Nieuw met audio en hifi, vragen over een amp

Pagina: 1
Acties:

• JSande
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-11-2023

JSande

My nam jef

Topicstarter
Hoi, oud pc-enthusiast en audio-groentje hier.

Ik heb deze week besloten om mijn pc (component-voor-component) te verkopen, en andere interesses te zoeken.

Een tijdje geleden gaf mijn opa me een oude amplifier. Het is zeker een antiekje, maar ben na het testen tot de conclusie gekomen dat het nu nog steeds een redelijk ding is.

2 L/R speakeraansluitingen, 5-6 tulip in met control voor treble, bass, balance en of je speakerset A, B of A&B wilt gebruiken. De speakers die erbij zaten hebben helaas hun beste tijd gehad, en waren letterlijk aan het wegrotten.

Voordat ik hem aan een monitor met een chromecast en een nintendo switch koppel, en er een sonos connect voor koop, vraag ik me af wat voor soort speakers ik moet aanschaffen voor deze amp, of beter verwoord: waar moet ik op letten?

Ik weet de specs niet uit m’n hoofd, maar het is meer de vraag of je op bepaalde waardes (weerstand, wattage, enz.) moet letten bij het kopen van speakers of dat iedere speaker aan de eisen voldoet.

Een paar Philips LSB 400’s verrichte wonderen, maar die waren een stuk minder sterk als de kapotte speakers.

(Die LSB 400’s zijn een opknapkarweitje, maar ik zoek nog wat kleinere speakers voor de andere speakeruitgangen.)

Alvast bedankt :P

Auw! Kennis naar m'n hoofd gegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

JSande schreef op donderdag 26 november 2020 @ 00:20:
...maar het is meer de vraag of je op bepaalde waardes (weerstand, wattage, enz.) moet letten bij het kopen van speakers...
Daar zou ik me niet te druk over maken. Het gros van de speakers wat je tegen gaat komen zal werken. Natuurlijk zijn er speakers die je niet op elke amp aan kan sluiten maar dat je die tegenkomt acht ik zeer klein. Als je een short list hebt dan kan je die natuurlijk altijd posten.

De vraag is wel of de amp nog helemaal oké is als deze al zo oud is. Mogelijk kan een revisie geen kwaad. Merk en type en informatie of de amp bijvoorbeeld jaren niets heeft gedaan kunnen daar eventueel meer over zeggen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:29
Waar je wel op moet letten als je twee sets speakers tegelijk wilt aansluiten en mee spelen is de impedantie, deze halveert dan. Dus twee sets met een nominale impedantie van 8 Ohm zijn parallel 4 Ohm, wat voor de meeste versterkers de minimale waarde is. Als je lager gaat kun je niet heel hard spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:41

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

JSande schreef op donderdag 26 november 2020 @ 00:20:
De speakers die erbij zaten hebben helaas hun beste tijd gehad, en waren letterlijk aan het wegrotten.
Dat is gewoon reparabel, en kan de moeite waard zijn. Wat voor speakers zijn het?

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
mentalmadnizz schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:23:
[...]

Dat is gewoon reparabel, en kan de moeite waard zijn. Wat voor speakers zijn het?
Weet ik niet precies, maar dat was de moeite niet waard. De kasten waren van hout, en aan alle kanten kapot. Compleet nieuwe drivers waren nodig voor revisie.

Heb uiteindelijk die dingen uit elkaar gehaald en de drivers die nog redelijk intact waren aan iemand gegeven die er meer vanaf wist en zelf bluetooth speakers bouwt.

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
martyw schreef op donderdag 26 november 2020 @ 07:45:
Waar je wel op moet letten als je twee sets speakers tegelijk wilt aansluiten en mee spelen is de impedantie, deze halveert dan. Dus twee sets met een nominale impedantie van 8 Ohm zijn parallel 4 Ohm, wat voor de meeste versterkers de minimale waarde is. Als je lager gaat kun je niet heel hard spelen.
FeaR schreef op donderdag 26 november 2020 @ 01:23:
[...]

Daar zou ik me niet te druk over maken. Het gros van de speakers wat je tegen gaat komen zal werken. Natuurlijk zijn er speakers die je niet op elke amp aan kan sluiten maar dat je die tegenkomt acht ik zeer klein. Als je een short list hebt dan kan je die natuurlijk altijd posten.

De vraag is wel of de amp nog helemaal oké is als deze al zo oud is. Mogelijk kan een revisie geen kwaad. Merk en type en informatie of de amp bijvoorbeeld jaren niets heeft gedaan kunnen daar eventueel meer over zeggen.
Thanks voor de info. Heb online nog even gechecked, en die LSB 400’s zijn dus ook 8Ω. Denk dat ik deze ga opknappen (nieuw kleurtje verven, mesh aan de voorkant vervangen/verwijderen) en dan wat kleinere speakers erbij haal.

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
FeaR schreef op donderdag 26 november 2020 @ 01:23:
[...]

Nog hier even op terugkomend: vgm kan ie nog wel even mee. Geluid klonk goed, geen ruis, tikken of andere fratsen. Had hem opengemaakt en naast een beetje stof en oud plakband zag alles er nog respectabel uit: geen ontplofte capacitors, alles nog vastgesoldeerd, enz.

Als er iets los dreigt te schieten of kapot te gaan heb ik zelf wel de mogelijkheid om het vast te solderen of te vervangen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Om welke versterker gaat het?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
Heb net het model gevonden, het gaat om de Sony TA-F319R:
https://www.hifiengine.co...brary/sony/ta-f319r.shtml

Pagina: 1