Budget/basislaptop 15" voor senioren

Pagina: 1
Acties:
  • 2.110 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:05

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Mijn ouders (beiden de 70 gepasseerd) hebben mij gevraagd een nieuwe laptop voor ze uit te zoeken. Omdat ik zelf de laatste jaren niet meer zo actief de hardwareontwikkelingen volg, drop ik hier even een balletje :)

Beoogd gebruik
Het standaard simpele werk: internet, email en wat tekstverwerking (Word, Outlook, Excel). Mijn vader doet nog het nodige (vrijwilligers)werk voor o.a. de kerk, het plaatselijke museum en de jeu-de-boules-vereniging. Moeders doet nog wel eens een simpel on-line spelletje (mahjong, sudoku).

Budget
Ze willen er maximaal €600 aan uitgeven, liever nog iets minder, omdat er ook nog budget moet zijn voor een standaard (voor gebruik aan de eettafel i.c.m. los toetsenbord en muis) en een Office-licentie.

Gewicht & draagbaarheid
Eigenlijk niet relevant. De laptop zal het huis niet verlaten en zal hoofdzakelijk aan de eettafel gebruikt worden. Wellicht op een mooie zomerdag dat-ie meegaat de tuin in.

Voorkeuren
Op basis van bovenstaand zou ik normaliter direct denken aan een Chromebook, maar dat idee is door mijn vader al afgeschoten. Hij heeft onlangs wat gespeeld met de Chromebook van mijn neef, maar hij vond het niet prettig werken. Hij wil gewoon de klassieke Windows-omgeving met Outlook, Word en Excel. Ook zouden ze toch wel een 15(,6)" scherm willen i.v.m. leesbaarheid. 14" (FHD) is misschien nog een optie, maar kleiner zeker niet.

Samenvattend:
- 15(,6)" (FHD), evt. 14"
- Basistaken: internet, email (Outlook), tekstverwerking (Word), administratie (Excel)
- max. €600
- USB-C aansluiting (geen eis van mijn ouders, maar met het oog op de toekomst voeg ik deze toe, juist omdat de aangeraden budgetlaptop uit de laatste BBG (oktober 2020) deze niet heeft)

Bovenstaande in acht genomen, kwam ik uit op de volgende laptops:
- pricewatch: Asus M509DA-EJ025T
- pricewatch: Asus VivoBook D509DA-EJ028T

Deze lijken me verreweg de meeste bang for buck te geven, met een Ryzen 5 processor, 8GB geheugen en 512GB SSD. Aan de andere kant: hebben mijn ouders dit wel nodig? Is iets als dit pricewatch: Asus VivoBook D509DA-EJ364T al niet voldoende voor ze? Scheelt weer een goede €150...

Belangrijkste is, dat mijn ouders weer 5 tot 10 jaar vooruit kunnen, zonder ze daarbij onnodig op kosten te jagen. Mijn ouders zijn financieel zeer bij de pinken en als zij aangeven dat ze €600 eraan uit kunnen en willen geven, dan kán dat ook gewoon en bij de juiste argumenten kan het budget ook nog wel opgerekt worden, maar gezien de use case denk ik juist dat 600 al redelijk ruim is, dus zoek ik de beste bang for buck of naar goedkopere alternatieven die ook kunnen voldoen.

Your 2 cents please? :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Alle reacties

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Niemand? :?

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik heb geen verstand van klapjappen...maar daar hebben ze hier de BestBuyGuides voor uit gevonden, had je die al gezien?

check even deze editie's, ik heb ze in volgorde van publicatie gezet

https://tweakers.net/lapt...RKkosycxL983MU7LSNTQwqAUA
Wok schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:20:
omdat de aangeraden budgetlaptop uit de laatste BBG (oktober 2020) deze niet heeft)
nvm....sorry dude, overheen gelezen -O-

[ Voor 26% gewijzigd door Fraggert op 26-11-2020 09:10 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• jandehoop
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-02 18:00
Dag!

In plaats van een nieuw topic te openen, sluit ik mij graag aan bij deze vraag. In dit geval betreft de zoeker mijn vriendin, en is ze (gelukkig) nog geen 70, maar de wensen zijn hetzelfde.

Ik kan heel goed uit de voeten met PC best buy, of andere vergelijkingen, maar ik krijg gewoon geen grip op die hele laptop markt, en de laptop best buy is vaak diezelfde dag al verkocht :/. Als er iemand iets ziet binnen *BLACK FRIDAY* aanbiedingen hou ik me ook aanbevolen!! Dank voor uw wijsheid al bij voorbaat.

Edit: ik was even vergeten dat de droevige smiley hier op tweakers meteen zo boos is, aangepast naar een teleurgestelde versie.

[ Voor 11% gewijzigd door jandehoop op 26-11-2020 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Waarom per se MS Office? LibreOffice is gratis en kan alles net zo goed, scheelt een hoop geld waar je weer een betere laptop voor kan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Anoniem: 91868 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:36:
Waarom per se MS Office? LibreOffice is gratis en kan alles net zo goed, scheelt een hoop geld waar je weer een betere laptop voor kan kopen.
... maar hij vond het niet prettig werken. Hij wil gewoon de klassieke Windows-omgeving met Outlook, Word en Excel.
Omdat de vraag is een vervanging te zoeken voor zijn laptop, niet een vervanging voor Office.
Office licentie kan je zelfs overzetten naar de nieuwe notebook. je hebt geen nieuwe nodig tenzij de oude nog steeds in gebruik is.
Als Office gekoppeld is aan een MS account kan je het daar aan/uitzetten, anders dien je de Micosoft Helpdesk te bellen om te activeren.

[ Voor 20% gewijzigd door GoT op 26-11-2020 11:02 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• sarethai
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-04 14:32
Mijn eerste ingeving zou ook zijn om voor een chromebook te kiezen. Wellicht kan je vader het nog eens proberen in combinatie met de online Office applicaties? Dat voelt waarschijnlijk een stuk vertrouwder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pasop8erje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-04 13:25
De vraag is toch heel simpel: @Wok zoekt een Windowslaptop voor Officeprogramma's. Geen LibreOffice en geen Chromebook. Dat zou ik persoonlijk ook willen, maar dat doet niet ter zake, als een senior dat al sinds jaar en dag gebruikt dan blijft hij dat gebruiken, dat behoeft geen toelichting.

Ik heb gemerkt dat ouderen vaak een groter scherm als prettiger wordt ervaren. En dan zie ik bijvoorbeeld deze pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 17ADA05 (81W20032MH) bij Coolblue staan. Niet foutloos (https://www.notebookcheck...attery-life.430901.0.html) maar ook niet gek. Met 15,6 inch is de markt wat groter, maar kun je bijvoorbeeld dezelfde laptop voor 40 euro minder thuis krijgen: pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 15ADA05 (81W100GXMH)

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Dank zo ver voor de antwoorden :)

Eervolle vermelding voor @Anoniem: 91868 voor het meedenken om licentiekosten te besparen (y) maar het gaat me dus niet om zoveel mogelijk laptop te krijgen voor het gestelde budget, maar meer of ik niet (goedkopere) alternatieven over het hoofd zie. :)

Overigens bedenk ik me ook dat de Office-licentie een non-issue is, mede dankzij @GoT ... Ik heb zelf via mijn werk gewoon de mogelijkheid om Office op vijf devices te installeren :)

@pasop8erje Dank voor het meedenken! :) (y) Een 17" 'stoeptegel' ( ;) ) is voor mijn ouders geen optie, zo'n ding is fysiek gewoon te groot, aangezien het ding in principe altijd op de eettafel ligt en dus in het zicht... Met name mijn moeder is nogal het 'opgeruimde' type :X ;) En ja, dat geeft nogal een 'conflict of interest' wat dat betreft... Maar ik ken mijn ouders goed genoeg om te weten dat ons pap een 17" er niet doorheen krijgt bij ons mam :P

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-04 20:51
hey even een vraagje isd e kijkhoek ook belangrijk want ik hier een volgens mij best goede pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 15ADA05 (81W100R0MH)

paar downsides zijn de 512 gb ssd is groter dan nodig (misschien in een andere laptop/desktop te zetten en zo niet opslagruimte verspillen), ook niet de verzochte usb-c poort en dat het een TN paneel is wat niet van deze tijd is maar voor de rest zou die wel een aantal jaar mee moeten gaan

ook is deze pricewatch: Acer Swift 3 SF314-41-R55W een optie met bijna alle eisen enige nadeeel dus de 14"scherm maar heeft ipv optie 1 wel een usb-c poort maar helaas geen numeriek (waarschijnlijk een betere optie met dit schermformaat anders krijg je te kleine knoppen op je toetsenbord

[ Voor 33% gewijzigd door Computer guy op 26-11-2020 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandehoop
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-02 18:00
Computer guy schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:21:
hey even een vraagje isd e kijkhoek ook belangrijk want ik hier een volgens mij best goede pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 15ADA05 (81W100R0MH)

paar downsides zijn de 512 gb ssd is groter dan nodig (misschien in een andere laptop/desktop te zetten en zo niet opslagruimte verspillen), ook niet de verzochte usb-c poort en dat het een TN paneel is wat niet van deze tijd is maar voor de rest zou die wel een aantal jaar mee moeten gaan

ook is deze pricewatch: Acer Swift 3 SF314-41-R55W een optie met bijna alle eisen enige nadeeel dus de 14"scherm maar heeft ipv optie 1 wel een usb-c poort maar helaas geen numeriek (waarschijnlijk een betere optie met dit schermformaat anders krijg je te kleine knoppen op je toetsenbord
Hoi! Tnx! Mijn vriendin heeft nu die Lenovo gekocht. Volgens mij stond de Ideapad ook in de best buy ooit, dus dat is dan perfect (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Goed, mensen, dank voor jullie input zo ver. Voor mij is dit topic klaar. We zijn gegaan voor de Asus D509DA-E028JT. Er kwam een 'tweedekansje' voorbij voor een scherpe prijs en die extra korting nam de twijfels weg.

• SaintNick
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-01 14:50
Ik ben met hetzelfde bezig, een nieuwe Windows laptop voor mijn moeder van 80.
ZEER BELANGRIJK, misschien wel het aller belangrijkste, een goed toetsenbord, dus NIET witte of grijze letters op zilveren toetsen!!! Wie dat heeft verzonnen verdient de ...straf.
Backlit (verlichte toetsenbord) heb ik ze aangeraden en 17" scherm. Daarnaast processor niet zo belangrijk, minimaal 4GB ram liefst 6 of 8, SSD! en geen HDD, 128GB is zat. Dell of HP, en anders Acer enz.

• SaintNick
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-01 14:50
Vreemd dat je hier op Tweakers niet kunt filteren op Verlichte Toetsenbord.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:24

br00ky

Moderator Harde Waren
Om hier nou een 10 maanden oud topic voor te kicken...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.