Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

GamePC met 5900X en AMD 6900XT (2400 euro)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:22
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en kantoorwerk. Gamen wil ik comfortabel op 4K (hoogste settings) doen met zo veel mogelijk FPS. Dit zijn spellen als Far Cry 6, Red Dead Redemption 2, GTA 5, Dyling Light 2 en competitieve shooters. Voor mijn werk draai ik met regelmaat relatief CPU intensieve programma's. Voorheen deed ik dit op kantoor maar gezien de thuiswerksituatie aanhoud wil ik dat mijn privé PC dit ook moet kunnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit veel uren achter de PC, zowel voor werk als prive. De build die ik momenteel heb samengesteld is 2400 euro (uitgaande van 1200 euro voor de AMD 6900XT), dit vind ik acceptabel. Ik ben vooral op zoek naar een sweetspot als het gaat om prijs/kwaliteit. Als ik veel performance kan winnen voor een kleine meerprijs wil ik dat graag weten. Andersom, als ik relatief weinig performance inlever op veel minder geld hoor ik het ook graag!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb onlangs een nieuwe voeding aangeschaft (Corsair RM750 Gold). Daarnaast heb ik een Crucial MX500 1TB en Samsung 960 EVO 250GB (boot drive) die mee kunnen naar mijn nieuwe build. Deze staan in onderstaand overzicht maar heb bij prijs 0 euro neergezet.
Ook heb ik een Blu-Ray speler in mijn huidige PC zitten die mee kan. Ik verwacht deze niet veel te gebruiken maar er is ruimte voor in de case (subtiel achter het frontpanel) en ik heb hem toch al.
Qua randapparatuur heb ik:
toetsenbord + muis + headset + 1440P 165Hz 27"monitor en 4K 60Hz 28" monitor (beide Gsync alhoewel mijn nieuwe build een AMD kaart bevat). Ik overweeg om mijn 1440p monitor in de toekomst te vervangen voor een 4K 144Hz Freesync monitor (LG 27GN950).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles wat betrekking heeft tot het nieuwe systeem (minus de voeding en 2 harde schijven). Ik heb gekozen voor een AMD build. De AMD Ryzen 5900X heb ik onlangs al besteld en hoop deze medio december te ontvangen. De GPU (6900XT) komt in december uit en zal hoogstwaarschijnlijk slecht beschikbaar komen. Ik kan in de tussentijd mijn GTX1080 blijven gebruiken. Mocht er tzt een betere keuze zijn (bijvoorbeeld vanuit Nvidia) dan kan ik daar ook nog voor gaan. 2,25 TB zou genoeg opslag moeten zijn. De 250GB wil ik als Boot gaan gebruiken (en voor Apps). De overige 2TB is vooral voor Games. Mijn data en backups komen op de NAS.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- Na jaren Intel en Nvidia gebruikt te hebben wil ik nu voor een AMD systeem gaan. Ook vanwege de verwachtte prestaties bij een combinatie van Zen 3 met Big Navi. Ik heb daarom gekozen voor de 5900X en de 6900XT
- Voor de koeler ben ik vanwege alle goede verhalen gevallen voor de Noctua.
- Ik heb goede ervaringen met Samsung SSD's, en met M.2 heb ik snellere prestaties zonder extra kabels trekken.
- Voor de DDR heb ik geen merkvoorkeur, ik heb daarom gekozen voor RAM wat goed samengaat met AMD. 3600Mhz schijnt de sweetspot te zijn. Ik ga voor dual channel zodat ik nog ruimte heb voor upgraden in de toekomst.
- De gekozen case heb ik gekozen omdat deze subtiel is en goede reviews had. Hij heeft geen window (vind ik een pluspunt), schijnt goed te koelen en is stil!
- Voor het moederbord had ik weinig informatie, ik ben gegaan voor een X570 welke goede recenties had. Wifi heb ik niet nodig, alles gaat op kabel

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
RGB boeit me niets, ik ben dan ook voor een case gegaan zonder window. Ik houd meer van een sleeper. Een PC die erg stil is zie ik als grote plus!

Ga je overklokken?
In eerste instantie niet, mogelijk in de toekomst wel.

Wat verwacht je van ons?
Een check of datgene wat ik bij elkaar heb gekozen logisch is. Omdat ik voor het eerst sinds jaren weer terugga naar AMD wil ik niets over het hoofd zien. Ook ben ik benieuwd of het gekozen moederbord en RAM een goede keuze is. Het blijft ondanks dat ik het ervoor over heb een hoop geld dus wil geen verkeerde keuzes maken. Vanwege Black Friday wil ik deze week de componenten aan gaan schaffen mocht de prijs interessant zijn

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Tray€ 579,-€ 579,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 181,05€ 181,05
1VideokaartenAMD Radeon RX 6900 XT€ 1200,-€ 1200,-
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Grijs€ 119,90€ 119,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 71,-€ 71,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 159,90€ 159,90
1Optische drivesLG BH16NS55 Zwart€ 0€ 0
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 0€ 0
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 0€ 0
1Solid state drivesSamsung 960 EVO 250GB€ 0€ 0
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2409,85

Componenten welke ik al heb staan in het overzicht voor "nul euro" De 5900X heb ik bij Megekko 579 euro (staat niet in pricewatch) en voor de 6900XT ben ik uitgegaan van een bedrag van 1200 euro.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Alle reacties

• Jorissie87
Voor mensen die frequent op dit forum zitten en deze post herkennen: dat klopt! Enige tijd geleden heb ik een soortgelijke PC willen bouwen rondom een 3080. Deze plannen zijn echter gesneuveld, vandaar dat ik een nieuwe post heb gemaakt waarin ik e.e.a. heb hergebruikt aan teksten. De componenten zijn wel degelijk anders!

[ Voor 6% gewijzigd door Jorissie87 op 25-11-2020 17:15 ]

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• Eldunari
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:45
Als je niet van plan bent om bijzondere configuraties te gebruiken met veel pcie 4.0 en ook niet al te zwaar gaat overclocken, kun je prima wat besparen met een b550 moederbord.
Hoewel 750W prima boven het tdp van je onderdelen uitkomt is het mogelijk wat karig. Recommended voor die gpu is ook 850W. Zeker als je hem paired met een dergelijke cpu, kan je pieken trekken die de psu niet leuk vindt.
Geheugen is een behoorlijk strak setje wat zeker goed tot zijn recht zal komen en over opslag maak ik me ook geen zorgen.
Die noctua d15 is een eeuwigheid na release nog steeds 1 van de beste koelers op de markt. En die case heeft misschien niet de allergrootste airflow, maar voldoende voor dit systeem.

• Jorissie87
Eldunari schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:18:
Als je niet van plan bent om bijzondere configuraties te gebruiken met veel pcie 4.0 en ook niet al te zwaar gaat overclocken, kun je prima wat besparen met een b550 moederbord.
Hoewel 750W prima boven het tdp van je onderdelen uitkomt is het mogelijk wat karig. Recommended voor die gpu is ook 850W. Zeker als je hem paired met een dergelijke cpu, kan je pieken trekken die de psu niet leuk vindt.
Geheugen is een behoorlijk strak setje wat zeker goed tot zijn recht zal komen en over opslag maak ik me ook geen zorgen.
Die noctua d15 is een eeuwigheid na release nog steeds 1 van de beste koelers op de markt. En die case heeft misschien niet de allergrootste airflow, maar voldoende voor dit systeem.
Bedankt voor de reactie. De afweging b550 versus x570 ga ik even over denken. Misschien ben ik toch liever futureproof met een x570. Ik zag dat de "aanbevolen psu" voor de 6900xt 700 watt is. Met mijn (gloednieuwe) 750 zit ik daar dus boven. Mocht deze toch niet voldoende blijken vervang ik hem alsnog, ik ga nog niet op voorhand weer een nieuwe psu kopen. Fijn om te lezen dat de Noctua en RAM goede keuzes zijn. Ik had al wat research gedaan maar is toch fijn om dit bevestigd te hebben! :).
Wat case betreft heb ik eerst naar the Phanteks Enthoo Pro 2 Closed Panel gekeken. Die kwam goed uit de tweakerstest maar heeft standaard nog geen fans. Als ik daar dan bijvoorbeeld 5 fans in moest zetten kwam ik op een case van 220 euro. Deze heeft default al fans en goede recenties, vandaar mijn keuze. Ik houd het even in de gaten, misschien dat er morgen nog wel een andere (betere) case voorbij komt tussen de BF-deals :)