Plinten weghalen voor plaatsen laminaatvloer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reconf
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10-2024
Ik ben aan het klussen in een huurwoning. Er ligt geen vloer maar er zitten wel houten plinten zeer stevig tegen de muur gelijmd (vanaf de betonnen vloer). We willen een laminaatvloer laten leggen maar ik vroeg me af wat nou gebruikelijk/het meest verstandig is:

1. De houten plinten verwijderen, laminaat leggen en nieuwe staande plinten op het laminaat plaatsen.

of

2. De plinten laten zitten, laminaat er tegenaan leggen en de rand afsluiten met een vlakke plint.

Als ik plaatjes google zie ik beide varianten voorbij komen. Is het een kwestie van smaak of zijn er nog andere voor en nadelen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupie0172
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-03 17:53
ik heb zelf die plinten weggehaald en er mooie hoge plinten geplaatst, bij deurkozijnen en andere plekken waar je geen hoge plint kan plaatsen kan je dan plakplinten plakken.. Boeit het je niet kan je voor het makkelijke gaan maar persoonlijk vind ik het geen gezicht..

Dus ik zou voor optie 1 gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 18:59

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

In een huurhuis altijd optie 2 ;) anders ligt het er aan of je je niet gaat storen aan optie 2...
Ik zelf zou voor 1 gaan, meer werk en duurder, maar wel veel mooier.

[ Voor 26% gewijzigd door W1LL3M op 25-11-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:32
Het kan inderdaad beide. Je kunt de laminaatvloer ook tot aan de plint leggen en afkitten.

Het mooiste vind ik om eerst de vloer te leggen en dan de plinten te plaatsen. Maar hoe lang ga je er wonen? Want het kost wel wat, zowel tijd als geld. Die afweging kun je zelf het beste maken.
W1LL3M schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:31:
In een huurhuis altijd optie 2 ;) anders ligt het er aan of je je niet gaat storen aan optie 2...
Onzin, mijn moeder woont al 20 jaar in dezelfde huurwoning. Je wil dan echt wel dat het huis naar je eigen wens is.

[ Voor 36% gewijzigd door cryptapix op 25-11-2020 20:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 18:59

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je plinten echt goed vast zitten: vloer leggen en overzetplinten plaatsen en bevestigen aan de bestaande plinten.
Eventueel eerst een randje onder van de oude plint afhalen om werking van de nieuwe vloer mogelijk te maken
Afbeeldingslocatie: https://www.gekophout.com/images/stories/virtuemart/product/ovetzetplint-22x90.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door W1LL3M op 25-11-2020 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 15:25
Pas op met het loshalen, bij mij kwamen er hele stukken stuc mee ;). Dan ben je snel nog verder van huis...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

reconf schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:22:
Ik ben aan het klussen in een huurwoning. Er ligt geen vloer maar er zitten wel houten plinten zeer stevig tegen de muur gelijmd (vanaf de betonnen vloer). We willen een laminaatvloer laten leggen maar ik vroeg me af wat nou gebruikelijk/het meest verstandig is:

1. De houten plinten verwijderen, laminaat leggen en nieuwe staande plinten op het laminaat plaatsen.

of

2. De plinten laten zitten, laminaat er tegenaan leggen en de rand afsluiten met een vlakke plint.

Als ik plaatjes google zie ik beide varianten voorbij komen. Is het een kwestie van smaak of zijn er nog andere voor en nadelen?
Ligt nogal aan de woonwens en woning.
Gezinswoning, lang bewonen.
Flatje, kortdurend..

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:33
En als je plinten verwijderd kun je wel eens voor lelijke verrassingen komen te staan als je er uit gaat. Meestal moet alles eruit, en dan moeten de hardhouten woningbouwplinten er zitten. Waarom weet niemand, want vloerbedekking zie je nog zelden en dat is de enige nuttige toepassing voor die lelijke dingen die op de betonvloer staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 11:44

EMP

Krulloos!

Ik ga voor wat @W1LL3M zegt, al zijn er wel gradaties.

Als je er niet te lang blijft wonen, of niet te veel wil investeren, het is verreweg het makkelijkst om gewoon een plakplintje tegen de bestaande plint te leggen.

Nieuwe plinten is het mooist, maar meer tot potentieel veel meer werk, inclusief herstel muren/stucwerk etc. Wil je dat voor een huurhuis, dat hangt er dus vanaf hoe lang je er wilt blijven wonen / hoe mooi je het wilt maken.

Een overzetplint is een mooie compromis (als de huidige plint niet te hoog is), maar ik heb de moeite nooit genomen in mijn huurhokken.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Huurhuis? Optie 2 en het gat opvullen met een plakplintje.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik zou niet aan de bouwplinten gaan lopen rommelen. Het is rotwerk, je hebt geen idee wat er achter die plinten zit en je krijgt geheid gedonder bij het opleveren van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
WeetIkHetNou schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:46:
Pas op met het loshalen, bij mij kwamen er hele stukken stuc mee ;). Dan ben je snel nog verder van huis...
Tip (achteraf voor jou): Snij met een stanleymes langs de gehele bovenkant van je plint het stucwerk of behang of wat anders los van je plint. Zo voorkom je, over het algemeen, dat er hele stukken mee gaan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 15:25
Enforcer schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:42:
[...]

Tip (achteraf voor jou): Snij met een stanleymes langs de gehele bovenkant van je plint het stucwerk of behang of wat anders los van je plint. Zo voorkom je, over het algemeen, dat er hele stukken mee gaan :-)
Dat heb ik vanaf de 2e plint ook gedaan, maar toen was het kwaad al wel beetje geschied ;).
Pagina: 1