Rolluik schakelaar werkt niet!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hereiam1977
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-01-2021
Help! Ik heb op mijn slaapkamer 2 electrische rolluiken. Ik wil de bestaande schakelaars vervangen (want lelijk), maar loop tegen een probleem op.

Oude situatie:
Per rolluik 1 analoge schakelaar. Per schakelaar een fase draad (bruin) en 2 schakel draden (voor omhoog en omlaag, beiden zwart).

Probleem:
De nieuwe schakelaars zijn touch schakelaars en hebben een nuldraad (blauw) nodig. Geen probleem, dacht ik. Er zit een blauwe draad in de inbouwdoos, dus ik heb die afgetakt en aangesloten.

Schakelaar 1 voor rolgordijn 1 doet het daarmee.
Schakelaar 2 voor rolgordijn 2 doet het niet, met een identieke aansluiting.

Schakelaar 2 zelf is niet kapot, dat heb ik gecheckt door m te verwisselen met 1.

Als ik schakelaar 2 dus aansluit, gebeurt er gewoon niets met het rolgordijn. Sluit ik de analoge schakelaar (die geen nul nodig had) weer aan, dan werkt het wel.

Wat doe ik fout? Hoe kom ik erachter waarom schakelaar 1 wel werkt en schakelaar 2 niet, terwijl ik die op dezelfde manier aansluit?

Het zal ongetwijfeld met de gebruikte nuldraad te maken hebben, maar hoe kom ik daarachter en hoe zou ik dat kunnen oplossen? Er loopt maar 1 nuldraad in de inbouwdozen, maar die kan ik vermoedelijk dus niet voor beide schakelaars gebruiken?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Sluit op de bruine en blauwe draad eens een lamp aan (gewoon zo'n verhuisfitting met een goedkoop peertje).
Als die het wel doet, dan is er met de blauwe (en dus ook de bruine) draad niks mis, maar zit het probleem richting het rolluik.

Anders moet je de blauwe draad volgen, want die is dan ergens niet goed aangesloten. Als het goed is gaat de blauwe draad vanuit je wanddoos rechtstreeks naar de centraaldoos in het plafond, maar dat hoeft zeker niet het geval te zijn, afhankelijk van hoe (en door wie) e.e.a. is aangelegd.

[ Voor 0% gewijzigd door Patrick_6369 op 26-11-2020 11:49 . Reden: Contactdoos -> Wanddoos ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• Hereiam1977
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-01-2021
Dank je wel voor je reactie, Patrick. Terwijl jij aan het reageren was, heb ik eigenlijk precies dat gedaan en heb het inmiddels kunnen oplossen. Was idd iets niet goed aangesloten (waar ik gelukkig bij kon).

Inmiddels doet alles het :).