Accu vervangen - Systeem resetten // Ford Fusion 1.4 2004

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guybruggemann
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-02 19:57
Hi all,

Mijn Ford loopt stationair bij een warme motor rond de 1500 toeren. Heb ook meegemaakt dat hij de code EAC FAIL op het dashboard laat zien en komt dan in een soort van noodstand te lopen. Hier heb ik allemaal al naar gegoogled en heb besloten het gasklephuis schoon te maken en de accu te vervangen.
Echter voordat ik hier tijd en geld in ga steken wilde ik eerst checken of een simpele 'reset' niet voldoende is.

Mijn vraag:

Als ik de accu loskoppel wordt mijn systeem dan automatisch "gereset" of zijn hier nog speciale handelingen voor nodig?
Ik ben nieuwsgierig of mijn auto simpelweg niet de juiste informatie doorstuurt van het gaspedaal naar het gasklephuis.

Groetjes en bedankt, Guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wow je doet een hoop aannames hier.
Lees de auto eerst eens uit met goede (Ford) scannersoftware.
Waarom zou je in hemelsnaam de accu vervangen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-08 15:14
Ik denk niet dat alles gereset wordt. Het zou kunnen dat je boordcomputer (of andere computers) een eigen backup batterij hebben.

Als ik in mijn auto de accu loskoppel wordt ook niet alles gereset.

Je kan het volgens mij wel gewoon proberen. Het is een makkelijke test. Werkt het alsnog niet dan kan je verder kijken naar andere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guybruggemann
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-02 19:57
Juup schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:21:
Wow je doet een hoop aannames hier.
Lees de auto eerst eens uit met goede (Ford) scannersoftware.
Waarom zou je in hemelsnaam de accu vervangen?
Het is niet zozeer dat ik denk dat dit het probleem oplost. Maar ik heb gelezen dat deze auto worden geregeld door een ECU. Als je het gas induwt wordt elektronisch doorgegeven hoeveel gas erbij komt. Het idee erachter is dat hij nu misschien de verkeerde waarde doorgeeft bij het stationair lopen. Als dit gereset wordt, moet de auto opnieuw "leren" en geeft hij misschien de juiste waardes door.

It's a long shot, might help en kan geen kwaad. Vroeg me af of ik met bepaalde dingen nog rekening moest houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 19:29
Heb je een fabrieksaf radio? Daar moet je vaak een code invoeren als de stroom er af is geweest.

Meestal kan het geen kwaad als je de accu er af haalt, maar dit is per auto verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:03
Het zal wel niet 1op1 te vertalen zijn naar jouw Ford. Maar wellicht heb je er wat aan.

Bij mijn Fiat Punto 188 was het gasklephuis behoorlijk vies. Dit resulteerde in vooral bij de start onregelmatig stationair toerental en soms uitval. Logisch ook want de motor kreeg te weinig schone lucht. Er zat bij de klep duidelijk vuil, dit was makkelijk te zien na het loshalen van de luchtslang.

Het demonteren was redelijk vanzelfsprekend, paar boutjes/schroefjes, lichtslang los en stekkertje los. Schoonmaken was vervolgens ook een fluitje van een cent. Flinke dosis remmen reiniger en een poetsdoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Bij de meeste auto's worden de active foutcodes naar het geheugen gezet als je de accu losmaakt.

Of dat bij jou Ford ook zo is moet je even google met bouwjaar etc.

Wat zeker handig is en leuk om te kunnen is de foutcodes uitlezen.
Koop een Ford dongel en kijk wat je uit de ECU kan krijgen aan info

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1