Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvjay2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-02-2021
Dag allen,

Ik zit met een dilemma en ik zoek naar mensen met ervaring of ooit een soortgelijke situatie hebben meegemaakt. Ik zit momenteel in het 2e jaar van de opleiding hbo Elektrotechniek.

Zelf begin ik er te twijfelen of dit de juiste studie voor mij is. Ooit heb ik deze studie gekozen omdat ik goed was in exacte vakken en ze leuk vond. Maar ik begin toch wel echt een passie voor programmeren te ontwikkelen. Voornamelijk omdat ik op mijn studie al een beetje programmeren gehad heb en het wel leuk vond en dus later het liefst in een software omgeving terecht kom. Maar mijn opleiding is grotendeels ook erg hardware gericht. Waar ik dus eigenlijk toch geen interesse in heb. Hierdoor begin ik een beetje een spijt gevoel te krijgen waarom ik nou nooit ICT heb gekozen.

Vindt de studie eigenlijk zelf niet meer zo leuk behalve voor de programmeer vakken, wat maar een klein onderdeel van de opleiding is. Zelf zit ik nu na te denken om te stoppen en volgend jaar hbo ICT beginnen. Het gene wat me nog tegen houd is het feit dat ik deze 2 jaar 'weg gooi' eigenlijk.

Mijn vragen zijn nu dan:

Kan je met de opleiding elektrotechniek toch software ontwikkelaar worden? Aangezien we wel een beetje programmeren krijgen. (Misschien moet ik gewoon doorbijten bij de vakken die ik niet zo leuk vind en dan mezelf wat tijd besparen) of zoeken ze echt mensen met een ICT achtergrond?

Als ik toch verander van studie betekent het dat ik pas klaar ben met hbo als ik 24 ben ipv 22. Een 24e jarige zonder werkervaring. Is dit iets waar werkgevers later moeilijk over kunnen doen? Daar ben ik namelijk ook een beetje bang voor.

Natuurlijk moet ik zelf de knoop doorhakken maar het is wel even fijn om wat feedback/informatie te krijgen voordat ik zo een grote beslissing maak. Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:37

Rmg

Ik zou een gaan praten met een decaan, misschien valt er over te stappen naar Informatica of desnoods technische informatica met behoud van (een deel van je) studiepunten. Sowieso moet je eens nagaan of je met een Elektro propedeuse niet later bij I of TI kan instromen.

Een software baan als electro afgestudeerde lukt ook wel in een embedded systems richting.

22 of 24 maakt niets uit.

[ Voor 45% gewijzigd door Rmg op 24-11-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-06 13:46

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Afgestudeerd met hbo ict toen ik 26 was, kijkt niemand naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Vroeger had ik precies hetzelfde.. ik was op school voornamelijk bezig met allerlei microprocessors, terwijl het in de les ging over lastige wiskunde waar ik nooit echt veel mee heb gehad. Uiteindelijk na vier jaar electrotechniek mn diploma gehaald, om vervolgens te gaan werken en binnen drie maanden over te stappen naar de IT :')

Ik denk dat je beter over kan stappen als je dit gevoel nu al hebt. Electro is teveel gericht op hardware en te weinig inhoudelijk op programmeren. Misschien dat je ooit een docent of klasgenoot vind die er wat mee heeft, waar je wat van kan leren, maar ik denk niet dat dat voldoende is om jouw behoefte aan software ontwikkeling mee te voeden. Op een IT opleiding (een waar geprogrammeerd wordt) heb je veel meer lotgenoten, wat je echt veel meer energie gaat geven.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

mvjay2 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:18:
Kan je met de opleiding elektrotechniek toch software ontwikkelaar worden?
Jazeker, ik heb praktijkvoorbeelden in de familie. Er valt ook 'dichter op de hardware' nog steeds heel wat te programmeren.

Overstappen kan ook nog steeds. Maar wees wel eerst zeker over dat je het leuk gaat vinden. Dagelijks professioneel developer zijn is anders dan af en toe als hobby devven.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchmartin
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:13
Als student software ontwikkeling met interesse in embedded software kan ik je vertellen dat je makkelijk met een electro achtergrond als software ontwikkelaar aan de slag komt. Maar met een software achtergrond de stap naar embedded software is veel lastiger. Maar misschien zou je nog kunnen wisselen naar technische informatica, waarbij je meer programmeren krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Mijn collega heeft elektro gestudeerd en is daarna bij ons IT bedrijf begonnen. Kan prima dus! Zou het gewoon afmaken, dat scheelt je 2 jaar tijd. En als 't kan een minor IT volgen of iets dergelijks. Ff met de studiebegeleider praten!

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Inderdaad, lekker deze opleiding af maken, je hebt nog maar iets meer dan 1 jaar theorie te gaan.

Je hebt 6 maanden stage te doen, zoek een bedrijf wat ook veel met programmeren doet.
Je minor ook ICT gerelateerd doen
Afstuderen ook ICT gerelateerd doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:41
Ik begon ooit op m'n 25e met een hbo-opleiding die een samenwerking was tussen 2 faculteiten: elektrotechniek en ICT. Die bestaat allang niet meer, maar technische informatica komt aardig in de buurt.
Ik heb tot op heden nooit lastige vragen gehad van werkgevers over die leeftijd, integendeel, ik had alleen maar mooie verhalen te vertellen :+ .

Ga een gesprek aan met je slb over je motivaties, en vraag je decaan of er vrijstellingen zijn bij een overstap. Als je wilt overstappen en je huidige school niet die opleiding heeft, zoek dan een andere hogeschool want ook daar is zoiets meestal gewoon mogelijk. Misschien kun je er zelfs wat programmeervakken erbij gaan volgen?
F_J_K schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:21:
[...]
Overstappen kan ook nog steeds. Maar wees wel eerst zeker over dat je het leuk gaat vinden. Dagelijks professioneel developer zijn is anders dan af en toe als hobby devven.
Dat is een hele goeie, zoek dat eerst heel goed uit voor jezelf..

Zelf zou ik gewoon doorgaan nu je toch al op de helft van je colleges bent. Eventueel met wat extra programmeervakken indien mogelijk. Het belangrijkste is om je hbo-papiertje te halen waarmee je hoe dan ook alle kanten op kan :) .

Edit: typos.

[ Voor 5% gewijzigd door Gethijsem op 25-11-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:23
"programmeren" is natuurlijk ook nog heel breed.
Zelf ben ik werkzaam in de industriele automatisering, en hier zie ik eigenlijk meer mensen met een elektro achtergrond dan met een ICT achtergrond. Hier bestaat het programmeren echter meer uit het programmeren van PLC, HMI's en Scada system voor het aansturen van productiemachines/processen. Hierbij is het vaak ook handig om wat elektro achtergrond te hebben zodat je bij een inbedrijfname of storing ook een elektrisch schema kunt lezen en eventueel in het veld kunt controleren of bijv. een sensor goed aangesloten is.
Maar ook in ons vakgebied is iets ICT kennis wel handig. De Scada software draait ook gewoon op een PC/Server en vaak moet er nog een koppeling met een bovenliggend systeem gemaakt worden om bijv. rapportages te verzenden of recepten/productie orders in te lezen.
En ook in de industrie gaat de technologie steeds verder. Dus web-based applicaties, IOT, cyber security, gebruik van hogere programmeertalen, enz komen steeds meer voor.

Maar wil je graag de front end van een website programmeren, dan heb je natuurlijk weer minder aan de "elektro technische" kennis.

Misschien kun je ook kijken naar mogelijke afstudeer richtingen of verdiepingen/keuze vakken.
Daarnaast zou ik ook goed kijken waar de ICT opleiding allemaal aandacht aan geeft. ICT is ook breder dan alleen programmeren.
En "echt" programmeren leer je pas in de praktijk. Met de opleiding is het vooral van belang om de manier van denken onder de knie te krijgen en met je papiertje kun je je denkniveau aantonen.

Dus ik denk dat je eerst voor je zelf goed een beeld moet krijgen wat je later wilt gaan doen. En overleg dit met je mentor in hoeverre dit kan aansluiten met je huidige opleiding.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:00
Het gene wat me nog tegen houd is het feit dat ik deze 2 jaar 'weg gooi' eigenlijk.
Meestal kan je wel vrijstelling krijgen, de vraag is alleen hoeveel en of dit echt tijdswinst gaat geven.
Kan je met de opleiding elektrotechniek toch software ontwikkelaar worden?
Geen probleem lijkt me. Je kan altijd nog wat sturen op de inhoud van je opleiding doormiddel van een minor en stages.
Als ik toch verander van studie betekent het dat ik pas klaar ben met hbo als ik 24 ben ipv 22. Een 24e jarige zonder werkervaring. Is dit iets waar werkgevers later moeilijk over kunnen doen? Daar ben ik namelijk ook een beetje bang voor.
Er zijn omscholers in de 50 die het lukt om als ontwikkelaar te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:38
Ik heb ook HBO Elektrotechniek gestudeerd. Tijdens de studie hadden wij de keuze voor de richting Embedded Systems waar je ook veel moet programmeren. Programmeren van PLC, microcontroller etc. Ik had overigens de richting analoge techniek gekozen.

Na mijn studie kwam ik erachter dat ik programmeren ook leuker vond. De switch is redelijk te doen, maar in mijn geval heb ik wel in mijn vrije tijd extra tijd gestoken in het opdoen van extra kennis over software-ontwikkeling.
Pagina: 1