Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HelmerL
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-11-2021
Beste forumer,

Vandaag de Acer VG240Y gekocht,
Ik gebruik daarbij hdmi kabel: https://www.bol.com/nl/p/...ion2008093611&language=nl
En deze adapter: https://www.bol.com/nl/p/...ck/9200000058644024/?s2a=

Helaas kan ik het beeldscherm niet op 75Hz krijgen en is het nieuwe beeldscherm duidelijker geler met de dezelfde instellingen.

Help!?

Groet,
Helmer :|

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:38
Duidelijk geler dan wat. Wat is je referentie?

Weet je zeker dan 75Hz met 1080p mogelijk is of moet je de monitor dan op een lagere resolutie zetten? Custom resolutie aangemaakt?

Welke videokaart gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-04 13:43
Schermen geven nu eenmaal verschil. Tenzij je een Spyder gaat gebruiken om de kleuren te calibreren (en dan nog) ga je dat verschil altijd merken.
Ik weet waarover ik spreek want ik heb lang gezocht voor mijn schermen. Je hebt wel diverse color profiles die je kunt uitproberen en Acer heeft zelfs een eigen kalibratietool waarmee je het kleurenschema kunt aanpassen.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HelmerL
Uszka schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:58:
Duidelijk geler dan wat. Wat is je referentie?

Weet je zeker dan 75Hz met 1080p mogelijk is of moet je de monitor dan op een lagere resolutie zetten? Custom resolutie aangemaakt?

Welke videokaart gebruik je?
Videokaart: https://maxict.nl/gigabyt...-gddr5-bulk-p9364213.html

Mijn andere beeldscherm runt wel op 75Hz, 1080P

Mijn ene beeldscherm is witter en de andere geler.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGorg7a349SU_LxLTf3u6gSh068=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yy3YILaz9b40tLWCeyTlGRgd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HelmerL
Tricolores schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:05:
Schermen geven nu eenmaal verschil. Tenzij je een Spyder gaat gebruiken om de kleuren te calibreren (en dan nog) ga je dat verschil altijd merken.
Ik weet waarover ik spreek want ik heb lang gezocht voor mijn schermen. Je hebt wel diverse color profiles die je kunt uitproberen en Acer heeft zelfs een eigen kalibratietool waarmee je het kleurenschema kunt aanpassen.
Ik ga er niet vanuit dat het zo'n erg verschil is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

HelmerL schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:18:
[...]

Videokaart: https://maxict.nl/gigabyt...-gddr5-bulk-p9364213.html

Mijn andere beeldscherm runt wel op 75Hz, 1080P

Mijn ene beeldscherm is witter en de andere geler.[Afbeelding]
Maar wat is je andere scherm. Exact dezelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HelmerL
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:21:
[...]

Maar wat is je andere scherm. Exact dezelfde?
Jep! Vandaag gekocht, de andere 1 jaar geleden, zelfde modelnummer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:36
Beeldschermen zijn vaak niet heel goed gekalibreerd, zeker monitoren van €100 niet, dus kleurverschillen kunnen gebeuren. Je kan 'm zelf kalibreren, of gewoon op het oog de RGB-settings wat aanpassen, zodat ze gelijk ogen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-04 13:43
HelmerL schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:22:
[...]

Dat verandert de zaak wel. Dat zou eigenlijk niet mogen. Acer customer support?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HelmerL schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:22:
[...]

En als je de schermen/kabels omwisselt? Wordt die andere dan geler en verliest 75hz?

Kwa 75hz denk ik dat het aan je adapter ligt. Kwa geeltint - ik heb een Asus scherm die op HDMI en DisplayPort ook een kleurverschil geeft. Ik heb me daar heel erg aan gestoord in het begin, tot ik er dus achter kwam wat de oorzaak was. Dat was met geen kleurprofiel te herstellen en heb uiteindelijk 2x DP moeten gebruiken (tot ik de schermen voor 1xultrawide verving)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:50
Tricolores schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:25:
[...]

Dat kan gerust.
elk scherm kan je instellen op kleurtemperatuur. Is dit al gecontroleerd?
verder kan windows zelf ('nachtlamp' of zoiets) zelf ook de kleurtemperatuur regelen.

Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HelmerL
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:25:
[...]

En als je de schermen/kabels omwisselt? Wordt die andere dan geler en verliest 75hz?

Kwa 75hz denk ik dat het aan je adapter ligt. Kwa geeltint - ik heb een Asus scherm die op HDMI en DisplayPort ook een kleurverschil geeft. Ik heb me daar heel erg aan gestoord in het begin, tot ik er dus achter kwam wat de oorzaak was. Dat was met geen kleurprofiel te herstellen en heb uiteindelijk 2x DP moeten gebruiken (tot ik de schermen voor 1xultrawide verving)
Kabels omwisselen verandert inderdaad wel de refreshrate, niet de geeltint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HelmerL
Jan Smit schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:26:
[...]

Dat kan gerust.
elk scherm kan je instellen op kleurtemperatuur. Is dit al gecontroleerd?
verder kan windows zelf ('nachtlamp' of zoiets) zelf ook de kleurtemperatuur regelen.
De settings op het beeldscherm zelf zijn exact hetzelfde, nachtlamp staat uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Het kan makkelijk zijn dat er een paneel van een andere fabrikant in zit, ik heb dit gezien bij Dell schermen gekocht op dezelfde dag maar toch andere panelen. (Paneel als in LCD paneel dus niet het 'scherm' in zijn geheel).

Hier kun je weinig aan doen buiten handmatig kleuren aanpassen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HelmerL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HelmerL schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:26:
[...]

Kabels omwisselen verandert inderdaad wel de refreshrate, niet de geeltint.
wellicht kan je de refreshrate dan oplossen met een native DP naar HDMI kabel, of een betere DP/HDMI adapter. Maar die geeltint heb je dna nog niet opgelost, dus het paneel zal van binnen wel anders zijn. Terugbrengen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HelmerL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcxLgnGZJ6yrUMcOcGF3vwd3A9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9h5V8WtegCthlKRspKk6klpS.png?f=fotoalbum_large
Uhmmm....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:23

DataGhost

iPL dev

Druk op je Windows-toets en typ calibrate, dan komt als het goed is bovendrijven wat je wilt, zit gewoon in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Tricolores schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:25:
[...]

Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:30:
[...]

wellicht kan je de refreshrate dan oplossen met een native DP naar HDMI kabel, of een betere DP/HDMI adapter. Maar die geeltint heb je dna nog niet opgelost, dus het paneel zal van binnen wel anders zijn. Terugbrengen ben ik bang.
Waarom zou het niet mogen en waarom zou je 'm gelijk terugbrengen? Zeker goedkope schermen zijn gewoon niet (perfect) gekalibreerd uit de fabriek, dus kan er wat kleurafwijking in zitten. Is geen ramp, en is ook niet onoverkomelijk. Gewoon even spelen met de instellingen van/op de monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HelmerL
Kalibratie helpt niet, moet er maar mee leven dan denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HelmerL
Het beeldscherm lijkt ook gewoon wat doffer, als ik de mijn goede beeldscherm op 60% zet met helderheid is het nog steeds witter dan mijn nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
HelmerL schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:36:
Kalibratie helpt niet, moet er maar mee leven dan denk ik?
Kalibratie kan op meerdere manieren. Kijk in de settings van je monitor naar RGB settings, en haal bijvoorbeeld de Rood van 100% naar 95% (dus R: 95%, G: 100%, B: 100%). Dan wordt het beeld ook al minder geel/warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hahn schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:33:
[...]

[...]

Waarom zou het niet mogen en waarom zou je 'm gelijk terugbrengen? Zeker goedkope schermen zijn gewoon niet (perfect) gekalibreerd uit de fabriek, dus kan er wat kleurafwijking in zitten. Is geen ramp, en is ook niet onoverkomelijk. Gewoon even spelen met de instellingen van/op de monitor.
Ik zeg nergens dat het niet mag, maar weet uit ervaring dat het MEGA irritant kan zijn. Het werkt heel onplezierig als er echt een groot geel/witverschil inzit, ook voor je ogen.

Als je de kans dan hebt, zou ik iig geen geld willen steken in zo'n setup en zou hij terug gaan. En dan 2x hetzelfde scherm tegelijk (minder kans op ander paneel), of 1x ultrawide kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HelmerL
Ik heb de Gamma van 2.2>2.4 gedaan en de color Temp naar normal gedaan.
Andere scherm is het 2.2 en color temp warm.
Ziet er al een stuk beter uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:44:
[...]

Ik zeg nergens dat het niet mag,
Nee, maar de post die ik erboven quote wel ;) Ik reageerde op juilie beiden tegelijk.
maar weet uit ervaring dat het MEGA irritant kan zijn. Het werkt heel onplezierig als er echt een groot geel/witverschil inzit, ook voor je ogen.

Als je de kans dan hebt, zou ik iig geen geld willen steken in zo'n setup en zou hij terug gaan. En dan 2x hetzelfde scherm tegelijk (minder kans op ander paneel), of 1x ultrawide kopen.
Ja het is irritant, maar met een beetje tweaken is het prima op te lossen. Als je 'm terug gaat brengen heb je net zoveel kans dat je het weer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hahn schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:10:
[...]

Ja het is irritant, maar met een beetje tweaken is het prima op te lossen. Als je 'm terug gaat brengen heb je net zoveel kans dat je het weer hebt.
Nou nee. Als je hem gaat omwisselen wel ja :+
Pagina: 1