Yamaha RX-A880 2.1 geluid creeren met 2.0 input

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nolly74
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 05-10 09:11
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort een trotse bezitter van een Yamaha RX-A880 receiver daar mijn oude Onkyo, type TX-SR608 zijn beste tijd heeft gehad.
Weet iemand hoe ik 2.1 geluid uit deze receiver kan krijgen als ik een 2.0 ingangssignaal naar binnen stuur via de HDMI.
Bij mijn oude Onkyo was dit gewoon een standaard geluidssetting (stereo was 2.1 en pure audio of direct was 2.0), maar kan deze op de Yamaha niet vinden.
Ik mis deze 2.1 setting nu al, daar ik het gewoon erg mooi vind als mijn subwoofer ook aangestuurd wordt en ik kan genieten van goede en mooie lage bass weergave.

Beste antwoord (via nolly74 op 01-12-2020 16:32)

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:40
Yamaha heeft ergens in de speakerconfiguratie de optie 'extra bass'. Als je dat aanzet stuurt hij volgens mij de subwoofer aan, ook al zit er geen specifiek .1 kanaal in je input. Ik had dat een keer per ongeluk aangezet en het klonk verschrikkelijk, maar ieder z'n smaak :)

Alle reacties

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:26

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

heb je bladzijde 114 al geraadpleegt?

https://nl.yamaha.com/fil...96_RX-A880_om_G_Nl_D0.pdf

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• nolly74
Als ik het goed zie kan ik dus een soort eigen parameter configureren met Front links, front rechts en een subwoofer en deze opslaan in het geheugen?

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:50
nolly74 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:07:
[...]

Als ik het goed zie kan ik dus een soort eigen parameter configureren met Front links, front rechts en een subwoofer en deze opslaan in het geheugen?
Ik weet zo niet waar je dat leest op pagina 114, maar zo ingewikkeld is het niet ;)

Je geeft enkel aan of je een subwoofer hebt ja of nee. Waarschijnlijk verandert de type-instelling van de speakers automatisch naar "small" en kun je een crossover instellen. (pagina 113)

Ongeacht welk signaal er binnenkomt (stereo, surround, met of zonder sub-kanaal), zullen de kanalen verdeeld worden over de beschikbare speakers. Heb je alleen stereo speakers, zullen de surround-, center en subwoofer kanalen hierover gemixt worden. Je mist dus nooit geluid*, het komt alleen niet uit de richting zoals de maker het bedoeld heeft.

Als je aangeeft dat je ook een subwoofer hebt en je stelt de crossover in, dan zal deze crossover als een zachte grens gelden. Ruwweg gezegd gaan de frequenties onder die crossover (van alle kanalen dus) naar de subwoofer en de frequenties boven de crossover naar de speakers**.

Staan de speakers ingesteld op "large", dan kun je meestal geen crossover instellen en zullen de speakers alle frequenties van alle kanalen weergeven, tenzij het inkomende signaal ook een 0.1/subwooferkanaal bevat, die gaat dan naar de subwoofer, mits deze als aanwezig staat ingesteld. Als je ondanks de "large" instelling toch een crossover kunt instellen, kan het zijn dat zowel de speakers als de subwoofer de frequenties onder die crossover zullen weergeven, maar dat is een onwaarschijnlijke optie.

* Wanneer je de crossover hoger instelt dan de subwoofer kan weergeven, of je laat de subwoofer uit staan, dan mis je wel geluid/frequenties.
** De crossover is niet van toepassing op het 0.1 (subwoofer) kanaal. Dit gaat naar de subwoofer als deze als aanwezig is ingesteld, of naar de speakers als deze als afwezig is ingesteld.

Dus kort samengevat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5EngtCGc1uu8iI6ev2ybGQTdrA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IrwfC4ro0ingU1HTZ20hsaVM.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 26-11-2020 20:14 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:40
Yamaha heeft ergens in de speakerconfiguratie de optie 'extra bass'. Als je dat aanzet stuurt hij volgens mij de subwoofer aan, ook al zit er geen specifiek .1 kanaal in je input. Ik had dat een keer per ongeluk aangezet en het klonk verschrikkelijk, maar ieder z'n smaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:26

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

nolly74 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:07:
[...]

zo ver heb ik niet gelezen, het ging mij er meer om of je uberhaupt al had aangezet dat je een subwoofer wilt aansluiten :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nolly74
Fraggert schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 07:14:
[...]

zo ver heb ik niet gelezen, het ging mij er meer om of je uberhaupt al had aangezet dat je een subwoofer wilt aansluiten :)
Jazeker, deze is aangesloten. Bij 5.1 doet de subwoofer het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nolly74
PhilipsFan schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:16:
Ja, heb ik gezien de functie extra bass!
Ik check het nog een keer, maar ik dacht dat deze functie alleen extra bass over de front speakers geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nolly74
LA-384 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:11:
[...]

Ik weet zo niet waar je dat leest op pagina 114, maar zo ingewikkeld is het niet ;)

Je geeft enkel aan of je een subwoofer hebt ja of nee. Waarschijnlijk verandert de type-instelling van de speakers automatisch naar "small" en kun je een crossover instellen. (pagina 113)

Ongeacht welk signaal er binnenkomt (stereo, surround, met of zonder sub-kanaal), zullen de kanalen verdeeld worden over de beschikbare speakers. Heb je alleen stereo speakers, zullen de surround-, center en subwoofer kanalen hierover gemixt worden. Je mist dus nooit geluid*, het komt alleen niet uit de richting zoals de maker het bedoeld heeft.

Als je aangeeft dat je ook een subwoofer hebt en je stelt de crossover in, dan zal deze crossover als een zachte grens gelden. Ruwweg gezegd gaan de frequenties onder die crossover (van alle kanalen dus) naar de subwoofer en de frequenties boven de crossover naar de speakers**.

Staan de speakers ingesteld op "large", dan kun je meestal geen crossover instellen en zullen de speakers alle frequenties van alle kanalen weergeven, tenzij het inkomende signaal ook een 0.1/subwooferkanaal bevat, die gaat dan naar de subwoofer, mits deze als aanwezig staat ingesteld. Als je ondanks de "large" instelling toch een crossover kunt instellen, kan het zijn dat zowel de speakers als de subwoofer de frequenties onder die crossover zullen weergeven, maar dat is een onwaarschijnlijke optie.

* Wanneer je de crossover hoger instelt dan de subwoofer kan weergeven, of je laat de subwoofer uit staan, dan mis je wel geluid/frequenties.
** De crossover is niet van toepassing op het 0.1 (subwoofer) kanaal. Dit gaat naar de subwoofer als deze als aanwezig is ingesteld, of naar de speakers als deze als afwezig is ingesteld.

Dus kort samengevat:
[Afbeelding]
Bedankt voor je heldere uitleg!
Ik ga er dit weekend mee aan de slag. Top! :)
Pagina: 1