Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:02
Ik heb voor het eerst in mijn leven de beschikking gekregen tot een zakelijke leaseauto.
Ik heb besloten deze alleen zakelijk te rijden.
Nu zijn wij (net als iedereen) gesommeerd om zoveel als mogelijk thuis te werken.
Dit gaat allemaal prima, alleen de scheiding tussen prive en zakelijk wordt zo nogal een grijs gebied.
De 500km "prive" km's zijn inmiddels al op bij mij omdat ik de auto later in het jaar kreeg en dus een klein gedeelte hiervan had. Ik mag hem dus alleen puur zakelijk nog pakken.

Ik heb wat concrete voorbeelden waarvan ik twijfel of dit nu prive of zakelijk is:

1. Als ik aan het werk ben (bv tussen 8 en 18:00) en besluit in de pauze de leaseauto te pakken om een rondje te gaan lopen in het bos. Mag ik deze dan als zakelijk schrijven ?

2. Zelfde geld om boodschappen te doen om uberhaupt te kunnen lunchen in het winkelcentrum 3km verderop.
Mag dit zakelijk ? ik ben van mening dat dit nodig is door de situatie omdat ik nu thuiswerk.

Uiteraard zal ik het uitvoerig beschrijven in de registratie.
Maar ben oprecht benieuwd hoe hard nu de scheiding is tussen werk en prive met zakelijke km's als je continu thuis zit te werken.

Bedankt alvast!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:54
0re0 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:00:

1. Als ik aan het werk ben (bv tussen 8 en 18:00) en besluit in de pauze de leaseauto te pakken om een rondje te gaan lopen in het bos. Mag ik deze dan als zakelijk schrijven ?

2. Zelfde geld om boodschappen te doen om uberhaupt te kunnen lunchen in het winkelcentrum 3km verderop.
Mag dit zakelijk ? ik ben van mening dat dit nodig is door de situatie omdat ik nu thuiswerk.

Uiteraard zal ik het uitvoerig beschrijven in de registratie.
Maar ben oprecht benieuwd hoe hard nu de scheiding is tussen werk en prive met zakelijke km's als je continu thuis zit te werken.

Bedankt alvast!
1. Nee
2. Nee

Blijven niet zakelijke ritten, dat je onder werktijd privé activiteiten onderneemt doet niet af van scheiding zakelijk/privé.

Daarom is het veelal gewoon gunstiger om bijtelling te betalen en de auto zoveel mogelijk privé te gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door iRobert op 25-11-2020 13:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Het doel bepaald of het zakelijk is.

1) bos is niet zakelijk, of je moet toevallig boswachter zijn

2) supermarkt is niet zakelijk, of je moet toevallig in die supermarkt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09

Tuurlijk niet.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-09 23:35
Dit is niet zo heel moeilijk, de Belastingdienst is redelijk simpel hierin.
https://www.belastingdien..._de_zaak/woon_werkverkeer
Woon-werkverkeer is heen en weer tussen je huisadres en werkadres. Daar valt een ritje naar het bos niet onder, een ritje naar de supermarkt niet, enzovoorts, ook al is dit onder werktijd. Zelfs Huis>omrit naar de kinderopvang>Werk geeft jou prive-km's voor het omrijden naar de kinderopvang.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb besloten deze alleen zakelijk te rijden.
[...]
Ik mag hem dus alleen puur zakelijk nog pakken.
[...]
Je hebt een besluit genomen, je hebt er last van en nu ga je krampachtig en krom redeneren om je privegebruik als zakelijk te kunnen zien. Dat is niet oprecht benieuwd zijn, dat is tegen beter weten in hopen op een gaatje.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:18

2. Zelfde geld om boodschappen te doen om uberhaupt te kunnen lunchen in het winkelcentrum 3km verderop. Mag dit zakelijk ? ik ben van mening dat dit nodig is door de situatie omdat ik nu thuiswerk.
Als je nu gewoon dat stukje naar het winkelcentrum loopt dan heb je die hele auto niet nodig. Daarbij, de auto pakken om een stukje te lopen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:01

Dit gaat allemaal prima, alleen de scheiding tussen prive en zakelijk wordt zo nogal een grijs gebied.
Wat voor grijs gebied zie jij dan? Als je thuiswerkt dan is er per definitie 0km zakelijk te reizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:05

mwa

Klinkt alsof je een beetje spijt hebt dat je de bijtelling niet gepakt hebt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
-

[ Voor 102% gewijzigd door Cheesy op 25-11-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Juist niet, volledig thuiswerken betekend toch dat je 0,0 zakelijke km's meer maakt.

Dat jij in je pauze naar een bos wilt, of een boodschap wil gaan doen met je leaseauto mag, maar het zijn allemaal privé gerelateerde km's.
Da's toch gewoon een rit in opdracht van de werkgever? Dan is het zakelijk inderdaad, maar dat is hier totaal niet aan de orde.

[ Voor 23% gewijzigd door Question Mark op 25-11-2020 13:44 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Net als dat dit gewoon privé-kilometers zijn als je wel op kantoor werkt zijn dit nu natuurlijk ook geen zakelijke kilometers, natuurlijk is dit geen 'grijs gebied'.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Question Mark schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:43:
[...]

Da's toch gewoon een rit in opdracht van de werkgever? Dan is het zakelijk inderdaad, maar dat is hier totaal niet aan de orde.
Klopt, ik heb m'n post weggehaald. Nodigt alleen uit tot fraude en de regels zijn hierin glashelder. Zoals iedereen al aangeeft in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Sinds wanneer is het noodzakelijk om rondjes te lopen in het bos voor je werk?

Tenzij je klanten ontvangt in die supermarkt of bij je thuis voor de lunch, is lunchen gewoon een privé aangelegenheid.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:54
Wat is iedereen het eens :+

@0re0 als je over je prive kilometers zit kan je (1) gokken/hopen dat je niet in controle valt of (2) alsnog bijtelling aftikken, al zou dit natuurlijk wel zonde zijn omdat je de auto dan waarschijnlijk vaker had gepakt.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacorgaZ
Het lijkt me sowieso dat TS een onhandige keuze heeft gemaakt, maar je kan de bijtelling toch per vandaag nog via de werkgever "activeren"? Het telt in ieder geval per dag dus niet eens per kalendermaand, dus of je nou wacht tot morgen, 1 december of 1 januari hoort niet uit te maken. Ik heb hier de details verkeerd, zie hieronder, excuus :)

Voor zover ik weet is die regeling met max. 500km privé een handige uitkomst voor iemand die een bestelbus heeft met logo aan de zijkant en daarmee zakelijk rondrijdt, met incidenteel een klein privé-ritje. Daarnaast heb je dan thuis nog een echte eigen privé-auto waar je al je normale reizen mee doet. Als het je enige auto is waar je dus mee naar het bos en de supermarkt wil rijden neem je die bijtelling toch voor lief zodat je je auto lekker maximaal kan gebruiken? :)

[ Voor 4% gewijzigd door MacorgaZ op 25-11-2020 18:23 ]

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MacorgaZ schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:42:
Het lijkt me sowieso dat TS een onhandige keuze heeft gemaakt, maar je kan de bijtelling toch per vandaag nog via de werkgever "activeren"? Het telt in ieder geval per dag dus niet eens per kalendermaand, dus of je nou wacht tot morgen, 1 december of 1 januari hoort niet uit te maken.
Bijtelling gaat wél per kalenderjaar, dat is wel iets wat de TS zich moet realiseren. De bijtelling voor de afgelopen maanden gaat dan nog wel verekend worden. Dan kun je in dit geval beter even wachten tot het nieuwe jaar. :)
Hebt u te maken met een van de volgende veranderingen in uw situatie? Trek dan uw 'Verklaring geen privégebruik auto' in.

U gaat in een kalenderjaar meer dan 500 kilometer privé rijden met een (bestel)auto van de zaak.
Uw werkgever moet de bijtelling dan toepassen over de hele periode voor alle auto’s die u gebruikt hebt..
https://www.belastingdien...vragen-wijzigen-intrekken

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:21
MacorgaZ schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:42:
Het lijkt me sowieso dat TS een onhandige keuze heeft gemaakt, maar je kan de bijtelling toch per vandaag nog via de werkgever "activeren"? Het telt in ieder geval per dag dus niet eens per kalendermaand, dus of je nou wacht tot morgen, 1 december of 1 januari hoort niet uit te maken.

Voor zover ik weet is die regeling met max. 500km privé een handige uitkomst voor iemand die een bestelbus heeft met logo aan de zijkant en daarmee zakelijk rondrijdt, met incidenteel een klein privé-ritje. Daarnaast heb je dan thuis nog een echte eigen privé-auto waar je al je normale reizen mee doet. Als het je enige auto is waar je dus mee naar het bos en de supermarkt wil rijden neem je die bijtelling toch voor lief zodat je je auto lekker maximaal kan gebruiken? :)
Helaas, als je vanaf komende maand bijtelling laat rekenen krijg jij netjes een naheffig voor het hele kalenderjaar (of zolang je de auto had dit jaar).

Stel hij heeft de auto per 1 oktober en je geeft aan per 1 december toch bijtelling te willen betalen krijg je een naheffing van gemiste bijtelling voor oktober en november. Voor TS uiteraard te bepalen of hij dat de centen waard vind.

Als je dus toch wilt bijtellen zonder naheffing dan de “verklaring prive gebruik” vanaf 1 januari laten intrekken en dus komende maand nog even fietsend naar de winkel en het bos.
Question Mark schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:48:
[...]

Bijtelling gaat wél per kalenderjaar, dat is wel iets wat de TS zich moet realiseren. De bijtelling voor de afgelopen maanden gaat dan nog wel verekend worden. Dan kun je in dit geval beter even wachten tot het nieuwe jaar. :)

[...]

Dit dus

[ Voor 15% gewijzigd door Breaker op 25-11-2020 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
Question Mark schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:48:
[...]

[...]
Excuus! Ik relateerde het aan m'n eigen ervaring met mijn leaseauto en tijdelijke vervangende auto vanuit m'n werkgever met privégebruik, wist niet dat er met het vervallen van de 500km-regeling een naheffing kwam. Bedankt voor de correctie, ook @Breaker.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Als het zijn eerste zakelijke auto is en de auto net een maand of twee, dan kan hij/zij "gewoon" voor deze enkele maanden bijtelling betalen. Dat is een kleine correctie op de loonheffing en echt geen enkel probleem.

Verrekening heeft betrekking op feit dat je van auto wisselt en dan plots bijtelling wilt betalen, in dat geval moet je bijtelling over je huidige en vorige auto betalen.

Had je hiervoor geen auto, zoals hij/zij in de eerste zin aangeeft, dan kan de correctie voor de maanden dat hij/zij de auto heeft.

Ik kan niet eruit halen hoe lang dat precies is, maar mogelijk een maandje adem inhouden goedkoper is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nielson schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:12:
[...]
Als je nu gewoon dat stukje naar het winkelcentrum loopt dan heb je die hele auto niet nodig. Daarbij, de auto pakken om een stukje te lopen :X
6km elke dag lopen voor je lunch kan, maar ik begrijp dat de meeste dat wel ver beginnen te vinden :P.

Ideale afstand om gewoon even de fiets te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Ik heb wat concrete voorbeelden waarvan ik twijfel of dit nu prive of zakelijk is:

Allebei geen twijfel mogelijk: prive.

Deze ritten zouden evengoed prive zijn als je vanuit het kantoor van je baas naar het bos reed, of naar de winkel voor je prive-inkopen. Dat je bepaalde ritren maakt omdat je thuiswerkt, maakt ze nog niet zakelijk van aard.
Pagina: 1