Het werkgeheugen met 2x 8GB lijkt mij nog altijd de max voor dit apparaat. Een videokaart vervangen is niet per se nodig of mogelijk lijkt me. Dus hetgeen waar ik nog wat geheugen en snelheidswinst mee hoop te halen is het verbeteren en vergroten van de SSD.

Nu lees ik in de specificaties het volgende:
Opslag
Interface SATA 6 Gbps
Harde schijf
Eén schijf van 7 mm (2,5-in)
Ondersteunde stations
• Eén harde schijf (met ondersteuning voor Intel Smart Response Technology)
• Eén SSD-schijf (solid-state drive)
• Eén harde schijf en solid-state hybride schijf
De genoemde Liteonit SSD schijf van 256GB lijkt mij degene die ik dan moet vervangen? Of is er werkelijk ruimte om er eentje bij te zetten? Levert dit dan nog iets qua snelheid op, aangezien mijn OS op de Liteonit blijft staan natuurlijk? Ik wil er namelijk ook zeker op snelheid vooruit gaan anders kan ik net zo goed een cloudservice of externe HDD erbij pakken. Een verse OS install ligt sowieso wel in mijn gedachten. Windows 8.1 64bit is nog altijd niet iets waar ik enorm aan kan wennen.

Ik was eens door de pricewatch aan het kijken met filters en kwam de volgende drie modellen tegen.
https://tweakers.net/pric.../1131815;1126241;1587240/
Verschillen lijken erg klein, zal voornamelijk om merkvoorkeur gaan?

Via dit topic https://www.windowscentra...n-15-7000-compatible-ssds
Lees ik dat de Samsung de beste optie heeft, en die krijgt hier op Tweakers ook de beste reviews.

Budget is in principe maximaal 120 euro.

De laptop wordt voornamelijk gebruikt voor wat internetten, licht photoshop/sketchup werk en games als Football Manager.

Iemand tips of aanbevelingen? :)

Alle reacties

• De-Hamster
Het loopt niet echt storm.

Past dit model ook in mijn laptop? Deze is namelijk een serieuze stap voorwaarts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0JIRzEdkJe_2DAcqyNJO9E3Asc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rg3BDA3PhZv32JHV97ysrNur.jpg?f=fotoalbum_large

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:12
https://www.dell.com/comm...of-hard-disk/td-p/5159836 geeft aan dat jouw laptop geen M2 slot heeft. Als dat klopt dan is een M2 ss als de 970 Evo Plus niet bruikbaar.

Merkbare snelheidswinst krijg je niet van een NVME ssd. Je kunt net zo goed de Liteon vervangen door pricewatch: Toshiba TR200 480GB.

[ Voor 34% gewijzigd door Uszka op 27-11-2020 22:10 ]

• De-Hamster
Uszka schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:05:
https://www.dell.com/comm...of-hard-disk/td-p/5159836 geeft aan dat jouw laptop geen M2 slot heeft. Als dat klopt dan is een M2 ss als de 970 Evo Plus niet bruikbaar.

Merkbare snelheidswinst krijg je niet van een NVME ssd. Je kunt net zo goed de Liteon vervangen door pricewatch: Toshiba TR200 480GB.
Ja ik wil sowieso de stap zetten naar 1 TB. Met 480gb verwacht ik ook weer te snel vol te zitten.

Ik had wel gehoopt een nieuwere/betere SSD en een verse install dat deze dan minder problemen heeft met bijvoorbeeld tien tabbladen. Het openen van een Office programma als er een Sketchup bestand open staat etc.
Zijn er wellicht andere dingen die ik kan upgraden om dit te bewerkstelligen?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:12
Kijk eens wat het geheugengebruik op zo'n moment is.

Een volle ssd kan wel degelijk vertraging veroorzaken. Een ssd met grotere capaciteit is dus zeker geen overbodige luxe.

[ Voor 54% gewijzigd door Uszka op 01-12-2020 07:45 ]

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-01 11:45
De opslagruimte van de SSD zal niet veel uitmaken voor de snelheid van het apparaat verwacht ik. 16GB RAM moet ook ruim genoeg zijn voor een paar tabladen en programma's.

Ik denk dat het eerder ligt aan de CPU, dat is toch een 5 jaar oude dual core.

Als je iets doet (eventueel tegelijk met upgraden van SSD) dan zou ik meteen even de laptop goed schoonmaken van binnen, misschien de koelpasta vervangen en Windows opnieuw installeren.
Denk dat je daarmee wel gedaan hebt wat je kunt doen.

• De-Hamster
Goudstalen schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:37:
De opslagruimte van de SSD zal niet veel uitmaken voor de snelheid van het apparaat verwacht ik. 16GB RAM moet ook ruim genoeg zijn voor een paar tabladen en programma's.

Ik denk dat het eerder ligt aan de CPU, dat is toch een 5 jaar oude dual core.

Als je iets doet (eventueel tegelijk met upgraden van SSD) dan zou ik meteen even de laptop goed schoonmaken van binnen, misschien de koelpasta vervangen en Windows opnieuw installeren.
Denk dat je daarmee wel gedaan hebt wat je kunt doen.
Top dankjewel.

CPU vervangen is meestal geen doen. Dan ga ik gewoon voor een grotere SSD en opschonen met een verse install.

• De-Hamster
De harde schijf is binnen, de nodige backups zijn gemaakt.

Hier draait nu een originele standaard Windows 8 Pro op. Is er een mogelijkheid deze legaal te upgraden anar Windows 10? Of moet je die dan altijd opnieuw aanschaffen? Ik hoorde namelijk ooit eens dat je die kunt meenemen

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

De-Hamster schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:10:
De harde schijf is binnen, de nodige backups zijn gemaakt.

Hier draait nu een originele standaard Windows 8 Pro op. Is er een mogelijkheid deze legaal te upgraden anar Windows 10? Of moet je die dan altijd opnieuw aanschaffen? Ik hoorde namelijk ooit eens dat je die kunt meenemen
Nee je kunt een upgraden doen. Officieel kan 't niet meer, maar het is ook niet illegaal. En ja het gaat je heel veel schelen, je hebt gewoon een deel van je storage leeg nodig.

https://www.google.com/am...-free-windows-10-upgrade/

[ Voor 9% gewijzigd door Praetextatus op 10-12-2020 22:51 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• De-Hamster
Alles gelukt en draait een stuk sneller. Bedankt allemal
Pagina: 1