Budget cpu, mobo

Pagina: 1
Acties:

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01-2025
Welk budget mobo en cpu kan je aanraden. Zit net in verbouwingen en zoveel budget heb ik nu nt. Zit met een defecte nu.

Ik speel geregeld league savonds, als vrij momentje. Verder doe ik niks gek met de pc. Het mag wel wat zijn dat hedendaagse spellen aankan maar grafics zijn voor mij bijzaak. Heb wel een widescreen maar das neer voor de sapphire. Graag advies.

Budget 75-125max.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:04
Wat is er defect. Cpu of mobo? En wat is de oorzaak daarvan. Defecte voeding misschien?
Uit welk merk en type onderdelen bestaat je huidige systeem? Dus inclusief wat je denkt dat defect is. Cpu, moederbord, werkgeheugen, videokaart, voeding, koeling, opslag, behuizing. Zonder dat te weten valt er niets te adviseren.

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-01 09:39
De vragen die Uszka stelt zijn zeker relevant. Mocht je alsnog besluiten om andere hardware te willen aanschaffen dan raad ik je aan om bij Vraag & Aanbod te zoeken naar een " Upgradesetje". Niew haal je voor dat geld namelijk niet echt veel performance binnen. volgens mij zijn zelfs de goedkoopste Ryzen's al richting de 90 euro. Dan houd je niet veel over voor een moederbord.

• Uszka
Aha, komt voort uit Voedinng stuk of iets anders?

Haal een gebruikt bordje in v&a. V&A aangeboden: ASRock B85M Pro4 of V&A aangeboden: Gigabyte GA-B85M-D3H bijvoorbeeld.

[ Voor 18% gewijzigd door Uszka op 25-11-2020 21:55 ]

• Crust
workermaster schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:50:
De vragen die Uszka stelt zijn zeker relevant. Mocht je alsnog besluiten om andere hardware te willen aanschaffen dan raad ik je aan om bij Vraag & Aanbod te zoeken naar een " Upgradesetje". Niew haal je voor dat geld namelijk niet echt veel performance binnen. volgens mij zijn zelfs de goedkoopste Ryzen's al richting de 90 euro. Dan houd je niet veel over voor een moederbord.
Welke ryzen is dat. Ik doe nt veel anders dan surfen, wat league spelen en soms eens een nieuw spel proberen. Dus geen zware bewerkingen ofzo.

Wat doet een mobo juist aan performance? Ben maar een leek dacht dat harde schijf, cpu en geheugen ervoor diende.

• workermaster
Crust schreef op donderdag 26 november 2020 @ 08:12:
[...]

Welke ryzen is dat. Ik doe nt veel anders dan surfen, wat league spelen en soms eens een nieuw spel proberen. Dus geen zware bewerkingen ofzo.

Wat doet een mobo juist aan performance? Ben maar een leek dacht dat harde schijf, cpu en geheugen ervoor diende.
Ik bedoel hier de Ryzen 3100(x).

Een moederbord is qua performance meestal niet erg interessant. De features die erop zitten kunnen dan wel weer leuk zijn.

Als je inderdaad niet veel meer doet dan wat browsen op het web of wat andere lichte taken dan zou ik inderdaad zoeken naar een leuk 2e hands setje.

Je kan dan denk ik het beste zoeken op de woorden "upgradeset" of "upgradekit" bij Vraag & Aanbod. Ik heb daar zelf laatst ook wat leuke dingen kunnen kopen voor weinig geld. Zelfs met nog jaren garantie.

• Crust
workermaster schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:12:
[...]

Ik bedoel hier de Ryzen 3100(x).

Een moederbord is qua performance meestal niet erg interessant. De features die erop zitten kunnen dan wel weer leuk zijn.

Als je inderdaad niet veel meer doet dan wat browsen op het web of wat andere lichte taken dan zou ik inderdaad zoeken naar een leuk 2e hands setje.

Je kan dan denk ik het beste zoeken op de woorden "upgradeset" of "upgradekit" bij Vraag & Aanbod. Ik heb daar zelf laatst ook wat leuke dingen kunnen kopen voor weinig geld. Zelfs met nog jaren garantie.
Ik heb er nt zoveel kennos van. 😔 Als ik op die term zoek vindt ik dan wat terug?

• workermaster
Crust schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:43:
[...]

Ik heb er nt zoveel kennos van. 😔 Als ik op die term zoek vindt ik dan wat terug?
Mensen verkopen de oude onderdelen los of als setje. Ik heb gezien dat als iemand een CPU en moederbord als set verkoopt, ze dat meestal een upgradesetje noemen.

Veel verkopers hebben meerdere advertenties waarmee je een set zou kunnen maken.

Als je hulp wil voor het samenstellen dan wil ik je wel graag helpen. I heb er niet zoveel verstand van als de meeste Tweakers hier maar ik heb al enkele systemen gemaakt.

• Crust
workermaster schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:10:
[...]

Mensen verkopen de oude onderdelen los of als setje. Ik heb gezien dat als iemand een CPU en moederbord als set verkoopt, ze dat meestal een upgradesetje noemen.

Veel verkopers hebben meerdere advertenties waarmee je een set zou kunnen maken.

Als je hulp wil voor het samenstellen dan wil ik je wel graag helpen. I heb er niet zoveel verstand van als de meeste Tweakers hier maar ik heb al enkele systemen gemaakt.
Zie je wat goeds tussen die vraag en aanbod sets? Geheugen heb ik nog

• workermaster
Crust schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:12:
[...]

Zie je wat goeds tussen die vraag en aanbod sets? Geheugen heb ik nog
Laten we eerst vooraan beginnen. Ik zie nu dat je op een andere plek op het forum een probleem over je hardware hebt gemeld. Daar komen ze met de suggestie dat het je moederbord kan zijn.

Wil je proberen alleen je moederbord te vervangen? Of wil je het moederbord en de cpu vervangen?
Je geeft aan dat je nog geheugen hebt. Is dat DDR3 of DDR4?

Op de foto's van je andere forumpost te zien heb je een mini itx moederbord. Ik denk dat het lastig zal zijn om die 2e hands aan te komen.

Misschien is het ook wel handig om je af te vragen of je nu wel geld wil uitgeven aan een pc. Mijn ervaring is dat verbouwingen vaak onverwachte kosten hebben.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kickje naar CAA

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Crust
workermaster schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:21:
[...]

Laten we eerst vooraan beginnen. Ik zie nu dat je op een andere plek op het forum een probleem over je hardware hebt gemeld. Daar komen ze met de suggestie dat het je moederbord kan zijn.

Wil je proberen alleen je moederbord te vervangen? Of wil je het moederbord en de cpu vervangen?
Je geeft aan dat je nog geheugen hebt. Is dat DDR3 of DDR4?

Op de foto's van je andere forumpost te zien heb je een mini itx moederbord. Ik denk dat het lastig zal zijn om die 2e hands aan te komen.

Misschien is het ook wel handig om je af te vragen of je nu wel geld wil uitgeven aan een pc. Mijn ervaring is dat verbouwingen vaak onverwachte kosten hebben.
Volgens mij ddr4 geheugen. Ik wil helemaal nt teveel geld uitgeven vandaar budget onderdelen. Heb zowiezo pc nodig voor opzoekingen en tekeningen te maken voor de electriciteit en dergelijk.

Mijn case is vrij groot. Daar kan ook een grotere in.

• workermaster
Crust schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:55:
[...]

Volgens mij ddr4 geheugen. Ik wil helemaal nt teveel geld uitgeven vandaar budget onderdelen. Heb zowiezo pc nodig voor opzoekingen en tekeningen te maken voor de electriciteit en dergelijk.

Mijn case is vrij groot. Daar kan ook een grotere in.
Oke. Dan ga ik er nu vanuit dat je case ook een normale atx variant aankan.
Is je cpu nog goed of wil je die ook vervangen?

Als je alles wil vervangen moet je ook bepalen hoe lang je het systeem wilt gebruiken. Ik zie bijvoorbeeld leuke sets maar die zijn al wel redelijk oud.

Bijvoorbeeld dit:
V&A aangeboden: Upgrade set! Intel i5 4460 - Asrock z97 - 12gb ram - Scythe k...
Of dit:
V&A aangeboden: Intel I5-4670K + 8GB DDR3 + Gigabyte G1.Sniper B5 + WiFi (+ PSU)
Bij een upgradesetje zit vaak ook ram. Het kan wel zijn dat het een oudere generatie ram is. Voor jou doeleinden maakt dat niet uit. Dan zou je ook je DDR 4 kunnen verkopen.

Ik maak gebruik van deze zoekopdracht:
https://tweakers.net/upgradesets/aanbod/

• Crust
workermaster schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:07:
[...]

Oke. Dan ga ik er nu vanuit dat je case ook een normale atx variant aankan.
Is je cpu nog goed of wil je die ook vervangen?

Als je alles wil vervangen moet je ook bepalen hoe lang je het systeem wilt gebruiken. Ik zie bijvoorbeeld leuke sets maar die zijn al wel redelijk oud.

Bijvoorbeeld dit:
V&A aangeboden: Upgrade set! Intel i5 4460 - Asrock z97 - 12gb ram - Scythe k...
Of dit:
V&A aangeboden: Intel I5-4670K + 8GB DDR3 + Gigabyte G1.Sniper B5 + WiFi (+ PSU)
Bij een upgradesetje zit vaak ook ram. Het kan wel zijn dat het een oudere generatie ram is. Voor jou doeleinden maakt dat niet uit. Dan zou je ook je DDR 4 kunnen verkopen.

Ik maak gebruik van deze zoekopdracht:
https://tweakers.net/upgradesets/aanbod/
Nieuw mobo is wrs nieuwe cpu... De mijne zal er wrs nt meer op passen.

• Crust
intel core I5 4430
Haswell 3 ghz
ASROCK B85M-HDS
DDR3 8gbytes 799.5mhz crucial tech
Radeon RX 580 Series 4gb

Dit is huidig systeem

• workermaster
Crust schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:43:
[...]

Nieuw mobo is wrs nieuwe cpu... De mijne zal er wrs nt meer op passen.
Super info.

Je cpu past nog prima op een ander bord. Die kan je gewoon overzetten. Ik zoek met de volgende link:
https://tweakers.net/moed...xzaQg2opcwxBoFGFj_Oyogh3A

Wil je je cpu houden dan kan je daar een los moederbord zoeken.
Wil je een upgradeset dan kan je de links gebruiken uit mijn vorige reacite.

• Crust
Kan ff iemand adviseren tweede hands asrock h310 m-hds en intel i3 8300,

Vraagprijs samen 95 euro. Is bij de deur. Ophalen kost me 8 euro.

• Uszka
Met H310 en i3-8300 heb je DDR4 ram nodig en dat heb je niet. Je huidige set gebruikt namelijk DDR3.

• Crust
Uszka schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:52:
Met H310 en i3-8300 heb je DDR4 ram nodig en dat heb je niet. Je huidige set gebruikt namelijk DDR3.
Dan moet ik dst ook nog scoren ,😅

Hij vraagt 80+8 rij kosten nt verkeers denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Crust op 27-11-2020 13:14 ]

• Crust
workermaster schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:55:
[...]

Super info.

Je cpu past nog prima op een ander bord. Die kan je gewoon overzetten. Ik zoek met de volgende link:
https://tweakers.net/moed...xzaQg2opcwxBoFGFj_Oyogh3A

Wil je je cpu houden dan kan je daar een los moederbord zoeken.
Wil je een upgradeset dan kan je de links gebruiken uit mijn vorige reacite.
bedankt voor de hulp. Heb hem met het setje dat ik bovenop zette aan de praat gekregen 12gb ddr4 - 2400 mhz, mobo and cpu voor 120 euro. Hopelijk kan het dan weer een jaartje of 4.

• Crust
Uszka schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:52:
bedankt voor de hulp.

• Uszka
i3-8300 is geen enorme upgrade tov een i5-4430. Beide quadcore zonder HT. De 8300 is hoger geklokt en heeft een wat hogere IPC, dat is het.
12GB is een vreemde hoeveelheid. Zal 1x 4GB en 1x 8GB zijn waarmee dual channel niet mogelijk is dus laat je snelheid liggen.

• Crust
Uszka schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 08:23:
i3-8300 is geen enorme upgrade tov een i5-4430. Beide quadcore zonder HT. De 8300 is hoger geklokt en heeft een wat hogere IPC, dat is het.
12GB is een vreemde hoeveelheid. Zal 1x 4GB en 1x 8GB zijn waarmee dual channel niet mogelijk is dus laat je snelheid liggen.
Hoe bedoel je dual channel ?

De I3 8300 is 2 jaar oud mijne was 6-7 jaar oud hoe is het geen upgrade?

• Uszka
Crust schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 08:25:
[...]

Hoe bedoel je dual channel ?
Google dat eens.
De I3 8300 is 2 jaar oud mijne was 6-7 jaar oud hoe is het geen upgrade?
Wetende dat Intel van 2011 - 2018 vrijwel stil gestaan heeft in de ontwikkeling van cpu's klopt dat wel.

i5-4430 is een quadcore zonder HT en dat is de i3-8300 ook. Verschil is hogere kloksnelheid en iets hogere IPC (instructies per clocktick). Als je een upgrade wilde had je beter een i5-8xxx/9xxx of i3-10100F/i5-10400F kunnen halen.

• Crust
Ze zijn beide 2400 mhz? Dus naar wat ik lees moet het dezelfde snelheid zijn?
[...]

Wetende dat Intel van 2011 - 2018 vrijwel stil gestaan heeft in de ontwikkeling van cpu's klopt dat wel.

i5-4430 is een quadcore zonder HT en dat is de i3-8300 ook. Verschil is hogere kloksnelheid en iets hogere IPC (instructies per clocktick). Als je een upgrade wilde had je beter een i5-8xxx/9xxx of i3-10100F/i5-10400F kunnen halen.
Dan had ik wellicht wat meer centjes kwijt geweest ook?

• Uszka
Klopt maar je kan wel langer genieten van die uitgave. Een quadcore is namelijk totaal niet meer interessant voor games, een aantal uitgezonderd. LoL gaat nog wel, Fortnite ook maar daarna wordt het toch lastiger om een beetje lekker te gamen met een quadcore zonder HT. Als je recentere games wil gaan spelen dan ga je 4 jaar niet halen met een i3-8300. Dan open je over een half jaar een topic met de vraag waarom je van die onwijze framedrops hebt in je games.

• Crust
Uszka schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 08:56:
Klopt maar je kan wel langer genieten van die uitgave. Een quadcore is namelijk totaal niet meer interessant voor games, een aantal uitgezonderd. LoL gaat nog wel, Fortnite ook maar daarna wordt het toch lastiger om een beetje lekker te gamen met een quadcore zonder HT. Als je recentere games wil gaan spelen dan ga je 4 jaar niet halen met een i3-8300. Dan open je over een half jaar een topic met de vraag waarom je van die onwijze framedrops hebt in je games.
Ik speel echt niet zoveel nieuwe games hoor. Ik denk dat ik binnen 4 jaar misschien nieuwere game instaleer en het werkt niet ik gewoon me er bij neerleg.

Meer uitgaven wil ik me niet permiteren in iets dat vooral nu moet draaien voor opzoekwerk en dergelijk.
Pagina: 1