Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 17:11
Mijn vraag
Voor mijn Domoticz installatie gebruik ik een Beelink Z83 computertje. Niet veel bijzonders, maar ook niet nodig volgens mij. Die heb ik zonder monitor in de meterkast staan.
Zo af en toe kan ik de computer ineens niet meer benaderen via de Domoticz app. Dan zie ik de computer ook niet meer in Teamviewer en kan ik deze ook niet meer via RDP benaderen. Ook de Z-Wave en Zigbee apparaten die er aan gekoppeld zijn reageren niet meer. Indien enkel de internet verbinding weg zou zijn zou op basis van een Z-Wave sensor of een script nog steeds wel een lamp aan kunnen/moeten gaan. Alles wijst er dus op, dat deze uit staat.

Als ik dan in de meterkast kijk zie ik, dat het LEDje van het systeem aan staat. Ook de lampjes op de Z-Wave stick knipperen wat aangeeft dat deze wel stroom krijgt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Pro, Domoticz, Phoscon/deCONZ, Python

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op het moment dat dit gebeurt heb ik al eens geprobeerd een scherm aan te sluiten, maar dit krijgt geen signaal. Dan de power knop ingedrukt houden en zo een harde reboot forceren geeft wel ook weer beeld op het scherm.

De vraag is nu: hoe kan ik in de event logs (of ergens anders) zien wat er nu gebeurd is? Of beter nog: hoe kan ik voorkomen dat dit gebeurt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:20

g0tanks

Moderator CSA
Ik heb er weinig ervaring mee, maar in principe zou je met de Windows Event Viewers eventuele crash en error logs kunnen bekijken. Wellicht dat daar een hint in staat.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Ja daar heb ik gekeken en ik kan er eigenlijk niets ontdekken wat een pointer geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Plantje1978 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:43:
... Die heb ik zonder monitor in de meterkast staan...
Als je de volgende keer weer het probleem hebt, hang er dan een monitor aan een een muis/tobo.
Dan kun je nagaan of je nog in kunt loggen op het ding. Als dat lukt kun je kijken of hij nog een ip-adres denkt te hebben en of alle devices het nog doen
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Pro, Domoticz, Phoscon/deCONZ, Python
Hebben die applicaties geen log files? Of de mogelijkheid om ze in debug mode te draaien?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Plantje1978
Vergeten te zeggen: de eerste paar keer dat ik dit probleem had, heb ik inderdaad ook een keyboard en muis aangesloten. Want het zou natuurlijk zomaar kunnen zijn, dat het systeem even iets aan input nodig heeft om wakker te worden en dan pas beeld gaat geven.

IP adres vind ik wel een goeie. Ik heb een Ubiquiti Unifi netwerk liggen en op zo'n moment zie ik het apparaat ook niet in de lijst. Dan denk je: ah, dan staat ie ZEKER uit. Maar ik heb bij een ander systeem aan diezelfde netwerkkabel wel eens gehad dat de kabel niet meer verbonden was. Ik meen dat dat aan het systeem lag, maar als het aan de kabel lag.... Het zou dan wel een samenloop van omstandigheden zijn.

Domoticz heeft zeker logging. Die zal ik er als het even kan ook op naslaan. Maar aangezien het hele systeem niet reageert verwacht ik eigenlijk het meeste van de Windows logging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Ok, nu doet het probleem zich weer voor...
  • De Domoticz website kan ik niet benaderen
  • Op Teamviewer is de computer voor het laatst zo'n 20 minuten geleden gezien. Dus zeg rond 20.10 uur
  • De computer staat niet op de kaart van mijn Ubiquiti Unifi netwerk
  • Paar rookmelders getest, maar die lijken wel verbonden met de Z-Wave stick
  • Scherm aan HDMI gehangen, maar geen beeld. Ook keyboard gekoppeld en paar keer op ctrl-alt-del gedrukt en nog wat toetsen, maar er gebeurde niets.
  • Paar keer de powerknop ingedrukt. Af en toe ook iets langer, maar nog steeds niets
  • Netwerkkabel eruit gehaald en er weer in gedaan
Na weer herstart te hebben door de powerknop ingedrukt te houden zag ik wel, dat WiFi en niet ethernet verbonden was. Dus wellicht moet ik bij een volgende keer wat langer de netwerkkabel eruit houden. Als de netwerkkabel rot is (ik heb de stekkertjes er zelf aan gemaakt) is het natuurlijk mogelijk, dat ie wel een kabel ziet, maar geen verbinding heeft. Dan gaat ie ook niet proberen om via WiFi te verbinden.

Is ergens in Windows af te dwingen, dat de WiFi verbinding ook altijd actief blijft? --> Gevonden op Google. Ik moet deze dan prioriteit geven. Maar dan kan ik net zo goed als test eerst een hele tijd de netwerkkabel eruit houden.

Maar het belangrijkste: event log gecontroleerd.
In "Systeem" heb ik de laatste log melding om 19:18:24 en dan is de eerst volgende weer
"Het besturingssysteem is gestart op systeemtijd ‎2020‎-‎12‎-‎01T19:49:26.500000000Z."
En die melding is geregistreerd op 1-12-2020 20:49:27

In "Beveiliging" is de laatste van 19:38:31 en dan ook weer om 20:49:41

En in de "Beheergebeurtenissen"
Logboeknaam: System
Bron: EventLog
Datum: 1-12-2020 20:49:40
Gebeurtenis-id:6008
Taakcategorie: Geen
Niveau: Fout
Trefwoorden: Klassiek
Gebruiker: n.v.t.
Computer: Domoticz
Beschrijving:
De vorige afsluiting van het systeem om 19:39:42 op ‎1-‎12-‎2020 is onverwacht gebeurd.
Gebeurtenis-XML:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="EventLog" />
<EventID Qualifiers="32768">6008</EventID>
<Version>0</Version>
<Level>2</Level>
<Task>0</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x80000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2020-12-01T19:49:40.0998287Z" />
<EventRecordID>5386</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="0" ThreadID="0" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>Domoticz</Computer>
<Security />
</System>
<EventData>
<Data>19:39:42</Data>
<Data>‎1-‎12-‎2020</Data>
<Data>
</Data>
<Data>
</Data>
<Data>45613</Data>
<Data>
</Data>
<Data>
</Data>
<Binary>E4070C0002000100130027002A009B00E4070C0002000100120027002A009B00600900003C000000010000006009000001000000B00400000100000000000000</Binary>
</EventData>
</Event>

Dus van de ene kant heb ik het idee, dat het wel eens de netwerkverbinding zou kunnen zijn. Van de andere kant: als ik de logging bekijk, lijkt het systeem gewoon daadwerkelijk een tijd niets gedaan te hebben.

Volgende keer ga ik in ieder geval proberen om de netwerkkabel wat langer uitgeplugd te laten om te zien of ie dan wel de WiFi oppakt. Nadeel is wel, dat het mijn home automation is. Dus zomaar even een paar uur uit de lucht is niet fijn.

• Plantje1978
Laatst had ik het weer. Wat langer de netwerkkabel losgekoppeld hebben heeft niet geholpen.

Nu heb ik maar even de netwerkkabel sowieso losgekoppeld en kijk ik of het zich nog voordoet. Indien het zich de komende weken niet meer voordoet zal het waarschijnlijk toch aan een brakke netwerkverbinding liggen... wel balen, want dat betekent waarschijnlijk dat ik weer de kruipruimte in moet. Ik heb aan deze kabel al twee keer nieuwe netwerkstekkers gezet, dus dat kan het bijna niet zijn.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Plantje1978 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:47:
... Ik heb aan deze kabel al twee keer nieuwe netwerkstekkers gezet, dus dat kan het bijna niet zijn.
Ben geneigd te zeggen: dat moet het haast wel zijn. Je hebt al twee keer bewezen dat je de stekkers niet juist aanknijpt. Waarom zou je dat de derde keer wel goed hebben gedaan?

Daarom moet je ook geen stekkertjes knijpen aan vaste kabels. Die monteer je af in een rj45 doosje. En voor het stukje tussen het doosje en de PC, koop je een patchcable

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Brahiewahiewa schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:25:
[...]

Ben geneigd te zeggen: dat moet het haast wel zijn. Je hebt al twee keer bewezen dat je de stekkers niet juist aanknijpt. Waarom zou je dat de derde keer wel goed hebben gedaan?
De eerste twee keer had ik het idee, het niet goed gedaan te hebben, maar ik weet het niet zeker. Misschien is de kabel zelf wel niet goed. De stekkers vervangen was een gemakkelijke manier om te testen.
Bij nader inzien kan dat goed aan een brakke USB hub met UTP aansluiting die ik toen gebruikte hebben gelegen.
Brahiewahiewa schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:25:
[...]

Daarom moet je ook geen stekkertjes knijpen aan vaste kabels. Die monteer je af in een rj45 doosje. En voor het stukje tussen het doosje en de PC, koop je een patchcable
Ik dacht juist zoveel mogelijk schakels te beperken. En aan twee kanten een RJ45 doosje en daar weer patch kabel met stekkers (inderdaad die voorgemonteerd zijn) aan leek me nog een extra schakel.
Bovendien is het idee om op den duur de kabels die door het huis heen gaan te laten eindigen in een patch panel bij de switch.

Vooralsnog draait het met WiFi, dus maar even aankijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Onlangs ook met WiFi twee keer gehad dat het systeem niet meer reageerde.

Zag hem niet in Unify
Z-Wave devices registreerden beweging, maar schakelden geen Zigbee noch 433Mhz lampen aan (wat me vertelt dat het systeem waar mijn home automation op draait gewoon niet actief is)
De web pagina die door het systeem in de lucht geholpen wordt is niet te benaderen
Het systeem is niet via RDP te benaderen
Het systeem is niet via TeamViewer te benaderen
Na het koppelen van keyboard, muis en scherm doet het systeem nog steeds niets.

Wel brandt het power lampje op het systeem en brandt ook het lampje op de Z-Wave stick. Om het systeem uit te schakelen moet ik ook lang de power knop ingedrukt houden.

In de logboeken is eigenlijk niets te zien wat ik herken....behalve dan dat het systeem is opgestart zonder correct te zijn afgesloten. De laatste keer wist ik ergens in de nacht al, dat het niet goed was en heb ik op 1-1 om 7.34 uur 's ochtends het systeem opnieuw opgestart. Aangezien iedereen lag te pitten en het nieuwjaarsdag was, was er geen haast bij. Dus ik heb het systeem enkele uren laten proberen weer "up" te raken.

Ik zie in de uren ervoor, dat WindowsUpdateClient wat gedaan heeft. Maar dat zie ik ook gebeuren op dagen dat er niets mis gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Plantje1978 op 04-01-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Nou, gisteren deed ie het dus weer niet. Om te zorgen, dat ik wat zinnigs uit de logging kan halen heb ik het systeem even in die staat gelaten en mijn vrouw gezegd, dat ze de lichtschakelaars mocht gebruiken voor de bediening van de lampen :)
Als ik kijk naar de logging die Domoticz vastlegt zie ik, dat de logging van bijvoorbeeld de slimme meter gestopt is op 5 januari om 11.50 en weer gestart op 6 januari om 5.05 (ja, ik ben mijn bed uit gegaan om die server te herstarten ;) ) Ik zie datzelfde bij andere logging. Dus ik kan wel stellen, dat om 11.50 uur iets gebeurd is waardoor de machine in die toestand kwam.

Nu maar eens in de logs van Windows kijken en dan niet zozeer gefocust op wat er net voor 6 januari 5.05 uur gebeurde, maar meer net voor 5 januari 11.50.

Kijkend naar de logging van mijn Ubiquiti Unifi netwerk zie ik het volgende:
Domoticz heeft een verbinding met UAP Woonkamer met SSID "Plantje" op kanaal 6 5:02 am 06/01/2021
Domoticz heeft de verbinding verloren met "Plantje" (4h 20m verbonden, 15.2 MB bytes, laatste UAP Woonkamer) 11:51 am 05/01/2021

Ik zie dat ie ook wel eens de verbinding kwijt geraakt is en dat ie binnen een minuutje of zo weer verbonden is.

Het lijkt er een beetje op, dat er maar een paar opties zijn. Of ik laat de machine iedere nacht een reboot doen, maar dat is niet echt een oplossing; meer een work around.
Als ik het wil achterhalen zal ik denk ik een monitor aan het systeem moeten hangen en dan hopen dat het systeem snel weer in deze toestand komt. Ik verwacht dan te zien, dat Windows gewoon bevroren is of iets dergelijks.

Mochten er nog andere suggesties zijn dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:16
mogelijke opties
windows update die om de een of andere reden toch loopt
defect geheugen
defecte voeding / adapter afhankelijk hoe dat ding aangesloten is
spanningsdipje die niet goed opgevangen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Ja, zoiets zou het wel kunnen zijn. Updates staan niet klaar en daar check ik regelmatig op.

Zoals ook al in de Domoticz Facebook groep aangegeven: ik ga nu eerst eens een tijdje kijken hoe het systeem werkt met "hoofd" dus ik heb er eens een scherm aan gekoppeld. Dat scherm blijft dan ook maar gewoon 24/7 aan staan en dan zie ik tenminste wat de stand van zaken is als hij er wel uit klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Tijdje geleden nog één keer gehad dat ie vastgelopen was met een scherm eraan. En inderdaad: gewoon bevroren scherm.
Ik heb daar ook wat foto's van gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLqjqyz_rHGDCTqmmr2Ad27TYbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEwdiqN2cmJYmSwH0xZdKueN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liS0XM7BTE5WE8XIT9raTes8N0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2R75V77eS8MAcxcmbuL0Fk6x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5X7KZ6XMSainEe-RfRriJExnB5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfxvkqDubHRaj1MVO7SmRmZW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6Jnz8W2HQ1juj0eIaY6sFooo6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LqnqartzgZKBYlPpJ3vtjIaF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPO3WAq_PgjHdrO-yl0m0SXHVfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7l5rjK8wbcDXNgFaxiJiTXic.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6bopmeH72ROgjzqFn4lKE_lojw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VeFQCsiw8DG0P9UnZOjPkfNF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CW_1lAVoNyQGWkQO7bYyBulduvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLu2EU2UhomBUBIIQBqtAVwc.jpg?f=fotoalbum_large

Op zich zie ik hier niets bijzonders aan... Alleen was het scherm dus bevroren.

Nu draai ik sinds een tijdje omwille van Z-Wave stabiliteit beta versies van Domoticz en ik heb dit probleem niet meer gehad. Bovendien heb ik gevonden waar ik de logging kan laten wegschrijven. Het lijkt dus toch met de Domoticz applicatie te maken te hebben. En met deze logging zou ik dan ook moeten kunnen achterhalen waar ie vast gelopen is
Pagina: 1