muziek en emotie: hoe werkt het?

Pagina: 1
Acties:
  • 467 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32513

Topicstarter
Kan muziek emotie oproepen of projecteren we emotie op muziek? Oftewel doet muziek iets met ons, tempo etc. Of associeren we situaties met muziek en ontstaan zo emoties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32579

"Kan muziek emotie oproepen of projecteren we emotie op muziek? Oftewel doet muziek iets met ons, tempo etc. Of associeren we situaties met muziek en ontstaan zo emoties?"

Muziek roept zeker emotie op. De tekst in een lied kan een eerdere ervaring van jou reflecteren, waarbij de melodie, het geluid het gevoel dat je bij ervaring had kan weergeven, muziek met een snel ritme zal niet assocciaties oproepen met vervelende ervaringen omdat het snelle dansbare ritme, niet in relatie staat tot het eenzame of depressieve gevoel dat je bij een slechte ervaring had.
De gevoelens van depressie en eenzaamheid zijn erg naar jezelf gericht, alsof jij alleen op de wereld bent, een vrolijk deuntje zal je dan ook niet herinneren aan een depressieve situatie zelfs als de tekst precies weergeeft wat je hebt meegemaakt, aan de andere kant kan een liedje met een hele krachtige en zware melodie de diepste emoties oproepen ook als de bijhorende tekst totaal niet weergeeft wat je hebt meegemaakt.
In principe kun je volgens mij alleen al door een melodie gaan lachen of huilen.

Vaak projecteren we ook emoties op muziek; er zijn situaties te bedenken waarbij een persoon erg open is voor zijn of haar emoties en klaar is om zich aan die emoties over te geven, bijv. als alles even tegenzit en je bent alleen thuis, of je zit aan een bar waar niemand je kent en je voelt je klote
dan ben je geneigd om zelfmedelijden te hebben, komt er op zijn moment een "zielig liedje" ("I wish it would rain now" van P.Collins doet het altijd goed) dan gebruik je dat liedje om mentaal te vluchten, te vluchten in je eigen "lijden", je bent o zo zielig en niemand vindt je leuk...etc.
Waarschijnlijk doen we dat om het gebrek aan belangstelling van andere mensen voor jou sores te compenseren, je geeft belangstelling aan andere mensen en mocht het niet worden teruggegeven door anderen dan door jezelf.
Die projectie van emoties op muziek kan natuurlijk ook positief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28935

Ik associeer bepaalde nummers altijd met bepaalde plaatsen. Meestal wegen waar ik vaak kom/kwam. Als ik een nummer dan weer hoor, denk ik altijd weer aan dezelfde plek. Dat kan een weg zijn waar ik vaak gefietst heb of gewoon een pad in de supermarkt. Ik heb daar zelf geen invloed op, hoe werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
Ik associeer muziek altijd met boeken die ik heb gelezen toen ik dat boek las. De sfeer die dan in dat boek voorkwam wordt dan door die muziek weer naar boven gebracht.

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19284

Op zondag 12 augustus 2001 20:14 schreef Teup het volgende:
Ik associeer bepaalde nummers altijd met bepaalde plaatsen. Meestal wegen waar ik vaak kom/kwam. Als ik een nummer dan weer hoor, denk ik altijd weer aan dezelfde plek. Dat kan een weg zijn waar ik vaak gefietst heb of gewoon een pad in de supermarkt. Ik heb daar zelf geen invloed op, hoe werkt dit?
De muziek die jij hoort bevat een unieke code (de wijze waarop de noten achter elkaar zijn gezet -de compositie-); deze wordt onmiddelijk op je harde schijf (ook wel hersens genoemd) opgeslagen -vooral als je jong bent is er op die schijf ontzettend veel ruimte en slaat hij buiten 'leerstof' ook allerlei onzin op!- ;)

Aangezien de 'omgevingsfactor' (supermarkt of weg in dit geval) tijdens deze 'opslag' gelijktijdig op een voor beeldindrukken gevoelig -coherent- deel van je 'schijf' wordt genoteerd zullen deze twee samen een 'symbiose' aangaan -deze muziekkleur 'hoort' bij dit beeld!- :)

Als je er gevoelig voor bent -de een heeft er meer last/plezier van dan de ander- zal deze symbiose zich steeds weer aan jou openbaren op momenten die jou dan misschien niet passen :? maar die je 'schijf' aanzetten tot reflectie.

Vergelijk het met "pop-up" schermpjes die je ook steeds weer 'lastig' vallen maar soms ook 'helpen herinneren'. :)

Ikzelf ben erg gevoelig voor 'licht-sferen'; de lichtinval in mijn kamer -die natuurlijk samenhangt met de zonnenstand, weersituatie enzovoort- kan mij doen terugvoeren naar situaties uit een al dan niet prettig verleden met alle consequenties van dien; blijdschap bij een gedachte aan een leuk moment maar ook een verdrietig gevoel bij het tegenovergestelde. :'( :)

Ook zal/kan ik nooit naar een programma met zogenaamde "gouwe-ouwe" luisteren.... :'( ; ik word binnen de kortste keren opgeslokt door herinneringen en gevoelens van verdriet en/of blijdschap en kom aan werken of iets dat daar op lijkt niet meer toe...

Staat tegenover dat ik ook bewust gevoelens kan oproepen; ik hoef de Mattheus Passion maar op te zetten en ik zit weer in de Andreas-kirche in Munchen....

een goed werkende 'schijf' is een groot bezit, zoals wij Tweakers weten.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
ik heb is gelezen dat we alleen vaak alleen maar terugdenken aan een gebeurtenis...

Als er bijvoorbeeld iemand doodgaat, en je hoort een bepaald wijsje (soort wijsje) en je hoort dat wijsje later weer, dan herrinner je je onderbewustzijn eraan, en dan ga je bijvoorbeeld verdrietig voelen.
(of blij, ligt eraan wie er dood gaat >:) )

Natuurlijk is het zo dat ook muzieksoorten emoties oproepen.

(veel mensen gaan bijvoorbeeld verdrietig voelen als ze 'Phil Collins - Another Day In Paradise' horen
of gaan dansen en lachen als ze een dance nummer horen of wat dan ook

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:29

Lordy79

Vastberaden

Als ik de Star Wars theme van Darth Vader hoor, dan word ik altijd emotieloos en ben ik zeer bot tegen mijn omgeving. Ik draai deze muziek dus ook niet meer in de auto... >:)

(uiteraard overdrijf ik nu, maar het valt me wel op...)

De oorzaak zal wel liggen bij de asociaties die je hebt tussen de muziek en gebeurtenissen waarbij dan verbindingen aangemaakt in je hersenen welke steeds sterker worden bij het terughoren van de muziek.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Hoe het werkt? ehm ja .. GEEN idee..

Er zijn wel bepaalde nummers waarbij ik altijd bepaalde herinneringen heb om wat voor reden dan ook. Maar sommige muziek kan ook gewoon bepaalde emoties bij je opwekken omdat het een of andere tekst bevat, of whatever...

wat een nutteloze reply eigenlijk, sorry :P

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWezel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-05 17:45

IMWezel

Weet (gelukkig) niet alles

Ik denk dat het een soort van wisselwerking is. Door middel van sommige muziek creeër je een soort emotie (Vb je bent gestresst en je zet rustige muziek op).

Andere liedjes roepen weer herinneringen op en zo lijkt het mij mogelijk om bij bepaalde situaties een soort van achtergrond muziek te creeëren.
Op zondag 12 augustus 2001 13:02 schreef ziggy1 het volgende:
Kan muziek emotie oproepen of projecteren we emotie op muziek? Oftewel doet muziek iets met ons, tempo etc. Of associeren we situaties met muziek en ontstaan zo emoties?

Honda Accord Aerodeck 2.0i 12V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18581

Op zondag 12 augustus 2001 23:03 schreef Bart Coppens het volgende:
Ik associeer muziek altijd met boeken die ik heb gelezen toen ik dat boek las. De sfeer die dan in dat boek voorkwam wordt dan door die muziek weer naar boven gebracht.
Dat heb ik dus heel erg als ik naar Nirvana - Frances farmer will have her revenge on Seattle en Nirvana - Dumb. Bij die liedjes moet ik toch altijd zo aan Meester van de zwarte molen denken.
En als ik top zoveel muziek van zomerse periodes hoor. Zoals krezip ofzo. Moet ik altijd aan die zomers denken. Dat heb ik dus absoluut niet bij winters...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 12 augustus 2001 13:02 schreef ziggy1 het volgende:
Hm... moeilijke vraag :)

Bij muziek luister ik ZELDEN direct naar de tekst (indien erbij gezongen wordt uiteraard)

Als het geluid me niet aanstaat, vind ik het nummer direct niets... dus ook geen emoties.

Als ik een nummer WEL lekker vind klinken, dan kan het maar zo zijn dat ik kippevel krijg en rillingen over m'n hele lichaam of ik krijg het warm vanbinnen...

Voorbeeld:

Ik ben niet dol op Twarres... maar het nummer 'She couldn't laugh' is dus een niet echt spectaculair nummer maar wel één waar ik een prettig gevoel bij krijg (dat bedoel ik dus met 'ik luister in eerste instantie niet naar de tekst'; anders zou ik niet een prettig gevoel krijgen)

Waar die gevoelens (emoties :? ) van mij vandaan komen, weet ik niet... stiekum toch assiciaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6480

Ik associeer bepaalde muziek met bepaalde gebeurtenissen. Bijvoorbeeld eerste kus met dat nummer op de achtergrond. Als ik dat nummer na jaren dan hoor, denk ik aan die eerste kus en roept dat bij mij emoties op.

Zo ook met nummers die op stonden toen ik hoorde dat er iets erg was gebeurd. Die nummers wil ik dan liever helemaal niet meer horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 16:29
Als artiest (als je het zo mag noemen, ik maak een beetje muziek), heb ik heel sterk de koppeling tussen muziek en (een) emotie zitten. maar dat heb ik altijd al gehad, en daarom juist muziek gaan maken om mijn emoties te kunnen uiten ;)
Als ik naar mijn eigen muziek luister krijg ik vrijwel meteen de emotie 'terug' die ik had toen ik de muziek maakte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19284

Op woensdag 15 augustus 2001 11:55 schreef darkmage het volgende:
Als artiest (als je het zo mag noemen, ik maak een beetje muziek), heb ik heel sterk de koppeling tussen muziek en (een) emotie zitten. maar dat heb ik altijd al gehad, en daarom juist muziek gaan maken om mijn emoties te kunnen uiten ;)
Als ik naar mijn eigen muziek luister krijg ik vrijwel meteen de emotie 'terug' die ik had toen ik de muziek maakte...
Leuk om van echte artiest te horen wat ik hierboven al beweerde maar waar ik "pagina" voor nodig had doe jij in paar zinnen... ;)
en da's nou net de kunst die jij beheerst en ik niet.... :? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:54
tsja... waarom vinden wij mineur niet vrolijk klinken en majeur wel? dat vraag ik me af...

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28935

Misschien enigzins offtopic, maar ik heb wel eens gehad dat ik een nummer ZO zwaar in mn hoofd had dat ik ECHT dacht dat ik hem hoorde. Door de muur heen. Maar toen ik erachter kwam dat ik hem in mijn gedachten 'af' kon zetten merkte ik dat ik het enkel in mn hoofd had. Ik heb overigens nooit meer onbewust nummers in mn kop. Ik kan ze wel bewust in mn hoofd krijgen. En dan kippenvel krijgen. Waar komt dat kippenvel eigenlijk vandaan???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11999

bij mij doet muziek dit :

beinvloed mijn stemming, maar mijn stemming beinvloed ook me smaak van muziek op dat moment, het hangt dus samen vind ik.
maar eerlijk te zijn, hoe zou je zijn zonder muziek? zou je dan anders zijn, want muziek maakt mij wel vaaaaaaaaaaaak vrolijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:55
Ik kan me geen wereld (in iedergeval niet mijn leventje) voorstellen zonder muziek...
ik denk dat ik zonder muziek verschrikkelijk depressief en saai zou worden,
en dan maakt het nog niet eens uit of er dan alleen nog maar "treurige" muziek over is waar naar te luisteren valt...
Het is meer het idee van de muziek zelf die er dan is...
het ritme, de teksten, het gevoel dat het bij je losmaakt...

ik leef pas als ik muziek om me heen heb...

Leeg - Sinds 20180907

Pagina: 1