Nest learning thermostat & Vaillant ecotec plus vcw 346

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finn.
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-12-2020
Guys,

Ik probeer men nieuwe Nest thermostaat te installeren maar ik heb moeite met te vinden hoe ik de heat link op mijn boiler zijn PCB moet aansluiten...

Kunnen jullie mij a.u.b. adviseren?
Op dit moment is mijn Vaillant thermostaat aangesloten op de BUS -/+
Maar ik weet niet of ik nu toch het opentherm schema moet volgen of het aan/uit schema...
Zouden jullie eventueel even kunnen uittekenen hoe ik dit het best verbind?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugqDIIYFk7yowO5y0GQgyOgu8UQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FsCQ8GvClIbiZ0KNE0sWiezE.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:59
Waarom zou je een aan/uit schema willen? Is minder comfortabel (warm/koud/warm/koud etc), je efficiëntie is ook een stuk lager bij aan/uit. Gewoon moduleren en het maakt verder niet uit hoe je de bedrading aansluit voor opentherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finn.
RichardKim06 schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:37:
Waarom zou je een aan/uit schema willen? Is minder comfortabel (warm/koud/warm/koud etc), je efficiëntie is ook een stuk lager bij aan/uit. Gewoon moduleren en het maakt verder niet uit hoe je de bedrading aansluit voor opentherm.
Hoe bedoel je Richard?
Kan ik de Nest opentherm aansluiten op de huidige pcb via de eBUS?
Kan je me helpen met me even uit te leggen hoe ik dit dan exact connecteer?
Op dit moment heb ik enkel 2 kabels naar mijn huidige Vaillant thermostaat lopen.
Dit is vermoedelijk voeding en communicatie in elkaar?

[ Voor 24% gewijzigd door Finn. op 29-11-2020 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finn.
Alvast bedankt ☺️

[ Voor 84% gewijzigd door Finn. op 29-11-2020 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
Eerst moet je even achterhalen of je ketel wel opentherm ondersteunt.

Er even van uitgaande dat het zo is, sluit je die twee draden die nu naar je thermostaat lopen aan de op de heat link van de nest (aansluitschema volgen uit de installatiehandleiding). De heat link monteer je in de buurt van de ketel. De nest is draadloos verbonden met de heat link voor communicatie. De nest kan je voeden met de twee draden die nu naar je thermostaat lopen.

Het verschil tussen aan/uit en modulerend is dat bij aan/uit je ketel bij warmtevraag altijd de maximum ingestelde watertemperatuur zal aanvoeren zolang er warmtevraag is. Zodra dus de ingestelde temperatuur is bereikt zal de ketel afslaan. Aangezien je radiators nog flink warm zijn zul je een "overshoot" krijgen (de kamer wordt iets warmer dan de ingestelde temperatuur). Vervolgens zal de temperatuur in de ruimte langzaam dalen, dit zorgt ervoor dat het tijdelijk iets koeler is dan de ingestelde temperatuur. Vervolgens springt de ketel weer naar maximale toevoertemperatuur en blijft dit proces zich herhalen als een soort sinus (temperatuur tegen tijd uitgezet).

Bij modulerend pas de thermostaat de warmtevraag aan naar mate de ingestelde temperatuur dichterbij komt. Dit zorgt voor een mooie curve die afvlakt zodra de temperatuur bereikt is. De ketel zal water blijven circuleren op een temperatuur die er voor zorgt dat dit compenseert voor het warmteverlies van de ruimte. Dit zorgt voor een veel efficiëntere aansturing (dus zuiniger). Ook is het comfort hoger omdat de temperatuur van de ruimte niet boven de ingestelde temperatuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finn.
Ok, bedankt ☺️
Ik vrees ervoor dat ik dan een aan/uit werking heb op dit moment.
Goed nieuws voor de nest thermostaat die ik wil installeren, want die gaat geen comfort wegnemen tegenover wat we nu hebben.
Maar aan de andere kant durf ik dan gewoon weer niet aan die PCB komen...
Ik dacht bij de aankoop, lekker simpel.. thermostaat eraf, Nest erop... simpel!
Maar nergens sprak men van een heatlink installatie ...
Gezien ik niet weet waar ik hem exact op de PCB moet aansluiten denk ik hem maar gewoon te retouren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichardKim06
De draden op je PCB lopen nu naar je thermostaat als ik het goed heb. Deze haal je los en sluit je aan op de T1 en T2 van de heatlink. Dit wordt de voeding voor de nest thermostaat.

Een nieuw setje aders sluit je aan de op de PCB waar je het bovengenoemde aderpaar hebt losgehaald. Deze draden ga je op je heatlink aansluiten kan zowel op de aan/uit (2 en 3 op de heatlink) of opentherm (OT1 en OT2).

De heatlink moet ook spanning krijgen van 230 VAC op N en L (neutraal en fase). Die kan je ook uit de ketel halen.

Mocht je het eng vinden of niet snappen, haal er dan een installateur bij, die doet dit in 5 minuten voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finn.
Thanks Richard! ☺️
Pagina: 1