Akkoord Raad van EU is ook nodig bij EU regelgeving

Pagina: 1
Acties:

• youp.c
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-06-2024
@TijsZonderH nieuws: Europees Parlement stemt in met regels voor het repareren van elektro...

Met de laatste alinea van het artikel wordt de indruk gewekt dat het eigenlijk al in kannen en kruiken is. Dit kan beter enigszins afgezwakt worden. Helaas is er bij het EU wetgevingsproces ook nog de Raad van de Europese Unie betrokken. De Raad heeft vaak een afwijkende mening dan het parlement en de commissie en kan het hele voorstel nog flink afzwakken.

Nadat de Europese Commissie een ‘wet’ heeft voorgesteld moet deze zowel door het Parlement als de Raad worden goedgekeurd. De Raad bestaat uit (afgevaardigden) van ministers van elke lidstaat van het relevante vakgebied. Ze stemmen vaak niet uit Europees, maar uit nationaal belang en hebben vaak een afwijkende mening dan commissie en parlement. en ze willen vrij spreken en onderhandelen: de inhoud/notulen van hun vergaderingen zijn dus geheim en mede daarom vatbaar(der) voor lobbywerk.

PSN: youpey - Friendcode 3DS: 2895-6771-2678

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:10

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Het hele Europese politieke systeem blijft verwarrend. Het was niet de bedoeling te suggereren dat het al rond was, integendeel. Ik voeg het stuk over de Raad van Europa toe, maar de context die je nu schetst kan ik er niet zo aan toevoegen omdat dat echt gesubstantieerd zou zijn. Maar toch bedankt ervoor!

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youp.c
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-06-2024
Ja daar heb ik begrip voor.

EU en Europa hebben inderdaad ingewikkelde, verwarrende en onlogische structuren.

NB Om het nog verwarrender te maken is het trouwens niet Raad van Europa, maar Raad van de Europese Unie (vroeger ook wel Raad van Ministers).

De Raad van Europa bestaat ook, maar die gaat over mensenrechten en staat los van de EU (Rusland, Turkije en Oekraïne zijn er bijv ook lid van).

PSN: youpey - Friendcode 3DS: 2895-6771-2678