Toon posts:

Onscherp beeld op wii met Wii2HDMI (Wii-naar-HDMI-adapter)

Pagina: 1
Acties:

• HamanaHamana
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-11-2020
Hoi wii-fans en kabelexperts,

Ik heb onlangs deze tv in gebruik genomen:

Philips 4K UHD LED Android TV, 58-inch (58PUS8505/12)

Info: https://www.philips.be/c-...-met-driezijdig-ambilight

Aangezien deze tv geen SCART-aansluiting heeft, heb ik voor mijn wii een Wii2HDMI-converter (Wii-naar-HDMI-adapter) geïnstalleerd en de wii via de converter met een hdmi-kabel op de tv aangesloten.

Model: https://www.bol.com/nl/p/...eit-wit/9300000000019153/

Als ik nu een wii-game speel, is het beeld onscherp (wazig) en de gamecontrollers lijken ook minder snel te reageren.

Ik heb op de tv verschilllende instellingen uitgeprobeerd (zoals beeldtype instellen op 'Game' en beeld instellen op Origineel of Breedbeeld of Schermvullend), maar dit verandert niets aan de beeldkwaliteit.

Ligt het misschien aan de hdmi-kabel?

Of kan ik beter gewoon de originele wii-kabel (wii-naar-composietkabel) gebruiken en de rood-geel-witte kabels aansluiten op een composiet rca naar hdmi-converter, zoals deze:

https://www.lightinthebox...onder-20-cm_p7113729.html

Hartelijk dank bij voorbaat voor jullie input. _/-\o_

Mvg

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Vergeet niet dat een wii slechts een 480i-signaal uitstuurt. Als je dat via de composietkabel zou doen, krijg je 480p, wat al iets beter is maar waarschijnlijk nog steeds erg onscherp op een moderne TV. Ik vermoed echter wel dat de vertraging in het beeld te wijten is aan de converter die je hebt, ofwel door de inputlag van je TV. Is de inputag beter in de game modus of niet? Aan je HDMI kabel gaat zo'n issue niet liggen, HDMI is digitaal dus ofwel heb je beeld ofwel heb je dat niet. Kwaliteit gaat er niet door beinvloed worden.

Out-of-the-box antwoord: Je kan op een weinig krachtige PC al een Wii emulator draaien die intern wel rendert op bv. 1080p of 4K. Op die manier ga je oneindig veel beter beeld krijgen dan op een originele Wii. Food for thought :)

[Voor 17% gewijzigd door Mavamaarten op 25-11-2020 10:24]

Android developer & dürüm-liefhebber

• HamanaHamana
Hartelijk dank voor je bijdrage, Mavamaarten.

Zo'n converter is idd. superhandig om een oudere wii aan te sluiten op een tv van een nieuwere generatie, maar onverwacht verlies aan beeldkwaliteit is daarbij natuurlijk heel jammer en maakt het gamen een stuk minder aangenaam. Zijn er misschien andere adapters/converters die wel een scherp beeld geven?

Ik overweeg om die eerder vermelde composiet rca naar hdmi-converter te bestellen en dan de wii aan te sluiten met de originele wii-kabel (wii-naar-composietkabel (rood-geel-wit)). Als dat een beter resultaat zou geven natuurlijk. Heeft iemand daar al ervaring mee?

Mvg

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:24
TV heeft component aansluiting. Zou gewoon de Wii component kabel gebruiken.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• HamanaHamana
Dank voor je bijdrage, chaoscontrol.

Volgens mij heeft deze tv geen component-aansluiting. Corrigeer me als ik het fout heb.

Mvg

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:24
HamanaHamana schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:06:
Dank voor je bijdrage, chaoscontrol.

Volgens mij heeft deze tv geen component-aansluiting. Corrigeer me als ik het fout heb.

Mvg

[Afbeelding]
Je hebt gelijk. Het staat verkeerd in de Tweakers pricewatch. Op de Phillips site wordt er niet over gerept.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:18

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

mogelijk is deze wat beter:

https://www.amazon.com/Hy...fRID=THZ669JJKHRM4YETEMYA

eventueel nog geprobeerd op een andere hdmi poort? misschien dat je voor die poort 4k kan uitzetten?

zowieso altijd gamemode gebruiken en alle beeld verbeteraar opties uit zetten.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

HamanaHamana schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:34:
Zo'n converter is idd. superhandig om een oudere wii aan te sluiten op een tv van een nieuwere generatie, maar onverwacht verlies aan beeldkwaliteit is daarbij natuurlijk heel jammer en maakt het gamen een stuk minder aangenaam. Zijn er misschien andere adapters/converters die wel een scherp beeld geven?
Ik heb zelf geen ervaring met de adapters, maar op internet zijn nog verhalen te lezen dat goedkope chinese adapters (waaronder degene die jij besteld hebt via bol) wel wat latency toevoegen. Dat ga je overigens altijd hebben, maar goedkope adapters hebben er meer last van.

Wat ik op reddit terugvond is dat de Wii2hdmi er wel vrij veel last van heeft: https://old.reddit.com/r/...dmi_converter_to_monitor/
Een van de comments vermeldt een adapter van Sewell die het beter zou doen. Maar again: ik heb er geen directe ervaring mee.

Android developer & dürüm-liefhebber

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-12 11:53
Ik heb ook zo'n goedkope wii2hdmi en altijd last van storingen in het beeld. Ik heb nu voor weinig een Wii U gekocht. Deze heeft een native hdmi uitgang en kan alle spellen van de Wii afspelen. Ook de controllers etc van de Wii werken erop. Misschien een optie?

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:56

Geronimous

Moderator Spielerij
verplaatst naar Spielerij - Problemen & Vragen

poor Leno ✝︎

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-12 14:45
Mavamaarten schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:23:
Vergeet niet dat een wii slechts een 480i-signaal uitstuurt. Als je dat via de composietkabel zou doen, krijg je 480p, wat al iets beter is maar waarschijnlijk nog steeds erg onscherp op een moderne TV. Ik vermoed echter wel dat de vertraging in het beeld te wijten is aan de converter die je hebt, ofwel door de inputlag van je TV. Is de inputag beter in de game modus of niet? Aan je HDMI kabel gaat zo'n issue niet liggen, HDMI is digitaal dus ofwel heb je beeld ofwel heb je dat niet. Kwaliteit gaat er niet door beinvloed worden.

Out-of-the-box antwoord: Je kan op een weinig krachtige PC al een Wii emulator draaien die intern wel rendert op bv. 1080p of 4K. Op die manier ga je oneindig veel beter beeld krijgen dan op een originele Wii. Food for thought :)
Correctie: Composiet output alleen 480i, geen 480p.

Nuttige info: De wii games hebben een resolutie tussen de 720x480 en 848x480 afhankelijk van de game. Je 4k TV heeft 4-5x zoweel pixels horizontaal, en 5x zoveel pixels verticaal. Het beeld zal nooit super scherp worden op een moderne display omdat er simpelweg niet voldoende detail in het signaal aanwezig is.

De wii-hdmi converter die je nu gebruikt pakt het analoge component video signaal van de wii, digitaliseert dit, en stuurt dit door naar je TV. Het opschalen van 480p signaal naar 2160p doet de verwerkingschip in je TV, dit duurt even waardoor je een merkbare vertraging kan krijgen in het weergeven van beelden. Voorral het deinterlacen van 480i materiaal is kostbaar qua tijd. Vergeet daarom niet om in de videoinstellingen van de wii de volgende aanpasssingen te maken:

Zet output om naar 480p, en zet de beeldverhouding op 16:9/breedbeeld. Doe je dit niet, dan treed er extra vertraging en kwaliteitsverlies op in de toch al niet fantastische output.

Degelijke oplossing: De volgende interne Mod geeft een haarscherpe 480p output.
https://www.black-dog.tech/wiidual-kit-pre-order.html

Een andere optie is de retrotink 2x-multiformat.
https://www.retrotink.com/product-page/2x-multiformat

Hier sluit je een degelijke wii component kabel op aan, en de retrotink zet dit om naar HDMI.
In principe hetzeflde principe als de wii-hdmi adapter die je nu gekocht hebt, alleen de retrotink doet dit veel beter. Tevens is deze te gebruiken voor andere consoles die 480p via component video kunnen uitsturen. Denk hierbij aan de orginele xbox, gamecube, ps2.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee