Aankoopadvies 55" OLED

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvde89
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:15
Ik zoek een?
55" OLED TV

Wat is je budget?
€1000 - €1500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk TV kijken (journaal, voetbal, F1), series/films (Netflix) én gamen (zo'n 10 uur per week).

Huidige televisie en randapparatuur:

• Philips 49PUS6501/12
• Vögel Muurbeugel (VESA 300x300)
• Sonos Playbar + 2 x Sonos Play:1
• Xbox Series X
• ZTE ZXV8001 Ultra HD-decoder van KPN

Ik wil graag alles kunnen doen met het beste beeld en het huidige geluid voldoet meer dan prima. Daarnaast ben ik nu bijna 3,5 jaar gewend aan Ambilight, en ik vind dat een erg aangename toevoeging, maar het zou wel iets zijn waar ik afscheid van kan nemen als er andere voordelen zijn die 'zwaarder wegen'. Gamen met 120Hz én Ambilight gaan niet samen volgens mij dus ik zou moeten kiezen tussen Ambilight en bijv. geen HDMI 2.0 of geen Ambilight en wél HDMI 2.1 / VRR etc.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik twijfel tussen een LG OLED (CX of GX) of een Philips OLED (805 of 855). Eerstgenoemde lijkt mij in eerste instantie de beste keuze door o.a. VRR en HDMI 2.1 en dat kan in combinatie met mijn nieuwe Xbox Series X nog wel eens gaan bevallen natuurlijk.

Aan de andere kant heb je Philips met haar fraaie Ambilight echter zonder HMDI 2.1 (maar 2.0) en ietwat hoge input lag.

Welke vragen heb je hier nog over?
Zie ik iets over het hoofd qua echte verschillen tussen deze TV's voor mijn situatie? Of moet ik wachten totdat er een OLED TV komt met Ambilight én HDMI 2.1. Of heeft het allemaal geen verschil omdat ik niet genoeg game om het verschil te merken? Keuzes, keuzes, keuzes ;)

Apple MacBook Pro | Apple iPhone 15 Pro | Apple AirPods Pro | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1

Beste antwoord (via Jeroenvde89 op 27-11-2020 13:04)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:01

FeaR

In GoT we trust

Jeroenvde89 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:33:
[...]
Goed punt, ik pas het aan. Er ontbrak een aantal woorden.
;)
Qua beeld blijf ik wel bij wat ik reeds postte. Kijkende naar dat je een bron hebt die 4K @120 Hz aan kan zou ik persoonlijk nu geen TV kopen zonder HDMI 2.1. Het is geen product wat je over een maand of wat vervangt als er iets beters is. Het ambilight deel ken ik en heb dezelfde keuze moeten maken. Ik ben toentertijd gegaan voor een ander merk en geen ambilight. Het went schrikbarend snel en ik miste het na een avondje al niet meer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jeroenvde89 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:11:
Ik wil graag alles kunnen doen met het beste beeld en geluid.
Met die eis kan je niet anders dan een TV met HDMI 2.1 nemen aangezien op dit moment "alles" ook 4K @120Hz is. Al vraag ik me af hoe breed je dien quote wilt trekken/serieus die quote is. Als het serieus is dan zal de Sonos ook vervangen moeten worden. Al dan niet naar een SONOS ARC om Dolby Atmos te hebben of naar een complete 7.2.4 als je echt het beste wilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvde89
FeaR schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:30:
[...]
Met die eis kan je niet anders dan een TV met HDMI 2.1 nemen aangezien op dit moment "alles" ook 4K @120Hz is. Al vraag ik me af hoe breed je dien quote wilt trekken/serieus die quote is. Als het serieus is dan zal de Sonos ook vervangen moeten worden. Al dan niet naar een SONOS ARC om Dolby Atmos te hebben of naar een complete 7.2.4 als je echt het beste wilt...

Apple MacBook Pro | Apple iPhone 15 Pro | Apple AirPods Pro | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jeroenvde89 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:33:
[...]
;)
Qua beeld blijf ik wel bij wat ik reeds postte. Kijkende naar dat je een bron hebt die 4K @120 Hz aan kan zou ik persoonlijk nu geen TV kopen zonder HDMI 2.1. Het is geen product wat je over een maand of wat vervangt als er iets beters is. Het ambilight deel ken ik en heb dezelfde keuze moeten maken. Ik ben toentertijd gegaan voor een ander merk en geen ambilight. Het went schrikbarend snel en ik miste het na een avondje al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:28

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ambilight met een oplossing van een derde partij realiseren en dan een TV van LG lijkt me de enige weg om het hele lijstje afgevinkt te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Houd je in je budget ook rekening met ISF calibratie? Want dat is wel een must als je het beste wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvde89
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:46:
Houd je in je budget ook rekening met ISF calibratie? Want dat is wel een must als je het beste wilt.
Zit er niet bij in. Wel over nagedacht, maar ik hoop dat ik t.z.t. zelf op een zaterdagmiddag ook een heel eind kom. Heb mijn huidige TV ook zelf gekalibreerd met hulp van avforums. Maar ik heb natuurlijk niet de apparatuur die bijv. een professional heeft :-(

• Jeroenvde89
dmantione schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:44:
Ambilight met een oplossing van een derde partij realiseren en dan een TV van LG lijkt me de enige weg om het hele lijstje afgevinkt te krijgen.
OK, een TV van LG dus. Dan neig ik naar de 55CX6LA, hoewel de BX en GX nagenoeg gelijk zijn volgens mij.

Misschien handig om erbij te vermelden dat ik 'm graag aan dezelfde muurbeugel wil hangen én dat het moet uitkomen qua kabels / ingangen etc. Ik heb een in de muur gefreesde kabelgoot namelijk en wil het liefst de ene TV eraf schroeven en kunnen vervangen voor andere :9.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
De Sony 55AG9, geweldige TV met prachtig beeld en geluid, heeft alleen geen ambilight, maar is nu in de aanbieding bij Smits;

https://www.smitsarnhem.nl/55ag9-oled

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

120 fps is mooi, maar 60 fps is ook al heel mooi. VRR is wel heel mooi, maar ik game nu ook met veel plezier zonder die opties.

Ik ben dus voor een Philips 55OLED854 gegaan. Ambilight is wel te doen via een externe optie (zelfs van Philips zelf) maar is dan óf heel bewerkelijk óf behoorlijk aan de prijs plus alles zul je via HDMI moeten doen en dan moet de hele keten 2.1 ondersteunen én de native apps van je tv bieden geen ambilight.

Mij lijkt de optie om een paar HUE lampen mee te laten doen met Ambilight méér beleving op te leveren dan die extra 60 fps (die de consoles eerst nog maar moeten zien te halen, want tot nu toe zijn alle games max 4K60 als ik het goed heb).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-09 20:13
Icephase schreef op donderdag 26 november 2020 @ 21:42:
120 fps is mooi, maar 60 fps is ook al heel mooi. VRR is wel heel mooi, maar ik game nu ook met veel plezier zonder die opties.

Ik ben dus voor een Philips 55OLED854 gegaan. Ambilight is wel te doen via een externe optie (zelfs van Philips zelf) maar is dan óf heel bewerkelijk óf behoorlijk aan de prijs plus alles zul je via HDMI moeten doen en dan moet de hele keten 2.1 ondersteunen én de native apps van je tv bieden geen ambilight.

Mij lijkt de optie om een paar HUE lampen mee te laten doen met Ambilight méér beleving op te leveren dan die extra 60 fps (die de consoles eerst nog maar moeten zien te halen, want tot nu toe zijn alle games max 4K60 als ik het goed heb).
Tja het gaat ook over toekomst he, je wilt toch een TV die een paar jaar mee gaat. Persoonlijk zou ik dan ook wel voor 2.1 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvde89
Ik heb zojuist de knoop doorgehakt, het is toch de LG OLED 55CX geworden (mooie prijs ook nog dankzij het aanbiedingen topic).

Thanks voor de input!

Pagina: 1