Infrarood verwarming met app

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-04 08:08
Hi,

Nu met thuiswerken begin ik toch de nadelen van een ontbrekende verwarming te voelen in mijn kantoortje boven. Ik ben geen koukleum, maar het zou lekker zijn om 's ochtends een beetje de kou eruit te halen. De ruimte lijkt redelijk geisoleerd. Een aantal uur werken met de deur dicht warmt opzich al aardig op. Nu lees ik her en der iets over infraroodverwarming en mijn idee is dat dat een goed alternatief kan zijn. Nu snap ik niet helemaal hoe e.a. werkt. In eerste instantie heb ik de volgende vragen:

Hoe bedien je de panelen? Is het een kwestie van aan/uit? Ik heb weinig zin om elk kwartier het apparaat aan/uit te moeten zetten.
Hoe hang ik het paneel het beste op? Ik zit/sta achter mijn bureau. Ik neem aan dat aan de wand dan het beste is? Ik zit in een dakkapel waarvan de hoogte slechts 1,85 is. Het lijkt me onhandig hier het paneel aan het plafond te hangen. Daarna loopt het plafond schuin op, waardoor ik praktisch naast de straling zit.
Wat is een redelijk budget? --> Mijn idee is dat een paneel van 400watt voldoende is (Want het is een kleine kamer, berekend met een calculator bij Eurom) en je met 150 euro al best een eind komt.
Hebben jullie ervaring met bediening via een app? Welke merken kennen jullie die daarmee goed werken? Ik denk erover om ook in de slaapkamer een paneel te plaatsen als dit fijn werkt en dan begint het handig te worden om deze op afstand te kunnen bedienen.

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:59

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

DutchDisturbed schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:46:
Hoe bedien je de panelen? Is het een kwestie van aan/uit? Ik heb weinig zin om elk kwartier het apparaat aan/uit te moeten zetten.
Afhankelijk van het paneel. Enkelen hebben een ingebouwde thermostaat al dan niet met wifi ondersteuning. De apps die ik gezien heb zijn over het algemeen erg droevig.. geen integratie, vol spelfouten en daarnaast werkten ze ook zeer beperkt (soms vaste ip-adresen of alleen als eigen hotspot).

Gewoon aan/uit is het makkelijkste die kan je aan iedere soort aansturing hangen die je wilt. Zelf gebruik ik er een smart thermostaat voor welke ik ook in mijn domotica omgeving heb opgenomen. Houd er wel rekening mee dat een thermostaat het beste werkt als de sensor staat op een plek waar je de warmte wilt hebben, door de stralingswarmte kan dat soms wat lastig zijn.

Ik kan je wel als tip geven, de warmte is vrij 'snel' en 'direct' een paneel met een groot vermogen kan dan erg oncomfortabel zijn omdat je telkens warm/koud ervaart. Een paar kleine panelen die je los (bij/af) schakelt zijn soms fijner. Nog mooier (maar ook flink duurder) zijn panelen welke een instelbaar vermogen hebben.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• DutchDisturbed
DukeBox schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:02:
[...]
Ik kan je wel als tip geven, de warmte is vrij 'snel' en 'direct' een paneel met een groot vermogen kan dan erg oncomfortabel zijn omdat je telkens warm/koud ervaart. Een paar kleine panelen die je los (bij/af) schakelt zijn soms fijner. Nog mooier (maar ook flink duurder) zijn panelen welke een instelbaar vermogen hebben.
Goeie, dat vroeg ik me inderdaad af. Ik zag bijvoorbeeld deze: https://www.klarstein.nl/...b91063267a27ab6abdffd3c8b. En het lijkt me dat deze wel aangepast vermogen kan leveren?

• DukeBox

DukeBox

DutchDisturbed schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:21:
En het lijkt me dat deze wel aangepast vermogen kan leveren?
Dat maak ik er zo 123 niet uit op (kan ook eigenlijk niet voor die prijs). Hoe dan ook is het vermogen wat er op staat het maximale, er zit altijd een ingebouwde thermostaat in die er voor zorgt dat het paneel niet te warm wordt dus wanneer deze enige tijd aan staat gaat hij qua vermogen 'pendelen'. Dit merk je vrijwel niet in warmte afgifte omdat het verschil tussen bijv 90% en 100% warmte niet direct waarneembaar is.

Hoe dan ook vraag ik mij af of voor jouw situatie het niet veel handiger is om lucht verwarming te hebben.
Aangezien je daarmee de ruimte zelf opwarmt waar je in zit (die zoals je aangeeft goed geïsoleerd is) en niet alleen waarop de warmte straalt.

Zoiets als https://www.kabelshop.nl/...O10FWT-i16730-t15108.html

[ Voor 39% gewijzigd door DukeBox op 26-11-2020 10:33 ]

• DutchDisturbed
Thanks. Het lijkt me nog wel een zoektocht naar wat prettig werkt...

Waarom infrarood? Vanwege een aantal redenen, maar corrigeer me als ik ernaast zit.
- Omdat ik me heb laten aanpraten dat het zuiniger is. Kijkend naar de convector zie ik dat 750w nodig is om de kamer te verwarmen, terwijl uit de berekeningen voor infrarood dit op 400w uitkomt. Grof gerekend scheelt me dit de komende 3 maanden 20 euro per maand extra. Dan heb ik het paneel er het 2e jaar al uit.
- Zoals gezegd ben ik niet echt een koukleum en vind ik de frisse lucht eigenlijk wel prettig, maar bij lang zitten word je zelf toch wat koud. Dan lijkt het me prettig om iets aan te kunnen zetten waar je vooral zelf warm van wordt?
- Daarbij ben ik vrij astmatisch en allergisch, ook daarvoor wordt infrarood als goed alternatief genoemd.
- Tot slot denk ik dat het infraroodpaneel wat makkelijker weg te werken is en minder lelijk dan een convectorkachel.

[ Voor 32% gewijzigd door DutchDisturbed op 26-11-2020 12:03 ]

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 16:57

TheDane

1.618

Grappig, die convectorkachel die @Dukebox post heb ik hier op mijn kantoor staan.

Als 'ie aanstaat (onder m'n bureau) voel ik m'n benen langzaam branden. Als 'ie uit staat koelt 't hier binnen 10 minuten af tot niveau "brr". Ik heb er een "slimme" stekker tussengezet die ik met een knop in m'n Google Home app aan- of uitzet, maar is ook niet echt ideaal. Een thermostaatschakelaar zou welkom zijn.

Zo'n infraroodpaneel ziet er wel gaaf uit, maar voor mijn gevoel moet dat ook "continu" aanstaan om 't warm te krijgen, omdat 't verder geen lucht of objecten warm maakt.

• DutchDisturbed
Juist wel de objecten toch? Terwijl de kachel de lucht warm maakt. En lucht koelt weer sneller af, vandaar de brrr :P Was in ieder geval mijn reden om hier naar te kijken.

[ Voor 69% gewijzigd door DutchDisturbed op 26-11-2020 12:03 ]

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 16:57

TheDane

1.618

DutchDisturbed schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:02:
Juist wel de objecten toch? Terwijl de kachel de lucht warm maakt. En lucht koelt weer sneller af, vandaar de brrr :P Was in ieder geval mijn reden om hier naar te kijken.
ah, yes idd, ik was abuis
Bij infraroodverwarming gaat het grootste gedeelte van de energie naar de infraroodstraling. En deze straling verdwijnt niet in de lucht, maar produceert warmte wanneer het in contact komt met een object of persoon. Hierdoor worden deze objecten en personen rechtstreeks verwarmd, zonder dat eerst de lucht hoeft te worden verwarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

DutchDisturbed schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:44:
- Omdat ik me heb laten aanpraten dat het zuiniger is. Kijkend naar de convector zie ik dat 750w nodig is om de kamer te verwarmen, terwijl uit de berekeningen voor infrarood dit op 400w uitkomt.
Het is 'andere' warmte, persoonlijk vind ik het alleen een goede oplossing voor bijvoorbeeld een badkamer of een ruimte waar de lucht niet is op te warmen. Dat kan zowel door slechte isolatie zijn maar ook bijvoorbeeld een halfopen terras (waar je ook vaak van die warmte stralers ziet).

Bij mij is de badkamer vaak de enige ruimte waar het naar verhouding soms koud is. Zowel omdat er meer lucht circulatie is als ook omdat je er gewoon zonder kleren staat af te drogen na een warme douche. Ik heb daar dus mijn IR paneel hangen, ik zet hem aan voordat ik onder de douche ga en als ik er onderuit kom is hij op warmte en sta ik heerlijk in de warme straling af te drogen. Daardoor hoef ik mijn CV 's ochtends niet aan te zetten én bijkomend voordeel is dat spiegels e.d. niet beslaan. Het paneel gaat overigens na 30 minuten uit tenzij iemand weer op 'aan' drukt, dan blijft hij vanaf dat moment weer 30 minuten aan staan (met max 22 graden).
- Zoals gezegd ben ik niet echt een koukleum en vind ik de frisse lucht eigenlijk wel prettig, maar bij lang zitten word je zelf toch wat koud. Dan lijkt het me prettig om iets aan te kunnen zetten waar je vooral zelf warm van wordt?
- Daarbij ben ik vrij astmatisch en allergisch, ook daarvoor wordt infrarood als goed alternatief genoemd.
- Tot slot denk ik dat het infraroodpaneel wat makkelijker weg te werken is en minder lelijk dan een convectorkachel.
Astma e.d. kan ik niets over zeggen maar frisse lucht heb je altijd nodig ondanks de manier van verwarmen. Bij IR is de warmte alleen heel direct en het is persoonlijk of je dat lekker vind of niet.
Als ik op zolder werk heb ik meestal dat mijn voeten/benen en handen als eerste koud worden, een IR paneel zou daar niet zoveel nut hebben.

Esthetisch is het zeker netter dan een elektrische kachel al heb je die ook in een vergelijkbare vorm: https://eurom.nl/product/...orkachels/e-convect-wifi/

Hoe dan ook, bij de hornbach liggen ze op de plank en kan je ze altijd eens proberen, mocht het niet bevallen kan hij weer terug. Omgekeerd, voor de prijs van een elektrische kachel hoef je het ook niet te laten, wie weet is een én én oplossing nog het meest fijne.
TheDane schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:00:
Als 'ie aanstaat (onder m'n bureau) voel ik m'n benen langzaam branden. Als 'ie uit staat koelt 't hier binnen 10 minuten af tot niveau "brr". Ik heb er een "slimme" stekker tussengezet die ik met een knop in m'n Google Home app aan- of uitzet, maar is ook niet echt ideaal. Een thermostaatschakelaar zou welkom zijn.
Onder je bureau kan je ook de 750Watt (minimaal) aan warmte denk ik niet kwijt. Zit je dan ook niet met droge ogen te werken ? Dat heb ik al als mijn pc flink bezig is..
Zo'n infraroodpaneel ziet er wel gaaf uit, maar voor mijn gevoel moet dat ook "continu" aanstaan om 't warm te krijgen
@DutchDisturbed Dit klopt wel een beetje, in tegenstelling tot een normale verwarming voel je voornamelijk de warmte als je er direct voor staat, een halve meter er naast en je voelt al bijna niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
DukeBox schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:43:
Het is 'andere' warmte, persoonlijk vind ik het alleen een goede oplossing voor bijvoorbeeld een badkamer of een ruimte waar de lucht niet is op te warmen.
[...]
Astma e.d. kan ik niets over zeggen maar frisse lucht heb je altijd nodig ondanks de manier van verwarmen. Bij IR is de warmte alleen heel direct en het is persoonlijk of je dat lekker vind of niet.
Ik denk inderdaad dat het een persoonlijke voorkeur is. Daar ga ik pas achterkomen door het te proberen. Wat betreft de astma, de circulatie van lucht verhoogt de aanwezigheid van stofjes etc. waar je op kunt reageren. Vandaar dat deze warmte wordt aangeraden.
Esthetisch is het zeker netter dan een elektrische kachel al heb je die ook in een vergelijkbare vorm: https://eurom.nl/product/...orkachels/e-convect-wifi/

Hoe dan ook, bij de hornbach liggen ze op de plank en kan je ze altijd eens proberen, mocht het niet bevallen kan hij weer terug. Omgekeerd, voor de prijs van een elektrische kachel hoef je het ook niet te laten, wie weet is een én én oplossing nog het meest fijne.
Wel een mooie optie inderdaad! Maar ik in verband met bovenstaande qua astma toch mijn voorkeur om de infrarood eens te proberen. De kosten zijn dan ook vrij vergelijkbaar.

Heeft iemand ervaring met de elektra? Ik heb een vrij laag plafond (2.30) en denk de plaat daar te hangen. Hoe weet ik of de elektra voor de lampaansluiting voldoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

DutchDisturbed schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:10:
Heeft iemand ervaring met de elektra? Ik heb een vrij laag plafond (2.30) en denk de plaat daar te hangen. Hoe weet ik of de elektra voor de lampaansluiting voldoende is?
Zowel de schakeldraad (1,5mm2) als een normale fase (2,5mm2) mogen 3600 Watt leveren.

Pagina: 1