Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies thermostaat inrichting vakantieboerderij

Pagina: 1
Acties:

• R en N
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-03 10:39
Sinds begin dit jaar hebben wij een vakantieboerderij overgenomen. Er zijn 6 slaapkamers, 4 badkamers en een gemeenschappelijke ruimte. Totaal plek voor 14 volwassenen om te slapen. Nu is het verwarmingssysteem niet goed geregeld, er zijn 4 thermostaatknoppen maar deze werken slecht of hangen op een totaal onlogische plek (buiten de te verwarmen ruimte).
Nu ben ik op zoek naar een systeem wat aan de ene kant vrijheid geeft aan de gasten om zelf dingen te bedienen maar wel binnen een bepaald bereik (er zijn gasten die alles op 25 graden zetten en dan weg gaan). Daarnaast kunnen nu niet alle kamers afzonderlijk van elkaar worden bediend wat wel wenselijk is.

Op een rij:
- Kamers afzonderlijk van elkaar te bedienen
- Bereik van maximale temperatuur in te stellen
- Investeren is mogelijk maar moet geen duizenden euro's kosten
- Degelijk systeem wat niet bij elke slag of stoot kapot gaat
- 2 slaapkamers hebben vloerverwarming, deze moet stabiel zijn en niet te bedienen door gasten. We plaatsen dan bijvoorbeeld een elektrisch kacheltje er bij om te verwarmen als je even op de kamer zit.
- Registratie dat er niemand meer aanwezig is en de verwarming dus uit kan (hier twijfel ik over, dit kan vaak afkoelen en opwarmen betekenen wat ook weer kosten met zich mee brengt)

Evt:
- van afstand af te lezen
- van afstand te bedienen
- De ketel is nu dik 10 jaar oud (lease van vorige eigenaar) en is binnenkort aan vervanging toe. Als een nieuwe ketel grote stappen kan maken in het gebruik dan is dit nog te overwegen.

Ik heb al gekeken naar systemen als Evohome en Tado, dit geeft al veel mogelijkheden maar mist bijvoorbeeld een blokkade van de maximale temperatuur.
Voordat ik allerlei kleinere systemen helemaal ga uitpluizen of een installateur alles laat doormeten en berekenen ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die dit tegenkomen. Of misschien is er iemand die een geniaal idee heeft hoe dit aan te pakken.

Graag hoor ik jullie ideeën en gedachten. Als ik iets over het hoofd zie qua info dan zal ik dit aanvullen.

• Los_Moros
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-07 23:15
Met EvoHome kun je per zone de minimale en maximale in te stellen temperatuur begrenzen in het EvoHome bedieningspaneel dat bovendien met een wachtwoord is te beveiligen.
EvoHome is ook ontworpen voor vloerverwarming, waarbij de temperatuur van de ruimte kan worden opgenomen door bijv. de temperatuuropnemer HCF82. Dan kunnen de bezoekers de temperatuur zelf niet aanpassen. Automatische registratie of er gasten wel- of niet aanwezig zijn (Geofencing) is niet standaard mogelijk met EvoHome. Wel via IFTTT, maar moet je denk ik niet willen, want dat werkt via de smartphone van de bezoekers. EvoHome werkt met en zonder Internet en als er een keer een HR92 radiatorregelaar kapot is, is deze eenvoudig te verwijderen en kan de thermostatische radiatorkraan nog met de hand worden bediend. Zo zit niemand in de kou, mocht dat een keer gebeuren.

Verwijderd

Het moet vooral dummy proof zijn natuurlijk. Ik zou als gast helemaal gek worden als er een handleiding van 6 kantjes ligt voor alleen de verwarming.

Ik zou zeggen: niet meer dan 1 bediening per ruimte en hou het simpel om te voorkomen dat gasten je om de haverklap gaan bellen met vragen over de verwarming. Het mooiste zou natuurlijk zijn, dat er in elke ruimte een identieke instelknop en een tenperatuursensor (en PIR sensor in bepaalde ruimtes?) zit, waar een smart systeem achter zit wat automatisch de verschillende warmtebronnen regelt. Je kunt dan ook bewaken op hoge temperaturen en een "leeg" stand maken die je activeert als je gasten vertrekken.

Evohome of een vergelijkbaar systeem kan dan natuurlijk gewoon onderdeel van de "backend" zijn.

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:20
Op recreatieparken kom je nog weleens thermostaten tegen met alleen twee knoppen voor temperatuur +/-. Die vallen na een x aantal uur automatisch terug naar de vooraf ingestelde (lage) waarde. Lijkt me een extreem dummyproof systeem.

Google leert dat dat deze zijn:
https://www.icy.nl/product/1845-timer-thermostaat/

Verwijderd

T_knoop schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:35:
Op recreatieparken kom je nog weleens thermostaten tegen met alleen twee knoppen voor temperatuur +/-. Die vallen na een x aantal uur automatisch terug naar de vooraf ingestelde (lage) waarde. Lijkt me een extreem dummyproof systeem.

Google leert dat dat deze zijn:
https://www.icy.nl/product/1845-timer-thermostaat/
Die zijn inderdaad ideaal voor een vakantiehuisje ofzo. Maar ik weet niet hoe de gemiddelde CV ketel het doet als je er bijvoorbeeld 8 van deze kastjes aan probeert te hangen. :)

Ik denk dat het grootste "probleem" van de TS is, dat hij een soort van allegaartje qua ruimtes en verwarmingssystemen heeft, wat je eigenlijk een beetje uniform en slim wil maken.
- Hij heeft een paar slaapkamers met vloerverwarming, welke hij misschien moet voorzien van een kleine electrische bijverwarming.
- Hij heeft een paar slaapkamers met radiatoren.
- Hij heeft een paar gemeenschappelijke ruimtes (dus andere functie).

Idealiter zou je in elke ruimte "gewoon" zo'n simpel ding als die icy thermostaat willen hebben, maar dan zonder ketel aansturing. De ingestelde waarde is dan enkel een "door de gebruiker ingestelde variabele" op basis waarvan de backend gaat bepalen wat er moet gebeuren bij de actuele temperatuur in de ruimte op een bepaald tijdstip. Ingestelde temperatuur is 20, huidige temperatuur is 17, dus volle bak op radiator nummer 24. Zoiets.... In een andere ruimte zou dat dus iets anders kunnen triggeren, zoals een lichte verhoging van de temperatuur van de vloerverwarming en het kort inschakelen van een electrische bijverwarming om de lucht even wat sneller op te warmen.

• R en N
Goede ideeën!
T-Knoop, zo'n icy apparaatje heb ik inderdaad ook aan gedacht maar was hier nog niet naar op zoek geweest. Helaas zijn ze wat aan de prijzige kant om dit in elk vertrek op te hangen.
BazzH, je geeft inderdaad goed weer wat het probleem is. Een allegaartje van systemen die niet goed werken of niet goed samen werken. Het geheel hoeft niet perse smart te worden maar moet vooral goed functioneren.
De moeilijkheidsgraad moet inderdaad niet te hoog zin. Uitleg is prima maar dit moet in een paar zinnen kunnen.

Een paar keer wordt aangegeven dat een Evohome systeem op de achtergrond het een en ander kan sturen. Hoe moet ik dit zien? Is dit in samenwerking met radiatorknoppen ook van het Evohome systeem of met een ander systeem? Hiervoor zullen ook veel zonekleppen nodig zijn denk ik.

BazzH, je laatste idee bedoel je daarmee dat er in de ruimte een meetpunt hangt en dit communiceert met bv Evohome en dat je in Evohome temperatuur en tijd kunt instellen? Dus wanneer het meetpunt door een gast op 23 wordt gezet om 3 uur s nachts dat er dan niks gebeurd?
Als dit een mogelijkheid zou zijn dan is dat erg handig! Beperkt de gasten wel een beetje maar als ik hier een redelijke range aan kan geven dan zou ik iedereen tevreden kunnen houden denk ik.

• Los_Moros
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-07 23:15
De HR92 radiatorregelaars zijn de meest kwetsbare onderdelen van het systeem.
Deze regelaars zijn gepaired met het EvoHome bedieningspaneel en sturen de radiatoren open/dicht maar hebben ook een ingebouwde temperatuurvoeler.
Indien zo'n regelaar achter bijv. gordijn of binnen een radiatorombouw valt, waardoor de gemeten temperatuur niet goed overeenkomt met de te verwarmen ruimte, kan ook de temperatuurvoeler in het EvoHome bedieningspaneel worden gebruikt als die in dezelfde zone is geplaatst.
Alternatief kunnen ook de Round Wireless of HCF82 als temperatuuropnemer worden gebruikt. Die zijn beiden minder kwetsbaar.

Om het voor de gasten simpel te houden kun je het EvoHome bedieningspaneel ergens plaatsen waar men geen toegang tot heeft.
Zo kunnen de gasten alleen de temperatuur instellen via de radiatorregelaars, waarop de actuele temperatuur en ingestelde temperatuur zijn af te lezen.
In het EvoHome bedieningspaneel kun je een minimale / maximale temperatuur instellen voor elke zone en zelfs dat de draaien aan de radiatorregelaar niet van invloed is op het lopende programma/actuele instelling van de EvoTouch.

Om een indruk te krijgen wat je zoal nodig hebt kun je deze configurator van Honeywell eens doorlopen. Op Amazon ben je meestal wel het voordeligst uit. Door een voordeligere aankoop kun je de terugverdientijd verkorten.

Wat je in de basis nodig hebt zijn:

- EvoHome WiFi bedieningspaneel (EvoTouch)
- Wandhouder ATF600 voor wandmontage van de EvoTouch
- Ketel relais BDR91 in het geval van een aan/uit regeling of de ketel module R8810 in het geval van een OpenTherm regeling
- Voor iedere radiator een HR92 radiatorregelaar
- Zoneklep in de retourleiding van de vloerverwarming + BDR91 aan/uit relais voor elke vloerverwarming-zone. (Alternatief kun je ook een HR92 radiatorregelaar in de aanvoerleiding van de vloerverwarming plaatsen. Dat is voordeliger, maar wordt door Honeywell niet aanbevolen. Zelf heb ik dat wel gedaan en gaat goed).

Tip:

Controleer of je in de CV of in de CV-ledingen een bypass is gemonteerd.
Zo niet, dan dien je er voor te zorgen dat er bij zoneverwarming altijd 1 radiator altijd volledig is geopend, omdat anders de CV-ketel zijn warmte niet kwijt kan en mogelijk gaat pendelen om oververgitting te voorkomen. De CV-ketel is meestal overbemeten qua vermogen voor het verwarmen van een enkele zone. Het vermogen van de CV-ketel was oorspronkelijk berekend op het verwarmen van de gehele woning.

• R en N
Bedankt voor het mee denken. Zoals ik het nu op een rij zie past dit systeem binnen onze wensen. Er zit wel een aardig prijskaartje aan dus daar moeten we nog even goed naar kijken, is dit het waard.

Ik heb de tool even ingevuld op de site in te zien wat ik nodig zou hebben. Het is te overzien maar de installatie laat ik graag over aan een installateur. Hier in de buurt zal ik eens informeren hoeveel ervaring er mee is.

Wanneer alles geplaatst is zal ik eens een update geven of het werkt zoals het moet. Kan wel zijn dat het pas volgend jaar wordt. Het is nu toch erg rustig qua vakantie vierders.
Pagina: 1