Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnjjiittss
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2021
Beste forumleden:

korte situatieschets: in mijn woning komt er in de meeste kamers 1 à 2 ethernetkabels toe. Die kabels vertrekken vanuit de garage. Hoewel er wifi is, gebruiken we in een aantal gevallen toch de ethernetkabel:

- voor Belgacom TV
- voor draadloze router ingesteld als puur Acces Point in de living
- computers gezinsleden die vaste plek hebben

Tot nu toe maken we gebruik van de 4 ethernetpoorten in de Proximus B-box3 modem.

Evenwel neemt de vraag naar extra ethernetpoorten toe: bv. zonnepanelen-converter, digitale meters voor elektriciteit, evt. bijkomende computers met vaste plek.

In die optiek had ik gedacht om een switch te plaatsen na mijn Proximus B-box3 modem. In die optiek aantal vragen:

- zijn er bepaalde aandachtspunten (in het bijzonder rekening houdende met Proximus B-box3 modem)?
- ik heb gelezen dat de switch best ook IPGM Snooping ondersteund voor de digitale TV van Proximus, correct?
- ik neem aan dat dit geen impact heeft op gebruik van draadloze router als puur Acces Point ? Die zal dan ook op de switch worden aangesloten.
- WIFI-signaal door de B-Box3 blijft beschikbaar?
- Ik overweeg momenteel dit model: TP-Link TL-SG1016DE - iemand ervaringen mee? PoE is niet nodig.

alvast bedankt! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-06 21:14
gewoon doen, voor dat bedrag kan je niet sukkelen....enige opmerking is dat je zeker voldoende poorten neemt om alles op de switch aan te sluiten

en offcourse blijft je modem ook gewoon wifi uitzenden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:55
Ik gebruik de TL-SG105E en TL-SG108E met IGMP snooping ingeschakeld en die werken prima; ik vergeet dat ze er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Je zult waarschijnlijk IGMP snooping bedoelen, ja dit is belangrijk om het multicast verkeer alleen door te laten op het apparaat wat er om vraagt (ook om te voorkomen dat dit door het AP de lucht in wordt gestuurd)

Ik heb zelf alleen ervaring met een kleinere variant de tl-sg105e. Voor jouw doel een prima switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nnjjiittss
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2021
Ondertussen nog even meegeven dat de netwerk switch ondertussen geinstalleerd is.

indien hier ooit vragen over zouden komen:

- de proximus bbox 3 heb ik verbonden met de switch via één van de 4 LAN-poorten van de bbox3 (en niet via de WAN-poort)
- in de set-up pagina van de bbox heb de switch een statisch IP-adres toegekend bv 192.168.1.45
- in de setup pagina van de switch:
* DHCP : disabled
* IP adress: 192.168.1.45
* Default Gateway: zelfde gezet als hetgeen inde Bbox 3 set up vermeld werd

belangrijkste voor mij: ik kan Airplay van bv. iphone (op wifi signaal van access point na de switch) naar de Onky hifi versterker (op de wifi van de Proximus Bbox3)

dank allen