Niet-werkende LAN kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:47
Om internet op zolder te krijgen heb ik een dubbele UTP kabel door een loze leiding getrokken. In de meterkast zit deze op een patch-paneel; op zolder zit deze op een dubbele WCD.

In eerste instantie werkte de verbinding prima. Toen viel hij terug naar 100 Mbit en nu geeft hij helemaal geen verbinding.

Ik heb een goedkope netwerktester en die laat keurig alle lampjes in de goede volgorde oplichten.
Blijkbaar is dit niet alleszeggend dus ergens had ik gelezen dat ik met een multimeter ook de verbinding kan doormeten.

Aan de ene zijde heb ik een RJ45 met UTP in het patchpaneel gestoken. Van deze UTP kabel heb ik de aderparen met elkaar verbonden. En aan de andere zijde (op zolder dus) heb ik de weerstand gemeten tussen de aderparen met een multimeter. Alle paren laten vergelijkbare waardes zien en ook vergelijkbaar als ik beide korte stukjes kabel in een RJ45 koppelstukje steek. Dit had ik gedaan om meetonnauwkeurigheid van de multimeter uit te sluiten.

Zijn er nog andere manieren om te checken waarom er geen verbinding tot stand komt? Ik heb de andere kabels buiten de leiding in de muur ook al omgeruild om deze uit te sluiten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54
Ik ga er vanuit dat je al hebt getest dat het niet aan het aangesloten apparaat ligt (aan beide zijden) dus de router of de aangesloten PC / Laptop of wat het is.

Aangezien het eerst wel heeft gewerkt is het niet logisch dat de aders niet in de goede volgorde zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
IThom schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:11:
Ik ga er vanuit dat je al hebt getest dat het niet aan het aangesloten apparaat ligt (aan beide zijden) dus de router of de aangesloten PC / Laptop of wat het is.

Aangezien het eerst wel heeft gewerkt is het niet logisch dat de aders niet in de goede volgorde zitten.
Klopt. Ik heb de PC omgezet naar de andere aansluiting in de WCD en die werkt prima.

Ik ben dus nog steeds niet verder. Liefst trek ik de kabel niet opnieuw. Iemand nog ideeën hoe ik kan checken waarom de kabel niet werkt?

[ Voor 13% gewijzigd door loeberce op 03-12-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Ik ben nog niets verder sinds december. Heeft er iemand nog een gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Een kabeltester gebruiken om te testen of het goed zit?
Zie: UTP Kabel tester kit

WCD los maken en controleren of alles goed is aangesloten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanman
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-10 07:55
@loeberce , in theorie als ik een uurtje vrij heb in mijn agenda, zou ik de kabel wel voor u kunnen doormeten.
Ik heb een Fluke netwerk tester die kan "zien" wat er mogelijk mis is.
In uw profiel staat Deventer, klopt dit? (woon zelf in Apeldoorn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:56
Ik had hier eenzelfde issue met afgeschermde Drake UC Home CAT7 kabel. Ik had aan 1 zijde het shield aangesloten op de keytones en dat gaf gek genoeg verstoring. Het shield niet meer verbinden gaf meteen 1Gbps..

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:34
NIMIC schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:02:
Een kabeltester gebruiken om te testen of het goed zit?
Zie: UTP Kabel tester kit
Dat heeft hij al gedaan:
loeberce schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:00:
Om internet op zolder te krijgen heb ik een [url="https://www.sandervunderink.nl/belden-
Ik heb een goedkope netwerktester en die laat keurig alle lampjes in de goede volgorde oplichten.
Maar ja, testen met zo'n goedkope meter geeft dus nog geen enkele garantie dat je ook daadwerkelijk een ethernetverbinding kunt opbouwen.
Fanman schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:08:
@loeberce , in theorie als ik een uurtje vrij heb in mijn agenda, zou ik de kabel wel voor u kunnen doormeten.
Ik heb een Fluke netwerk tester die kan "zien" wat er mogelijk mis is.
Testen daarmee mogelijk wel, afhankelijk van welke Fluke tester het is. ;) Fluke maakt allerlei verschillende apparaten.
loeberce schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:58:
Ik ben nog niets verder sinds december. Heeft er iemand nog een gouden tip?
Heb je al eens geprobeerd om beide zijdes opnieuw af te monteren?

Zijn dit de enige twee aansluiting in huis, of heb je er veel meer zitten? (Lees: Hoeveel succes heb je tot nu toe met het werkend aansluiten van dergelijk materiaal? :P)

Heb je toevallig duidelijke foto's van de aansluiting op het patchpaneel en de contactdoos? Misschien zien we daar iets aan.

Is 1 van de connectors niet beschadigd? (Pinnetjes verbogen o.i.d.)

Als je voldoende lengte hebt in de kabel kun je het ook eens met een andere connector proberen, desnoods knijp je er om te testen even 2 RJ45 stekkers aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 06-01-2021 12:16 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanman
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-10 07:55
Xander schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:14:
Testen daarmee mogelijk wel, afhankelijk van welke Fluke tester het is. ;) Fluke maakt allerlei verschillende apparaten.
CableIQ, half jaar geleden gekalibreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:34
Fanman schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:25:
[...]

CableIQ, half jaar geleden gekalibreerd.
Dat is het serieuzere spul ja. :)

Kon natuurlijk ook zijn dat je zoiets had: https://www.fluke.com/en-...esters/copper/mt-8200-49a
Dat doet weinig meer dan de tester die @loeberce zelf heeft.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:43
Heb je ook de patchkabels aan beide zijden eens gewijzigd, die kunnen ook problemen geven.

Verder zou ik die kabel gewoon een keer opnieuw monteren aan beide zijden.
Het is vast een slechte verbinding die voor gelijkstroom( wat die simpele testers doen) geen probleem is.
Het feit dat hij eerst terugviel naar 100Mps duid er al op dat eerst een aderpaar uitviel en later nog een.

En kabel opnieuw trekken lijk me niet zinvol, het is zeer onwaarschijnlijk dat je hem kapot getrokken hebt, zeker met zo'n dubbele kabel.
Tenzij je bij het trekken de trekveer aan de aders van die ene kabel hebt vastgemaakt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik heb door middel van andere kabels aansluiten uitgesloten dat het niet aan deze kabel met WCD ligt.

Ik heb in hetzelfde weekend nog zo'n dubbele kabel en een enkele getrokken naar andere kamers in het huis en die werken allemaal prima. Ik zal dit weekend de kabel opnieuw monteren aan beide zijden. Als het de kabel zelf niet is vermoed ik de aansluiting in de WCD; die was moeilijk in de inbouwdoos te krijgen.

@Fanman Bedankt voor het aanbod; mocht er na dit weekend geen verandering zijn dan zal ik er over nadenken. Ik woon idd in Deventer.

@daansan Het is geen afgeschermde kabel, dus ik denk dat daar niets fout gaat.
Pagina: 1