Met arduino opgelost, maar kan het ook met logica?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Hi,

Ik heb een beamer en beamerlift (die 'm terugtrekt in het plafond). De beamer geeft een 12v signaal wanneer hij aan staat (de trigger).

Ik heb met een arduino nano van dit 12v signaal met weerstanden hier een 5v signaal voor m'n arduino Nano gemaait.

De logca wacht dus tot het 5v signaal veranderd (eigenlijk het 12v signaal dus). En zorgt er dmv een 4066 IC voor 100m ms de 'omhoog; ofwel de 'omlaag' knop van de bediening kortsluit.

Iets zegt mij dat ik hier geen arduiono voor nodig moet hebben, maar hoe dan?

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dus bij het inschakelen van de 12v moet er een paar msec puls gegenereerd worden om je 4066 aan te sturen?

Daar heb je IC's voor zoals een 74121 en een 74123 (hertriggerbare 74121)

Zou ook met een XOR kunnen https://www.parasitstudio...workshop-part-4-octave-up
Maar die zal ook bui het uitschakelen weer een puls geven.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Een puls bij het hoog komen van de 12V en nog een puls bij het afvallen?

Een 40106 (hex inverter) en wat klein RC spul doet wat je wilt.

Maar ik heb voor iets vergelijkbaars ook al eens een attiny13 gebruikt :7

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Met een 555 lukt het waarschijnlijk ook. Meerdere wegen leiden naar Rome, maar als ik zoiets moest bouwen had ik het ook met een microcontroller gedaan, dus het is mij niet helder waarom je van die Arduino af wil.

Het klinkt wel of je alleen op tijd schakelt en zonder feedback loop met een schakelaar in de uiterste stand of iets in die trant. Een feedback loop noem ik wel een pre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Bedankt voor de feedback! De reden dat ik zonder microcontroller wilde werken is met name 'omdat het kan'. Het onderwerp is vrij nieuw voor mij, en een microcontroller met heel wat rekenkracht en poorten voelt wat overkill :)

Maar voor nu: de arduino doet z'n werk uitstekend! De 12V trigger wordt dmv een 15kOhm en 10kOhm weerstand (arduino digital pin zit daar tussenin) tot 5V gereduceerd. En met de 4066 verbind ik kort de drukknoppen voor de bediening.

Zo behoud ik de functionaliteit van de bediening (instelling van hoogte etc..) met een simpele schakeling.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE