Elektrische vloerverwarming op niet geïsoleerde vloer

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:41
Ik ben eea aan het onderzoeken om een forse ruimte, ca 40-50m2 met veel glasoppervlak te verwarmen.
Er zit dubbelglas in kunststof kozijnen, maar daar stopt het ook wel wat betreft isolatie.
De harde vloer ligt op gestort beton, geen kruipruimte. Er hangen momenteel echt kneiters van radiators, lelijk en hangt in de weg. Op het dak liggen 18 zonnepanelen, nog even onduidelijk wat daar de opbrengst van is.
Maar mede gezien dat laatste is het wellicht een idee dacht ik zo om een elektrische vloerverwarming te hebben als basisverwarming, bij te stoken met bijvoorbeeld een AC, en dus in het geheel geen radiatoren te hebben.

Ik vraag me af hoeveel verlies er optreedt als de vloerverwarming dus op een in wezen ijskoude vloer komt te liggen. En is het verlies minder met bijvoorbeeld een IR folie? (80W of 160W/m2 bijv) Of stook ik me dan het ongans?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

paQ schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:14:
Of stook ik me dan het ongans?
Dat sowieso. Wat is het doel van de ruimte? Is het een verblijfsruimte of slechte een bijruimte?

Met zonnepanelen kan je leuk elektra opstoken, maar op de momenten dat jij de verwarming aan wilt zullen die panelen lang niet genoeg vermogen leveren om daarvoor te compenseren. Dus leuk voor de komende paar jaar, maar als saldering wegvalt heb je niks.

Stoken met een airco daarentegen is een stuk rendabeler, nadeel van warme lucht is dat het ook wel snel weer weg is, maar je zit niet eerst de grond op te warmen voordat je het zelf behaaglijk hebt. Dus dat werkt ook wel weer beter de andere kant op. En je efficiëntie is sowieso een factor 4 beter.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:15
Electrische vloerverwarming voor die oppervlakte is prijzig, zowel aanleg als gebruik.
Meest voor de hand ligt een normale vloerverwarming met eventueel een warmtepomp. Kan je ook via je vloer koelen; ruil je de lelijke radiatoren niet in voor een airco unit.

Dat de vloer ongeisoleerd is, is minder optimaal, maar ook weer niet zo'n probleem.

[ Voor 14% gewijzigd door MeTooPV op 25-11-2020 09:45 ]

• paQ
Hooglander1 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:18:
[...]

Dat sowieso. Wat is het doel van de ruimte? Is het een verblijfsruimte of slechte een bijruimte?
Kantoor / werkruimte.

Mijn huidige kantoor heeft wel een geïsoleerde vloer, ook veel raamoppervlak, maar een lange ongeïsoleerde buitenmuur. Hier heb ik als basisverarming radiatoren, en verwarm ik bij met de airco. Werkt op zich prima, maar ik vind de warme luchtstroom alleen niet heel prettig. Het nadeel is dat je op moet boxen tegen de koude muur, waardoor je meer stookt, waardoor de RLV afneemt, waardoor ik gedwongen bevochtigers in moet zetten, waardoor het weer koelt, waardoor, enz enz :D
Met zonnepanelen kan je leuk elektra opstoken, maar op de momenten dat jij de verwarming aan wilt zullen die panelen lang niet genoeg vermogen leveren om daarvoor te compenseren. Dus leuk voor de komende paar jaar, maar als saldering wegvalt heb je niks.
true
MeTooPV schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:45:
Electrische vloerverwarming voor die oppervlakte is prijzig, zowel aanleg als gebruik.
Meest voor de hand ligt een normale vloerverwarming met eventueel een warmtepomp. Kan je ook via je vloer koelen; ruil je de lelijke radiatoren niet in voor een airco unit.

Dat de vloer ongeisoleerd is, is minder optimaal, maar ook weer niet zo'n probleem.
sja, dan denk ik dat ik nog beter een isolatielaag op de huidige stenen vloer aan kan brengen, daar een zwevende vloer op, en de radiatoren vervangen voor iets moderners, en hetzelfde principe aanhoudt als nu, met het verschil dat de vloer isolatie mist ipv de buitenmuur.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als je die stappen al overweegt, waarom zou je dan niet je huidige verwarming met reguliere vloerverwarming aanleggen op die geisoleerde vloer?

• paQ
Hooglander1 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:08:
Als je die stappen al overweegt, waarom zou je dan niet je huidige verwarming met reguliere vloerverwarming aanleggen op die geisoleerde vloer?
dat is een ander gebouw :+

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

paQ schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:31:
[...]

dat is een ander gebouw :+
En hoe worden die radiatoren nu warmgestookt dan? :P Die ketel kan je dan toch gewoon hergebruiken?

• paQ
Hooglander1 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:41:
[...]

En hoe worden die radiatoren nu warmgestookt dan? :P Die ketel kan je dan toch gewoon hergebruiken?
Is ook een mogelijkheid, maar met het aanbrengen van een isolerende laag bedoelde ik isolerend plaatmateriaal aanbrengen en daarop een zwevende vloer. Dat is verre van ideaal, maar zal een klein beetje schelen.
Ik was niet voornemens om een relatief oude niet geïsoleerde betonplaat te voorzien van vloerverwarming eerlijk gezegd. Nog even los van het hak en breekwerk en aanlegkosten.

• paQ
Hooglander1 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:41:
[...]

Enkele weken verder en wijzer.

De ketel die er nu hangt is een Atag E325C.
Die levert volgens opgave ca 17l/min aan CV water, en 11 tapwater.
Bij de badkamer hangt momenteel een klein boilertje waar je 1 keer snel mee kan douchen en dan is het op. Of de badkamer momenteel zit aangesloten op die ketel weet ik niet, maar ik denk het ook haast niet. Het boilertje is er namelijk gekomen nadat een geiser op zolder was gesprongen.
De ketel hangt momenteel ook ca 14m verwijderd van de badkamer een verdieping hoger, dus daar gaat veel te veel verlies in kruipen.

Goed, het plan:

-woonhuis voorzien van ca 65m2 vloerverwarming op de begane grond, radiatoren verwijderen.
-bovenverdieping (3 kamers) reguliere radiatoren (voor zover die gebruikt gaan worden) en de badkamer voorzien van elektrische verwarming.
-huidige cv ketel daar voor gebruiken, maar verplaatsen naar het woonhuis.
-aanbouw van ca 50m2 voorzien van droogbouw op tempex/metaal vloerverwarming op een separate elektrische 4,5 kW CV ketel. Deze wordt namelijk voornamelijk overdag gebruikt, dan kan de PV mooi meehelpen, en heb ik een gescheiden systeem voorzien van een gescheiden thermostaat. In die (compleet ongeïsoleerde) aanbouw hangen momenteel 4 3-laags radiatoren, dus die gaan dan weg.

Zo voorkom ik dat de huidige (huurketel) afgekocht moet worden voor (2013, ja echt...) 1300 euro om die vervolgens te moeten vervangen voor een zwaarder exemplaar. Een elektrische CV ketel voor deze toepassing zal ca 800 euro kosten + een expansievat.

Waar en indien nodig bijverwarmen met de airco.

klinkt als een goede oplossing? :)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:34

Tazzios

..

Radiatoren zitten normaal gesproken op de koudste plekken, het raam. Om een zo gelijk mogelijke temperatuur te hebben in de ruimte.
Met een grote glas partij en eenvoudig dubbelglas in combinatie met vloerverwarming krijg je mogelijk last van kou de lucht stromingen. Of je moet de airco op het glas kunnen richten.

Voor de aanbouw zijn infraroodpanelen misschien een betere.zuinigere optie dan de elektrische CV ketel.

• paQ
Tazzios schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:33:
Radiatoren zitten normaal gesproken op de koudste plekken, het raam. Om een zo gelijk mogelijke temperatuur te hebben in de ruimte.
Met een grote glas partij en eenvoudig dubbelglas in combinatie met vloerverwarming krijg je mogelijk last van kou de lucht stromingen. Of je moet de airco op het glas kunnen richten.

Voor de aanbouw zijn infraroodpanelen misschien een betere.zuinigere optie dan de elektrische CV ketel.
Alle kozijnen in de aanbouw wil ik vervangen voor smalle hoge exemplaren, HR++, twee puien verdwijnen in zijn geheel. Alle wanden worden geïsoleerd en het dak compleet vernieuwd (en geïsoleerd )

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

paQ schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:22:
[...]
Waar en indien nodig bijverwarmen met de airco.

klinkt als een goede oplossing? :)
Op zich wel. Je kan nog kijken of je een ELGA warmtepomp kan hacken zodat die tot iets lagere temperaturen werkt. Qua vermogen moet dat uit kunnen volgens mij. En je hebt de airco toch nog als backup. Met de huidige subsidies op die dingen is het qua kostprijs misschien amper hoger, maar draai je wel 3x zo efficient. Wel iets meer uitdenken vooraf, maar op de lange termijn kan het je een heleboel schelen.

Pagina: 1