Gastnetwerk afhankelijk van Router?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-07 13:20
Mijn vraag:
Een collega van mij is een Airbnb stulpje aan het bouwen achter in zijn tuin. Binnen staat een Tele2 adslmodem . (Comtrend VI-3223u : https://nl.hardware.info/...end-vi-3223u-tele2.210935). Die laatste kende ik niet, maar komt nu wel wat archaïsch over.
Hij vraagt mij een wifi netwerk aan te leggen in zijn gastenverblijf (op 30 meter afstand van het huis.)
Er ligt een Cat 6 kabel naar toe.
Ik probeerde met een oude Apple Express een gastnetwerk op te bouwen, helaas ondersteunt dat Tele2 modem van hem dat niet.
Bestaat er een manier om daar een wifi netwerk te bouwen met een nieuw access point? Let wel, we willen zijn bestaande netwerk dus niet uitbreiden (bridge) maar een volledig gescheiden wifi netwerk aldaar aanleggen met een heel andere interne ip range, zodat zaken duidelijk gescheiden worden.
Ik heb gezocht op het web, maar elke fabrikant wil steeds maar een bestaand netwerk uitbreiden, en anders kom ik op hele dure campingoplossingen terecht wat niet de bedoeling is.
Powerline leek even een oplossing, maar door oude (1930) leidingen en veel stoppenkasten lijkt mij dat geen betrouwbare oplossing. Het moet werken zonder teveel onderhoud of storingen. Hij begrijpt er zelf niet veel van, dan kan ik daar dus 3 keer per week naartoe, en dat is niet de bedoeling......
...

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: Apple Express, en krachtig intenetonderzoek.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:23

lier

MikroTik nerd

Als je echte scheiding wil, zal je met VLAN's moeten gaan werken. Dus een router die dat ondersteunt en (een) accesspoint(s) die dat ondersteunen. Wellicht kan je de Comtrend in bridge zetten en dan de juiste apparatuur aanschaffen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:30
Kijk eens naar systemen die een captive portal ondersteunen zoals bijvoorbeeld Aruba instant on.
Zie hier.
YouTube: Aruba Instant On Access Points

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Retort308
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-07 13:20
Bij Navraag bij Tele2 kwam ik er achter dat Tele2 geen enkele modem/router met bridge-functie uitbrengt. Dat maakt een installatie van een tweede (echte) router dus met Tele2 onmogelijk. Ook een upgrade van dat Modem zit er bij Tele2 niet in. Saillant detail: de (erg aardige) mevrouw van Tele2 adviseerde om toch maar naar een andere provider over te stappen. (?)
Nu is het wachten dus op een besluit van mijn collega over wat hij wil. Wat mij betreft kan er dus een slotje op.
Thnx voor de snelle input van jullie. ;)

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:08
Met een UniFi Acces Point kan je ook prima een gastennetwerk aanmaken. Strict niet gescheiden met VLANs maar voldoet voor zoiets ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:26

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

VLAN is geen moetje. De meest simpele foolproof methode is om echt twee aparte netwerken aan te leggen na je modem. Feitelijk komt dat neer op dubbel NAT. Van je modem zet je gewoon het wifi uit (of gebruikt het niet). Achter de modem zet je vervolgens twee aparte routers neer. 1 voor het gastverblijf en 1 voor hemzelf. Beide netwerken kunnen dan het internet op en beide netwerken kunnen niet bij elkaar komen. In principe ben je klaar door gewoon 2 simpele routers te halen. En laat je niet afschrikken door mensen die beweren dat NAT achter NAT alleen maar problemen oplevert. Dat is namelijk onzin.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-05 16:29
Volgens mij kan tegenwoordig ieder AP/Router ook een Guestwifi opzetten. Prik je cat6 in de router, configureer het gasten SSID in het ding, De meesten wijzen zelf een andere IP reeks toe, intern in het AP wordt er gewoon met VLANs gewerkt. Ik heb hier TPLINK op stock firmware gehad die het kon, doe het nu via DD-wrt. Je kan zelfs je eigen wifinetwerk ook nog instellen, heb je er zelf via je eigen netwerk bereik. Router achter gesloten kastje zodat men er niet bij kan. Wel even opletten wie de ISP is, want de eigenaar (je collega) is verantwoordelijk, dus als ik daar kon airBNBen met mijn besmette laptop dan kan hij daar last van krijgen. Daar kan je weinig aan doen gezien al het verkeer via een IP naar buiten gaat. Let wel, veel ISP's willen geen gedonder dus als je aangeeft dat het je airBNB gasten zijn kunnen ze daar wat van 'vinden' onder de noemer "Delen van de aansluiting buiten het huishouden".

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:01
Sommige accesspoints kunnen guest wifi dmv firewalling, je krijgt dan geen andere ip range maar de clients kunnen ook niet met elkaar praten

Het werkt heel simpel, stel je router ip is 192.168.2.254 dan heeft je gasten netwerk een firewall waar clients vanaf het gasten ssid alleen naar 192.168.2.254 mogen praten

De routers die ik ken die “firewall guest wifi” ondersteunen zijn de ubiquiti unifi en tplink deco reeks.

Het is geen vlan maar security technisch maakt het op de tcp ip layer geen drol uit,

2 extra routers achter je huidige modem zetten is ook prima optie

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 26-11-2020 13:57 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1