Vraag

• Denni_s
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-02 08:30
Ik zoek een?
Redelijke 'compacte' telefoon. Ik kom nu van een z5 compact die ik 4 jaar geleden heb gekocht. Toestel is dus in totaal al 5 jaar op de markt en dit laatste jaar niet echt bruikbaar meer.
Maar omdat ik wilde wachten tot afloop van mijn verlenging, ga ik nu pas de telefoon vervangen.
Hiervoor had ik een z3 compact en heb dus een voorkeur voor kleine telefoons.

Wat is je budget?
Budget ligt rond de 700 euro, maar minder is altijd mooi meegenomen. Mocht het iets meer zijn, dan kan het eventueel ook wel als er genoeg voordelen aanzitten

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Bellen, email, social media apps, spelletjes (geen apps die echt veel qua graphics/processor eisen. Z5 werkte niet meer met 1 van de spelen, maar een s7 edge kan deze nog wel probleemloos aan.
Een goede camera vind ik ook wel van redelijk belang. Bij de Sony waren er toch altijd veel problemen met foto's in de avond.
Ook gewoon met ip68 rating en dat de telefoon geen issues heeft met water. De z5 kon gewoon probleemloos onderwater, maar weet niet of ip68 dat altijd garandeert.

Wat heb je zelf al gevonden?
Google Pixel 5, 613 euro (in Duitsland). Redelijk compact, realistische foto's, goede batterylife, 90hz scherm. 128GB opslag
Samsung S20 4g / 5g (5g versie nu 594 euro bij KPN icm abo). Iets smaller dan Pixel 5, maar wel langer. Dus kan niet makkelijk bij
top van het scherm. Mooie foto's maar met redelijke filter. Batterylife minder dan Pixel. 128BG opslag, uitbreidbaar.
Iphone 12 mini 64gb (700 bij KPN), 128GB = 768 euro). Iphone 12 mini is zelfde formaat bijna als mijn z5 compact. Dus qua formaat het beste.
Maar 64gb is denk te weinig, dus moet je al voor de iets duurdere versie gaan. Batterylife ook minder dan Pixel. + bijkomende kosten voor oplader.

Mijn grootste twijfel bij de Pixel is dat de hardware wellicht niet goed genoeg is om 4 jaar mee te gaan. Ik streef altijd om 4 jaar te doen
met een telefoon en hoef niet het nieuweste van het niewste. Samsung S20 is natuurlijk al bijna een jaar op de markt en updates zullen eerder stoppen.
Bij de Iphone is het denk gewenning wat me tegenhoud omdat ik altijd android heb gehad.

Welke vragen heb je hier nog over?
- Zijn er nog eventueel andere redelijke compacte toestellen waar ik naar zou kunnen kijken.
- Is hardware van de Pixel goed genoeg om er 4 jaar mee te kunnen doen zonder dat ik in het laatste jaar issues krijg?
- Is de aankoop van de S20 een goede keuze (nu de goedkoopste), maar wel 1e die geen updates meer krijgt
- Hoe moeilijk is de overstap van android naar IOS? Moet ik met veel dingen rekening houden? Nu zie ik voornaamste probleem
dat de apps anders zijn en dat sommige game accounts niet mee kunnen naar IOS.

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:13
Oei, veel vragen, zal eens proberen te antwoorden.

Telefoon is smaller maar langer, gaat dat goed met de bediening? Samsung (OneUI) en Oneplus (vanaf OxygenOS 11) hebben hun schil aangepast en de bediening naar onderen gebracht waardoor de extra lengte niet ten nadele van bediengemak komt.
Samsung heeft bekent gemaakt (vanaf de S10) 1 jaar langer gegarandeerd updates te doen, dus van 3 naar 4 jaar voor de S en Note serie. Daarbij wordt steeds meer via de play store geupdated, dus zou goed moeten gaan voor 4 jaar.

iPhone, ik denk dat de mini hoort bij mini gebruik, oftewel bereikbaar zijn, een keer parkeren, betalen, af en toe een whatsappje, etc. Voor gamen zou ik toch wel de grotere varianten nemen, mogelijk zelfs de 11 met nog grotere accu's, en die moeten nog wel 4 jaar mee kunnen. overstappen is vooral gewenning, en gehassel met eventueel zaken als Whatsapp geschiedenis converteren, opnieuw aankopen van je apps, verlies van game geschiedenis,evetueel extra laders op werk en/of in auto.

• Gor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-03 23:18
geen ervaring met de snapdragon 765 van de pixel 5 maar ik had de pixel 3a xl in juni 2019 aangeschaft met de snapdragon 660 en die was na een jaar al best traag en hing 1x per dag langer dan enkele seconden vast. daarom verkocht en een oneplus 8t gekocht.

misschien de xperia 5 II eens bekijken? is misschien iets langer dan de s20 maar het scherm is wel daartegen iets minder groot waardoor je minder hoog moet gaan met je vinger.

tikt al je boxen aan en kost nu 742 bij belsimpel zonder abonnement maar wel met een gratis headset twv 150 euro die je nadien misschien wel kan verkopen.

daarnaast is ook de huawei p30 nog altijd een zeer capabel dingetje die nog een paar jaar er zeker door kan gaan met een relatief krachtige processor.

• Denni_s
swhnld schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:36:
Oei, veel vragen, zal eens proberen te antwoorden.

Telefoon is smaller maar langer, gaat dat goed met de bediening? Samsung (OneUI) en Oneplus (vanaf OxygenOS 11) hebben hun schil aangepast en de bediening naar onderen gebracht waardoor de extra lengte niet ten nadele van bediengemak komt.
Samsung heeft bekent gemaakt (vanaf de S10) 1 jaar langer gegarandeerd updates te doen, dus van 3 naar 4 jaar voor de S en Note serie. Daarbij wordt steeds meer via de play store geupdated, dus zou goed moeten gaan voor 4 jaar.

iPhone, ik denk dat de mini hoort bij mini gebruik, oftewel bereikbaar zijn, een keer parkeren, betalen, af en toe een whatsappje, etc. Voor gamen zou ik toch wel de grotere varianten nemen, mogelijk zelfs de 11 met nog grotere accu's, en die moeten nog wel 4 jaar mee kunnen. overstappen is vooral gewenning, en gehassel met eventueel zaken als Whatsapp geschiedenis converteren, opnieuw aankopen van je apps, verlies van game geschiedenis,evetueel extra laders op werk en/of in auto.
Ik noem het niet eens echt gamen, maar soms een turn-based spelletje. Keek net snel nog even wat video's omdat ik eind vd week wil beslissen en bij 3D games gaat de Iphone12 min maar 2u22m mee. Eigenlijk scoorde alle modellen uit de 12 series zeer slecht in die test. Maar gaf idd wel aan dat het voor sommige dingen niet erg goed is qua batterylife. Kan dit nog verbeteren met eventueel software updates? Want de Iphone 11 scoorde in die test veel beter.

• Denni_s
Gor schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:37:
geen ervaring met de snapdragon 765 van de pixel 5 maar ik had de pixel 3a xl in juni 2019 aangeschaft met de snapdragon 660 en die was na een jaar al best traag en hing 1x per dag langer dan enkele seconden vast. daarom verkocht en een oneplus 8t gekocht.

misschien de xperia 5 II eens bekijken? is misschien iets langer dan de s20 maar het scherm is wel daartegen iets minder groot waardoor je minder hoog moet gaan met je vinger.

tikt al je boxen aan en kost nu 742 bij belsimpel zonder abonnement maar wel met een gratis headset twv 150 euro die je nadien misschien wel kan verkopen.

daarnaast is ook de huawei p30 nog altijd een zeer capabel dingetje die nog een paar jaar er zeker door kan gaan met een relatief krachtige processor.
Ik zal eens wat reviews gaan kijken op Youtube van de Sony. Bij de Z5 en Z3 vond ik foto's vaak tegenvallen als het maar iets van donker was. Maar dat zal nu wel verbeterd zijn. Ik zie dat bij KPN ik slechts 624 betaal voor het toestel en daar wilde ik toch naar overstappen ipv Vodafone.

Bedankt ook voor de info pixel. Nadeel van alle reviews is, dat je niets hoort hoe het toestel 1 of 2 jaar later nog functioneert. Terwijl dit voor de meeste normale gebruikers nog wel van belang is.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:13
Denni_s schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:57:
[...]

Ik noem het niet eens echt gamen, maar soms een turn-based spelletje. Keek net snel nog even wat video's omdat ik eind vd week wil beslissen en bij 3D games gaat de Iphone12 min maar 2u22m mee. Eigenlijk scoorde alle modellen uit de 12 series zeer slecht in die test. Maar gaf idd wel aan dat het voor sommige dingen niet erg goed is qua batterylife. Kan dit nog verbeteren met eventueel software updates? Want de Iphone 11 scoorde in die test veel beter.
iPhone 11 heeft gewoon een grotere accu dan de 12. Soms is het zo simpel als dat. Of het beter wordt in de toekomst durf ik niet te zeggen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee