Nieuw plafond & ventilatie badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vnms
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-03 22:17
Hallo allemaal,

Heb momenteel een verlaagd, (zwevend aan haken) aluminium schroten plafond in mijn (kleine) badkamer.
De ruimte erboven is zo'n 60cm hoog tot aan het originele plafond en heeft zo ver ik kan zien alleen een klein roostertje aan de zijkant t.b.v. ventilatie. Het gaat hierbij overigens om passieve ventilatie in een flatgebouw, ik mag volgens de VVE dus geen mechanische ventilatie monteren. Dus ook geen electrisch aangedreven ventilatie fan etc. neem ik aan?

Het huidige plafond heeft hier en daar wat ruimte en gaten, het vocht gaat dus van de badkamer naar de ruimte boven het verlaagde plafond en wordt daar (denk ik) vanzelf afgevoerd via het ventilatieroostertje en gaten in de spouwmuren. Na het douchen laten we de deur op altijd een kier, maar het vocht is meestal zo verdwenen.

De bedoeling is om het plafond te verwijderen, wil graag een houten frame maken en een plafond creëren met "Agnes vochtwerende plafondplaten". Vrij eenvoudig kliksysteem waar ik meteen spotjes in kan monteren.

Nu de vraag; hoe zorg ik ervoor dat de passieve ventilatie zo goed mogelijk in tact blijft en/of zelf verbeterd wordt? Het nieuwe verlaagde plafond zal de ruimte erboven in ieder geval beter gaan afsluiten namelijk, waardoor het vocht lastiger de ruimte erboven kan bereiken waar het ventilatiekanaal zit.

Kan ik in het nieuwe plafond bijvoorbeeld het beste een luchtroostertje boven de douche monteren en daar vervolgens een flexibele buis aan vast, die weer aansluiten op het huidige luchtrooster (passieve ventilatiekanaal) boven het verlaagde plafond?

Of moet ik zorgen dat er rondom het nieuwe plafond kieren blijven bestaan waardoor het vocht eenvoudig kan optrekken naar de ruimte erboven, waar het vanzelf wordt afgezogen?

Ik heb overigens spotjes met een IP65 waarde, maar de spotjes zelf zullen dan nog wel altijd in contact komen met indirect vocht dat boven het verlaagde plafond terecht komt. Dit is dan niet te voorkomen..

Hoor graag hoe jullie dit zouden aanpakken, bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-05 14:14
Ik zou ervoor zorgen dat er geen vochtige lucht tussen je plafonds kan komen. Dat kan leiden tot schimmel. Je zou inderdaad een flexibele buis kunnen gebruiken.

Waarom geen mechanische ventilatie op je lichtschakelaar zetten? Dan is binnen een paar minuten de meeste vochtige lucht weg.

• vnms
workermaster schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:17:
Ik zou ervoor zorgen dat er geen vochtige lucht tussen je plafonds kan komen. Dat kan leiden tot schimmel. Je zou inderdaad een flexibele buis kunnen gebruiken.

Waarom geen mechanische ventilatie op je lichtschakelaar zetten? Dan is binnen een paar minuten de meeste vochtige lucht weg.
Schimmel dacht ik inderdaad ook aan, aangezien nu alles van metaal is (inclusief de schroten) is de kans nihil. Als ik houten frames ga bouwen en alles afsluit is het misschien een ander verhaal.

Jij bedoeld een fan boven de douche in het plafond verwerken, daar vervolgens een flexibele buis aan koppelen, en de buis weer naar het ventilatiegat in de muur?

Dit heb ik precies zo geopperd bij de VVE, zij zeggen echter dat er absoluut geen mechanische ventilatie gebruikt mag worden op die "passieve" ventilatiekanaal. Dat is dus het 'probleem'..
Daarom wilde ik het exact zo realiseren, maar dan zonder een mechanische fan ertussen. Tenzij er een betere optie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:45

timovd

Voorsprong door techniek

Mechanische ventilatie op een passief kanaal verstoort de rest van de flow, dus dat mag absoluut niet. Voor een paar euro koop je bij de bouwmarkt een flexbuis die je in de bestaande buis stopt en die laat je lopen naar de douche. De rest moet je goed dichtmaken, zoals je zefl al voorstelt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-05 14:14
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Zou het kunnen dat het passieve kanaal gedeeld wordt met meerdere woningen?

De VVE heeft wel een punt. Als je een motor op een passief kanaal zet kan je jouw vochtige lucht op andere (onbedoelde) plekken eruit blazen. Dan ga jij dus douchen en je buren zitten in die lucht.

Als het inderdaad passief moet blijven zou ik enkel een flexibele buis ertussen zetten. Zolang je ervoor zorgt dat die goed afdicht zou je ook geen vocht tussen je plafonds moeten krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:46
vnms schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:18:

Kan ik in het nieuwe plafond bijvoorbeeld het beste een luchtroostertje boven de douche monteren en daar vervolgens een flexibele buis aan vast, die weer aansluiten op het huidige luchtrooster (passieve ventilatiekanaal) boven het verlaagde plafond?
Ja

• vnms
Dat is inderdaad wat de VVE ook aangaf, mechanische ventilatie verstoord de rest van de flow.
Er zitten op dit kanaal meerdere woningen aangesloten volgens hen.

Op Funda zie ik een aantal woningen (te koop) voorbij komen in hetzelfde flat waar ik dan wel weer een ventilator in de zie zitten, heb het idee dat de VVE het ook niet exact weet en of er niet gecontroleerd wordt op het gebruik van die ventilatiekanaal.

Ik ga dan denk ik inderdaad voor een flexbuis die ik boven de douche afmonteer in het nieuwe plafond.
Daarbij zorg ik dat het nieuwe plafond goed wordt afgesloten zodat er minimaal vocht boven het verlaagde plafond kan komen. De flexbuis sluit ik aan op het passieve kanaal van het flat, dus zonder de ventilator in dit geval. Verder laat ik de deur gewoon open van de badkamer na gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
ik zou met wat stukjes PVC buis het ventilatiekanaal verlengen naar nieuwe plafond en daar afwerken met een rooster.

• vnms
Hebben jullie ook tips welk type buis ik hiervoor het beste kan gebruiken? Dus voor het aansluiten van rooster verlaagd plafond naar rooster ventilatiekanaal? Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:46
vnms schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:47:
Hebben jullie ook tips welk type buis ik hiervoor het beste kan gebruiken? Dus voor het aansluiten van rooster verlaagd plafond naar rooster ventilatiekanaal? Thanks!
Iets dat glad is en niet van pisbakkenstaal ivm vocht. Wat Sethro zegt, PVC is mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
vnms schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:47:
Ik zou gewoon de maat van het huidige kanaal opmeten en aanhouden. PVC word zacht als je dit opwarmt met aansteker, mocht nodig zijn kun je dat gebruiken om de aansluiting goed te laten passen
Pagina: 1