Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Angry__Bear
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-09 14:26
Mijn vraag:
Ik maak sinds kort foto's voor mijn eigen bedrijfje. Ik doe dit met onderstaande camera. Ik maak product foto's van thee. Deze schiet ik op een witte achtergrond, maar ik heb moeite met het echt wit houden van de achtergrond. Het wordt vaak of te grijs, of te blauw. Ik gebruik alleen natuurlijk licht omdat de flitser op de camera heel direct is. Ik schiet de plaatjes van bovenaf dus je ziet al vaak de schaduwen van de statief poten.
Nu schiet ik alleen met natuurlijk licht en zag ik online veel over het aanschaffen van softboxen/studiolampen.
Ook maak ik foto's voor social media voor mijn bedrijf. Dit zijn vaak foto's met meer kleur, sfeer en een andere achtergrond. ( huiskamers, raamkozijnen, tafels etc. Om een beetje van het standaard wit af te stappen)

Budget: rond de 300 euro, maar hoe minder hoe beter :P

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Nikon D5600
- Nikon DX AF-S Nikkor 18-105mm 3.5-5.6g
- Adobe Photoshop 2020 / Adobe Lightroom

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb verschillende topics al het één ander gezien en gevonden. Ik zag dat het merk Godox veel terug komt. Maar dit is misschien voor mij wat prijzig.
Verder zag ik verschillende opties 1 lamp, of meerdere. Ook hierin weet ik niet goed wat voor mij nodig is om de foto's goed belicht te krijgen.

Ik ken niemand die hier enige ervaring mee heeft, dus zoek ik hier wat hulp bij.

Groet & bij voorbaat dank, MrAngryBear

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 10:04
Gratis tips:
Zet de witbalans als je begint met behulp van een wit vel papier. Elke camera kan een custom-witbalans instellen.
Of fotografeer in Raw, en zorg dat er iets wits in de foto is. Dan kun je in de nabewerking zeggen 'Dit is Wit'. (Dat kun je vervolgens op alle foto's van die serie toepassen).

Qua lampjes heb je veel opties.
Je kunt prima met een continu-lamp werken (witbalans zetten via tips hierboven!). Voordeel is dat je ziet wat je doet. Denk aan Led lampen, al dan niet met een diffuser (zakdoekje) erbij.
Er zijn ook Led-panels. AliExpress heeft superleuke van 5x10 cm voor ongeveer 30 euro. Ingebouwde accu en kleurwarmte is instelbaar.

Flitsen: Ja, Godox is wel erg goed. Het werkt erg goed van de camera af (wel trigger nodig). Een TT350 of TT685 kost niet veel en is voor dit soort werk heel goed. Softboxje is sterk aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Angry__Bear
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-09 14:26
Tarquin schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:05:
Gratis tips:
Zet de witbalans als je begint met behulp van een wit vel papier. Elke camera kan een custom-witbalans instellen.
Of fotografeer in Raw, en zorg dat er iets wits in de foto is. Dan kun je in de nabewerking zeggen 'Dit is Wit'. (Dat kun je vervolgens op alle foto's van die serie toepassen).
Dank voor je reactie en tips! Het schieten van Raw deed ik al. Ook het nabewerken met schieten 'dit is wit'. De custom witbalans is wel een hele goede!
Qua lampjes heb je veel opties.
Je kunt prima met een continu-lamp werken (witbalans zetten via tips hierboven!). Voordeel is dat je ziet wat je doet. Denk aan Led lampen, al dan niet met een diffuser (zakdoekje) erbij.
Er zijn ook Led-panels. AliExpress heeft superleuke van 5x10 cm voor ongeveer 30 euro. Ingebouwde accu en kleurwarmte is instelbaar.
Ik ga even zoeken, ik denk dat dit al wel iets zou kunnen zijn.
Flitsen: Ja, Godox is wel erg goed. Het werkt erg goed van de camera af (wel trigger nodig). Een TT350 of TT685 kost niet veel en is voor dit soort werk heel goed. Softboxje is sterk aan te raden.
Mijn pa heeft al wel een flitser, zal even uitzoeken of ik hier een softboxje op kan zetten in combinatie met een trigger.
Enorm bedankt voor je antwoorden in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 10:04
Custom witbalans gebruik je voor camera-jpg. Als je raw schiet wordt daar geen witbalans in verwerkt, dat gebeurt pas bij de nabewerking.

Als je met een gewoon flitsertje wilt spelen kan dat natuurlijk. Geen idee wat voor merk. Sommige flitsers hebben een optical slave. Dan wordt hij getriggerd door je camera-flits. Tip: zet rode ogen flits UIT en zet de camera flits op een handmatige stand. Als hij op automaat staat geeft hij een voor-flits, die dan je slave triggert.
Alternatief: Er zijn optische triggers te koop op Alie (€6) of elders. Schuift op het flitsschoentje en maakt elke flitser die je bij de kringloop haalt tot slave-flitser.