Berekening benodigde motor voor lift

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwegaal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-07 14:09
Hi mede-tweakers,

Ik en mijn vader zijn wat aan het rekenen en kijken naar de volgende situatie, en hoop dat jullie misschien wat kunnen helpen _/-\o_

We hebben straks een kooi waarin we goederen rechtstandig naar boven willen hijsen (4.6m). Deze kooi weegt incl goederen dan 600kg (voor het gemak: 6000N)

Vervolgens hangt deze aan een ketting van 28mm breedte en pitch van 19.05mm (12B ketting).

Om het koppel zo klein mogelijk te houden willen we dus een klein tandwiel aan een as gebruiken, die de kooi omhoog hijst. Dit ook zodat die volle 6000 [N] niet aan de motor direct hangt.

Uitgaande dat we het tandwiel met 10 tanden kiezen (61.64 [mm] diameter)
(https://www.power-transmi...ckets/12b%20sprockets.PDF)

We zouden dan een koppel krijgen van: 6000 [N] * (61.64/2) mm = 184.920 [Nmm] = 184.92 [Nm]

Om dan vervolgens die as niet te snel te laten draaien, keken we naar een vertraging richting de motor. een tandwiel van 50 tanden (303.39 [mm] diameter) en vervolgens dan op de motor weer een tandwiel met 10 tanden zoals deze eerder gebruikt.

(Lager) -----Tandwiel 50 tanden ------------Tandwiel 10 tanden -----(Lager)
..........................||||||||||||||||.................................||||||||||||||||
..........................| Ketting |.................................| Ketting |
..........................||||||||||||||||.................................||||||||||||||||
.....Motor--- Tandwiel 10 tanden........................||||||||||||||||
..........................................................................||||||||||||||||
..........................................................................||||||||||||||||
......................................................................Kooi (6000N)

Als ik dan vervolgens aan het koppel ga rekenen, lijkt me dat ik de vertraging hierbij moet gebruiken:
i = 50tanden/10tanden = 0.2
Het koppel wat ik dan vervolgens nodig heb voor mijn moter is dan toch 184.92 * 0.2 = 36.98 Nm ???

Nu zaten we dus te kijken naar motoren met vertraging, aangezien we de tijd hebben om de kooi naar boven te laten gaan + weinig introductie van schokken/dynamische belasting door plots flink trekken aan het ketting.

We hebben lokaal een oude EL motor boer gevonden met veel SEW-Overdrive motoren met gearboxes;
(https://www.sew-eurodrive...-451e-997f-cb248d86222b-3)

(https://download.sew-euro...oad/pdf/11509031_Rev1.pdf)

Nu zit ik dus een beetje vast op het volgende:
1. Is mijn berekening van hierboven goed?
2. ik zie dat de meeste uitgevoerd zijn met een elektronisch rem en niet met een mechnische rem, nu is dat koppel van die rem aanzienlijk lager dan het aandrijven. Moet ik dan van het rem koppel uit gaan? ja toch? 3. en wat als de stroom eraf gaan? is de rem dan gede-activeerd?

Mocht je helemaal thuis zijn hierin en ons kunnen vertellen welke motor we nodig hebben dan hoor ik dit ook graag:
3. We hebben 3 fase 380V beschikbaar, welke motor zou dan het beste zijn?

Het zou echt geweldig zijn als iemand hierbij kan helpen! andere idee'en zijn natuurlijk ook meer dan welkom _/-\o_

Stay safe en alvast bedankt voor jullie reacties!

[ Voor 15% gewijzigd door Lieuwegaal op 24-11-2020 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Wat dacht je van een lier van een offroad auto?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Ik kom op dezelfde Nm's uit, dus denk dat je daar redelijk zit.

Houdt wel rekening dat je met zo'n last ook een behoorlijk stukje mechanische belasting hebt en dat je wrijving van lagers/wieltjes/etc best significant kan worden.

Wat is eigenlijk de reden voor een zelfbouw kettingconstructie als je kant-en-klare takels met staalkabel of ketting kan kopen?
Het lijkt me nogal gepruts om om te zorgen dat die ketting niet van het tandwiel afkan en om de constructie qua lagers in orde te krijgen als je voor 170euro ets kan kopen wat de juiste specs heeft.

Zou voor hijsen zelf vrij snel een kant-en-klaar product pakken, het wordt al snel gevaarlijk als je 600kilo op 5m hoogte hebt hangen en er schiet een ketting af ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Zorg voor een zelfremmende aandrijving! Als er iets uitvalt blijft de last hangen en komt niet met een rotgang naar beneden. Maar nog beter: koop iets wat voor dit doel gemaakt is. Hobbyen is leuk, totdat er ongeval mee gebeurt.

Verder mag het op geen enkele wijze mag het mogelijk zijn dat er iemand onder de last komt. Zoiets hoort in een beveiligde kooi.

Off road lieren zijn geen hijslieren, ze zijn onvoldoende beveiligd!

[ Voor 9% gewijzigd door guido66 op 24-11-2020 21:32 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:51

AlphaRomeo

FP PowerMod
Je berekening mist nog de weerstand van de gearbox en overige weerstand in de mechanica, die kan best significant worden in zo'n installatie. Een percentage of 5-10% aan verlies zou daar bij moeten. Gearbox fabricaten geven dat verlies meestal op, maar van de ketting en het tandwiel is dat lastiger te berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:22
Los van dat ik het eigenlijk gewoon eens ben met bovenstaande "waarom zelfbouw, kopen is makkelijker en waarschijnlijk veiliger"... Zou ik de vertraging maken door middel van een wormwiel. Dus wormwiel op de motor, gewoon tandwiel aan de ketting/kabel. Voordelen wormwiel, behalve de hoge vertraging en daarmee evenredig hoog koppel, is dat als de motor stroom uit valt, je ketting-as nergens heen gaat. Een wormwiel laat zich immers niet roteren vanaf de niet-aangedeeven kant (werkt maar 1 kant op)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwegaal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-07 14:09
Wauw mede tweakers, ik ben echt super dankbaar voor jullie reacties!

Jullie hebben natuurlijk ook helemaal gelijk. Ik denk dat ik op een bepaald moment een tunnel in ging en alleen nog maar deze optie met de motor zag...

Ik ben me inderdaad nu in het verdiepen in mogelijk een takel system wat gewoon 600kg gaat houden.
Denk dat we onze beter kunnen gaan focussen op een mooi geleidingssysteem zoals we die kennen van een vorkheftruck.

Ik laat het topic nog even open tot we eruit zijn wat we gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Hefmastprofielen en de bijbehorende rollen zijn los te koop, zie bv. Winkel

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 23:43
SA007 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:34:
Het lijkt me nogal gepruts om om te zorgen dat die ketting niet van het tandwiel afkan
met een nestenwiel gaat dat uitstekend. Wordt standaard toegepast op schepen met ankerkettingen (en zit waarschijnlijk ook in kettingtakels)

Maar dat puur ter info, die takel die je voorstelt is natuurlijk de beste oplossing

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Van de HBM takels zou ik overigens overwegen om de 400 kg versie (€100) te kopen en een pulley te gebruiken aan de kant van de last. Dan heb je 8000N en een hoogtebereik van 6 meter tot je beschikking, zou zat moeten zijn. :)

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13

royhoi

-

Heb zelf een van deze voor het ophijsen van aanhangers. Werkt perfect en is er voor gemaakt.

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

K

Pagina: 1