Hoe kan je je vergissen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.712 views

• LeonVHV
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-06-2021
Een vriendin zocht een laptop of iets van een computer.

Ze kwam op de proppen met een hp elite x2 1012 g1 waar ze op geboden had via Marktplaats. Ze dacht dat €350 de nieuwprijs was en had €150 geboden. Ze kreeg als antwoord dat €175 goed was. Ze belde mij en ik zei meteen nee. Dat moet je niet doen.

Echter toen ze op bezoek was en me de advertentie liet zien en bleek dat €350 de vraagprijs was en ik me begon te verdiepen zei ik ja ja doen! Ze heeft het voor €175 met dock gekocht.

Mijn vraag aan jullie is dit;

Waarom ben ik meteen lyrisch terwijl de specs hetzelfde zijn als mijn laptop uit 2012?
Dit is niet logisch. Ik heb even mogen spelen met de HP Elite en het is echt Magic.

Ik leg zo €200 neer om die HP om te wisselen met mijn trouwe vriend. Die HP is sneller door nieuwere technieken maar in essentie verschillen ze niet veel. Het gaat niet om prestaties. Wat maakt die HP zo goed? Waarom geef ik mijn 15 jaar autisme op aan iets wat niet snelheid aangaat? Wat is het dat ik zo'n fan ben van https://kijkshop.nl/compu...=40a2af696400333438373168

Het moet een reden hebben?

All the best from Leon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:25

g0tanks

Moderator CSA
LeonVHV schreef op donderdag 26 november 2020 @ 01:05:
Waarom ben ik meteen lyrisch terwijl de specs hetzelfde zijn als mijn laptop uit 2012?
Dit is niet logisch. Ik heb even mogen spelen met de HP Elite en het is echt Magic.
Beetje vage omschrijving, wat heb je geprobeerd op de HP Elite en waarom vind je het zoveel beter? Je zegt dat het niet om snelheid gaat, maar wij kunnen niet gokken wat dan wel.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• LeonVHV
Dat vraag ik dus g0tanks? Ik zeg dat die HP Elite qua specs niet onderdoet aan mijn 2012 laptop.
Maar bij het eerste gebruik is al meteen duidelijk dat het van een andere orde is. Niet de snelheid. Het is niet eens mijn ding maar van een vriendin. Ik kan er mijn vinger niet op leggen waarom dit nu zo goed is. Niet de premium behuizing. Daar kijk ik doorheen. Het heeft iets wat HP goed doet en mij aan het denken zet :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het zijn niet dezelfde specs als jouw 2012 laptop. De cpu is per core 2x sneller dan een cpu uit 2012. Daarnaast moest je in 2012 behoorlijk bijbetalen voor een ssd, dus weet je zeker dat jouw laptop een ssd heeft?

• LeonVHV
Ik neem even een time-out in deze om het beter te omschrijven. Excuses.

• LeonVHV
Ik focus nu op de snelheid die op papier en ook in de praktijk hetzelfde is als mijn laptop uit 2012. Dat wil ik niet zeggen. Die HP Elite is 4 jaar later ( 2016 ) zo veel beter geworden. Mijn laptop was €379 nieuw. Deze HP was €1000+ nieuw. Waar zit mijn onverklaarbaar enthousiasme in? Ik zei eerst " nee nee " en toen ineens " ja doen "
ik kan geen voordeel opnoemen wat die Elite nu zo speciaal maakt. Het blijft in gebruik hetzelfde als mijn oude laptop. Toch is er iets " magic " aan waardoor ik mijn vriendin deze heb aanbevolen boven andere laptops/tablets.

Met deze lage 2012 specs voor een modern en kostbaar apparaat voel ik de noodzaak om er ook 1 te kopen om mijn 2012 laptop te vervangen. Waar zit het verschil? Niet in het touchscreen. Ik kan daar niet mee werken.

Wie het weet mag het zeggen :-)

Bensimpel

Positieve meneer

Het ligt er helemaal wat je wilt doen, doe je veel met videobewerking of gebruik je andere zware applicaties dan ok.

Die laptop is trouwens niet erg goed (en dan heb ik het niet over die gigantische bezels..), 7e generatie intel I5? uhh we zitten op de 10e inmiddels..
voor 2,6k verwacht ik wel wat meer. Al gekeken naar een Surface?
pricewatch: Microsoft Surface Pro 7 (Core i7, 16GB ram, 256GB opslag) voor be...

Maar als je echt een laptop, laptop wilt (dus geen hybrid) dan zijn er goedkopere laptops met meer power te vinden.

Ik zeg niet die HP elite kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bensimpel op 26-11-2020 04:17 ]

😆 - Denk ook eens om ;)

Bensimpel

Positieve meneer

Als je een lijstje maakt wat je nou wilt doen met de laptop, kunnen wij je verder helpen. Voor 2,6k kun je een dikke gaming laptop kopen met de beste specs waarmee je zeker weer 5 a 10 jaar mee vooruit kunt. Maar ik heb mijn glazen bol niet bij me.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Bensimpel schreef op donderdag 26 november 2020 @ 04:15:
Het ligt er helemaal wat je wilt doen, doe je veel met videobewerking of gebruik je andere zware applicaties dan ok.

Die laptop is trouwens niet erg goed (en dan heb ik het niet over die gigantische bezels..), 7e generatie intel I5? uhh we zitten op de 10e inmiddels..
voor 2,6k verwacht ik wel wat meer. Al gekeken naar een Surface?
pricewatch: Microsoft Surface Pro 7 (Core i7, 16GB ram, 256GB opslag) voor be...

Maar als je echt een laptop, laptop wilt (dus geen hybrid) dan zijn er goedkopere laptops met meer power te vinden.

Ik zeg niet die HP elite kopen.
Hoe kom je op 2,6k?
TS heeft het over een tweedehands laptop die nieuw 379 euro is en nu voor 175 overgenomen kan worden.

Maar het hele verhaal van TS is wat vaag: verwacht hij nu van Tweakers een verklaring waarom een laptop uit 2016 beter aanvoelt dan een laptop uit 2012?
Daar kunnen zoveel dingen in meespelen, dat daar op afstand weinig zinnigs over te zeggen valt, behalve wat @GlowMouse al opgemerkt heeft.
Ik denk ook niet dat dat veel zin heeft. De vragen die @Bensimpel stelt zijn veel belangrijker: wat wil je vriendin gaan doen met die laptop? Hoe lang denkt ze er mee vooruit te kunnen (want nu 175 euro neerleggen voor een tweedehandsje terwijl ze weet dat ze volgend jaar voor studie Photoshop/Autocad/... moet gaan gebruiken heeft niet heel veel zin)?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik snap het doel van dit topic niet helemaal, wil je nou dat wij voor jou verklaren waarom deze laptop fijner voelt? Of wil je weten of het de moeite waard is om zelf ook dezelfde laptop te kopen?

4 jaar is best veel ontwikkeling in de wereld van laptops, zeker 4-8 jaar geleden, en al helemaal als je het uiterlijk (en daarmee het gevoel) meerekent.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:47

Theo

moederbord

Ik ben je even compleet kwijt. Je noemt de HP Elite x2 1012 G1 laptop in je post, maar linkt naar een G2 die bij de Kijkshop te koop is.

De G1 komt uit Q1-2016 en heeft een Intel Core m5-6Y54.
De G2 komt ui Q2-2017 en heeft een Intel Core i5-7300U.

Het verschil tussen beide in performance is best groot gezien de 7300U bijna tweemaal zo snel is als de m5 volgens deze benchmark.

Verder noem je het jaartal 2012, maar dit komt compleet uit de lucht vallen. Heb jij zelf een laptop uit 2012? Had vriendin er één uit 2012? Of ging je er van uit dat de G1 of G2 uit 2012 kwam?

In 2012 was het max dat je in een laptop kon stoppen (met een TDP van <20 watt) een i7-2637M. Deze is qua performance gelijkwaardig aan de m5-6Y54 uit 2016. (alleen is de m3 driemaal zo zuinig met stroom). Een laptop uit 2012 die sneller is dan de G1 (uit 2016) is zeer onwaarschijnlijk.

Persoonlijk vind ik 175 euro best een nette deal voor de G1 met dock/toetsenbord.

Mijn vraag:
- Wat voor laptop heeft jouw vriendin gekocht voor 175 euro?
- Welke laptop heb jij momenteel?

[ Voor 18% gewijzigd door Theo op 26-11-2020 08:28 ]

7400 Wp op het dak

• WalnootX
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
En wat voor laptop heb je zelf dan precies uit 2012?
Als aanvulling op wat @Theo aangeeft: die processors zijn geïntroduceerd in 2015 en 2017. Hoe kan jij (TS) dan dezelfde specs hebben als je laptop uit 2012 komt?

Het lijkt me vrij aannemelijk dat een laptop met 'nieuwere' hardware sneller is dan een 3 tot 5 jaar oudere laptop.

Het is een beetje moeilijk te volgen allemaal. Is dit niet iets voor een blog?

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:20

Kheos

FP ProMod
Waar gaat dit nu in vredesnaam over?
Wij moeten raden waarom jij een laptop leuk vind?
Ok, de kleur. Heb ik nu gewonnen?

Bensimpel

Positieve meneer

Pietervs schreef op donderdag 26 november 2020 @ 07:23:
[...]

Hoe kom je op 2,6k?
TS heeft het over een tweedehands laptop die nieuw 379 euro is en nu voor 175 overgenomen kan worden.

Maar het hele verhaal van TS is wat vaag: verwacht hij nu van Tweakers een verklaring waarom een laptop uit 2016 beter aanvoelt dan een laptop uit 2012?
Daar kunnen zoveel dingen in meespelen, dat daar op afstand weinig zinnigs over te zeggen valt, behalve wat @GlowMouse al opgemerkt heeft.
Ik denk ook niet dat dat veel zin heeft. De vragen die @Bensimpel stelt zijn veel belangrijker: wat wil je vriendin gaan doen met die laptop? Hoe lang denkt ze er mee vooruit te kunnen (want nu 175 euro neerleggen voor een tweedehandsje terwijl ze weet dat ze volgend jaar voor studie Photoshop/Autocad/... moet gaan gebruiken heeft niet heel veel zin)?
Ik volgde zijn link en dan kom ik uit op een hybride laptop van 2,6k ;) Wat mij nogal zonde lijkt voor een I5 en nog wat andere magere specs. :+

😆 - Denk ook eens om ;)

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:02

Yucon

*broem*

Die oude elites hebben een heel prettig toetsenbord. Het klikt op een manier die zich moeilijk laat beschrijven, maar het voelt prettig en dat is je fysieke contact met de computer. Misschien speelt dat mee.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
ik snap het ook niet....

MP is naar mijn idee toch een site waar je kan bieden wat je wil, en als de koper het eens is met het bod dan heb je een deal. Theoretisch gezien kan ik ook een Iphone 12 pro, plus, ultra, gaming RGB kopen voor €20,- als de koper het daar mee eens is. (er vanuitgaande dat het zuivere koffie is). Dat de werkelijke waarde hoger ligt is leuk, maar totaal niet relevant als ik met de koper een akkoord bereik.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:48

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Volgens mij moet TS om 1:05 u 's nachts gewoon gaan slapen en zich niet met dit soort dingen bezig houden... ik nomineer dit topic alvast als 'Vage Topicstart Van Het Jaar'...

Welterusten, @LeonVHV !

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-10 21:00
Los van de reactie van @Icephase. Ik heb zelf jaren lang altijd HP laptops gekocht, de reden, het zijn gewoon goede machines. 1x heb ik een probleem gehad en dat werd binnen 24 uur on-site (bij mij thuis) opgelost. De zijn duurder dan de gemiddelde laptop, maar je voelt dat terug in de bouwkwaliteit, alles is stevig, plastic is sterk, scherm scharniert goed. Als je een "goedkope" andere laptop in handen krijgt voel je het verschil meteen. Zelf vind ik dat het prijsverschil waard, maar dat is ieder voor zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

LeonVHV schreef op donderdag 26 november 2020 @ 03:22:
Toch is er iets " magic " aan waardoor ik mijn vriendin deze heb aanbevolen boven andere laptops/tablets.
En
Wie het weet mag het zeggen :-)
Ik denk dat je dit echt bij jezelf moet zoeken. Wij kunnen niet bepalen waarom jij eerst A zegt, maar later je bedenkt en toch B doet.
Theo schreef op donderdag 26 november 2020 @ 07:57:
Het verschil tussen beide in performance is best groot gezien de 7300U bijna tweemaal zo snel is als de m5 volgens deze benchmark.
Hou er wel rekening mee, dat de site die je linkt niet alle informatie volledig heeft en de benchmarks gebaseerd zijn op synthetische benchmarks. ;) Zomaar concluderen dat de CPU twee keer zo snel is, vind ik dan altijd wat kort door de bocht.

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 26-11-2020 11:43 ]

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-10 19:01
Omdat in die tijd onderdelen etc een stuk duurder waren dan hedendaags? :-)

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:32

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik en andere gebruikers snappen ook niets van dit topic. Hierbij op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.