Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterengelen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-05-2021
Beste forumleden.

Ik ben in het bezit van de samsung hw-q950t soundvbar en een golden oldie als tv nameljk een lg uf850v

Nu kan je die soundbar via arc aansluiten of via optisch.

Ik heb hem nu aangesloten via een optische aansluiting maar de ene persoon zegt dat optisch geen groter bereik heeft dan 5.1 en dat hdmi beter is en de ander zegt het weer andersom. Van het internet word je ook niet veel wijzer aangezien je daar de zelfde discussie hebt.

Dolby atmos is op dit moment niet mogelijk omdat mijn tv alleen een ARC aansluiting heeft en geen EARC aan sluiting.

Mijn vraag is wat om dit moment beter is? optisch of hdmi en hoeveel invloed heeft de "oude" arc aansluiting van mijn tv hierop?

gr,

Peter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:04
dat maakt bij deze set niet uit
met die paar speakertjes
alleen bij 7.1 volgens mij gaat dat niet via hdmi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterengelen
het is een 9.1.4 systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:04
dan is optisch beter

lees dit even door

https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1534479331

[ Voor 70% gewijzigd door boyette op 25-11-2020 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roysonny112
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-09 23:16
Volgens die pagina zou Arc beter zijn dan Optisch...

Of waar zit het verschil dat Optisch toch beter is?

Zie afbeelding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0R2piY0lCgW98y8DNzRp2WoRRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xl6ruxKKS06jJKXw4omkyQ93.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die tabel klopt niet. Een optische kabel kan PCM uncompressed 48Khz, 16bit uitstekend doorsturen (iets van 1,5mbit/sec), als ook Dolby Digital (+) 5.1 / atmos (384-768kbit/sec), als ook DTS (768kbit/sec of 1,5mbit/sec).

HDMI ARC kan exact hetzelfde. Voordeel van optisch: "it just works". Voordeel van hdmi: Bedieningsmogelijkheden van het ene en het andere apparaat via CEC. Voor audio geen voor of nadelen.

eArc kan daadwerkelijk meerkanaals atmos als echt objectgeorienteerd signaal, DTS HD, etc doorgeven.

[ Voor 48% gewijzigd door JvS op 25-11-2020 22:03 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:56
Optisch gaat maar tot 5.1, wil je meer speakers aansluiten dan is arc beter.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• peterengelen
DutchKel schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:10:
Het is een 9.1.4 systeem daarom is het voor mij nog een raadsel

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:10

FeaR

In GoT we trust

DutchKel schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:10:
ARC is gelijk aan S/PDIF, ARC gaat niet meer kanalen kunnen versturen. Zie verhaal JvS.
peterengelen schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:19:
[...]
Het is een 9.1.4 systeem daarom is het voor mij nog een raadsel
Het is marketing. Voor duizend euro heb je geen 9.1.4 systeem. Het is een sound bar met subwoofer en twee rear speakers die het grootste deel van 9.1.4 simuleert.

Enfin, ontopic. In deze is er mijns inziens geen goed of fout. Je hebt de keuze tussen S/PDIF en ARC welke beide hetzelfde ondersteunen. Met een lagere bitrate track kan je ook over S/PDIF en ARC Dolby Digital Plus met ATMOS metadata krijgen. Met eARC kan je ook de hogere bitrate tracks versturen/ontvangen. Echter is er geen eARC aanwezig op de TV dus die gehele optie vervalt. Enige reden om wel of niet voor ARC te kiezen is de HDMI CEC. Of je dat een voordeel vindt is aan jou. Puur kijkende naar audio is zowel ARC als S/PDIF gelijk.

Edit:
Dus eigenlijk wat JvS al gezegd heeft....

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 26-11-2020 10:06 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

En voor de duidelijkheid, zowel SPDIF als ARC (geen e-arc) ondersteunen DD+ en daar kan ook een 7.1 en een "atmos" signaal in passen, niet gelimiteerd tot 5.1 dus :).

E-arc is in alle opzichten ruimer, dat wel

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• peterengelen
FeaR schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:32:
[...]

ARC is gelijk aan S/PDIF, ARC gaat niet meer kanalen kunnen versturen. Zie verhaal JvS.

[...]

Het is marketing. Voor duizend euro heb je geen 9.1.4 systeem. Het is een sound bar met subwoofer en twee rear speakers die het grootste deel van 9.1.4 simuleert.

Enfin, ontopic. In deze is er mijns inziens geen goed of fout. Je hebt de keuze tussen S/PDIF en ARC welke beide hetzelfde ondersteunen. Met een lagere bitrate track kan je ook over S/PDIF en ARC Dolby Digital Plus met ATMOS metadata krijgen. Met eARC kan je ook de hogere bitrate tracks versturen/ontvangen. Echter is er geen eARC aanwezig op de TV dus die gehele optie vervalt. Enige reden om wel of niet voor ARC te kiezen is de HDMI CEC. Of je dat een voordeel vindt is aan jou. Puur kijkende naar audio is zowel ARC als S/PDIF gelijk.

Edit:
Dus eigenlijk wat JvS al gezegd heeft....
ik weet dat de soundbar aan de zijkant 4 speakers heeft en 2 speakers bovenop en de surroundboxen hebben ook naar boven gerichte boxen
Pagina: 1