Twee versterkers, één set speakers. En nu....?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netgirl
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-10-2024
Mijn vraag:
Hoe kan ik het beste twee versterkers aansluiten op 1 set speakers. Zie ook hieronder.

Relevante hardware die ik gebruik:
Ik heb een harman kardon versterker, daarop zit een cd-speler (ook HK) en een draaitafel (akai) op aangesloten. De speakers zijn B&W DM 601. (nominale waarde 8 ohm, max power 100 W)
Ik heb ook een Denon N9 set (impedance 4-16 ohm, 65 watt) die ik op dezelfde speakers wil aansluiten. De speakers hebben een Bi-amp aansluiting.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik durf nog niets omdat ik bang ben dat ik de boel opblaas dus ik wil hulp hebben bij de volgende vragen:
Kan ik met een eigen bekabeling de Denon op de speakers aansluiten of blaas ik dan de boel op?
Moet ik een amp-switch er tussen plaatsen? (en moeten dan de versterkers aan elkaar worden gekoppeld of kunnen deze onafhankelijk van elkaar blijven)
Kan ik ook volstaan om het koperen -losse- plaatje bij de bi-amp aansluiting op de speaker te verwijderen?

Genoeg vragen lijkt mij om even over na te denken.

Beste antwoord (via netgirl op 26-11-2020 14:41)

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:02
netgirl schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:45:
Dat is een duidelijk antwoord coinman63. Thanks!
Ik kan er wel een lang verhaal van maken, maar je eigen oplossing via de hoofdtelefoonaansluiting is prima. Je Denon gaat echt niet stuk omdat er geen speakers op zijn aangesloten.

Twee versterkers op een speaker is geen goed idee, dan is de kans dat er een stuk gaat heel groot.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:50

FeaR

In GoT we trust

netgirl schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:32:
Genoeg vragen lijkt mij om even over na te denken.
Ik mis vooral de vraag (of althans het antwoord op de vraag): waarom?

Wil je gaan Bi-Ampen met de Harman Kardon op het hoog en de Denon op het laag (of andersom)? Of wil je kunnen wisselen tussen beide versterkers?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netgirl
ik wil kunnen wisselen omdat de Denon wel spotify kan streamen en de draaitafel beter klinkt als ik die via de HK versterker kan afspelen. Ik wil dus de boxen voor zowel de cd's, de lp's en de streamingdiensten gebruiken.

Nu snap ik alleen niet wat je bedoelt met hoog en laag bi-amp-en. (de één in de hoge aansluiting en de andere in de lage?) (sorry, niet blond, wel grijs...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
De Bi-amp aansluiting op de speakers is hier niet voor bedoeld, de bovenste aansluiting is voor de hoge tonen en de onderste voor de lage tonen.

Ik denk dat je een soort amp switch nodig hebt als je dit echt wil, maar het is misschien handiger om een goede phono pre-amp te kopen, hier je platenspeler op aan te sluiten en dan deze op de denon. Want wss is enkel de phono pre-amp in de HK versterker beter.

Nog een optie is je speaker kabels te voorzien van banaanstekkers, zodat je snel kan wisselen tussen de versterkers, dit is denk ik even snel als een 'amp-switch' als dat al bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:50

FeaR

In GoT we trust

jorgenv schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:58:
...dit is denk ik even snel als een 'amp-switch' als dat al bestaat.
Dat bestaat zeker, zie bijvoorbeeld https://www.amazon.co.uk/...witch-Black/dp/B0047N09K2.

Verder met de rest van het verhaal eens. Persoonlijk zou ik ook liever met één versterker werken. Dus of Spotify werkend krijgen op de Harman Kardon of de platenspeler op de Denon.

In theorie zou het volgens mij wel goed moeten gaan. Twee versterkers op één speaker met de brug tussen de terminals. Door de brug stuur je toch de gehele speaker aan en door de dubbele terminals kan je twee versterkers kwijt. Het is er niet voor gemaakt maar zolang er maar één versterker uit staat zou dat goed moeten gaan. Niet dat ik het risico zou willen lopen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
FeaR schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:05:
[...]

Dat bestaat zeker, zie bijvoorbeeld https://www.amazon.co.uk/...witch-Black/dp/B0047N09K2.

Verder met de rest van het verhaal eens. Persoonlijk zou ik ook liever met één versterker werken. Dus of Spotify werkend krijgen op de Harman Kardon of de platenspeler op de Denon.

In theorie zou het volgens mij wel goed moeten gaan. Twee versterkers op één speaker met de brug tussen de terminals. Door de brug stuur je toch de gehele speaker aan en door de dubbele terminals kan je twee versterkers kwijt. Het is er niet voor gemaakt maar zolang er maar één versterker uit staat zou dat goed moeten gaan. Niet dat ik het risico zou willen lopen.
Ja hier dacht ik ook aan, maar dacht dat het misschien niet goed was als er dan 'stroom' naar de uitgangen van de andere versterker zou gaan.

Waar ik net wel nog aan denk is dat een chromecast (of andere streamer) om spotify naar de HK te streamen ook nog een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Spotify op die HK? Heel simpel, RB pi2 of hoger kopen, Volumio er op en gaan. Evt een DAC naar keuze er tussen om naar beter analoog signaal te gaan. Mocht je HK HDMI aansluitingen hebben, dan via HDMI aansluiten, verreweg het makkelijkste. Veel goedkoper ga je je opties niet krijgen. Of je moet naar een Chromecast Audio kijken, die heb je tweedehands vanaf ca 50 euro.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netgirl
Ja, die audio streamer was de eerste optie maar omdat de Denon ook nog in het huis aanwezig is dacht ik een -simpele- oplossing te hebben.
De suggestie om met een pre-amp de draaitafel op de denon aan te sluiten heb ik diverse jaren gehad. Maar bij het afspelen van een onlangs gekochte lp had ik toch het gevoel dat het geluid niet helemaal tot zijn recht kwam. Toen ik vervolgens alles weer op de oude HK aansloot klonk het stukken beter. Vandaar de overgang (eigenlijk het terugdraaien van alles zoals het ooit was) naar de HK-versterker. Daar heb ik nu dus ook weer de CD-speler op aangesloten.

Audio streamer zou op zich ook nog een goede optie zijn als die maar een groot bereik heeft, rond de 10-25 mter want anders wordt telkens de verbinding verbroken als ik met mijn device door het huis heen loop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netgirl
The Eagle schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:26:
Spotify op die HK? Heel simpel, RB pi2 of hoger kopen, Volumio er op en gaan. Evt een DAC naar keuze er tussen om naar beter analoog signaal te gaan. Mocht je HK HDMI aansluitingen hebben, dan via HDMI aansluiten, verreweg het makkelijkste. Veel goedkoper ga je je opties niet krijgen. Of je moet naar een Chromecast Audio kijken, die heb je tweedehands vanaf ca 50 euro.
Que?... :?
Leg aub even uit wat je bedoeld met de RB pi2 enz.....
Trouwens de HK is echt oud en heeft absoluut geen nieuwerwetse mogelijkheden zoals een hdmi of usb. Slechts tulpstekkers in-uitgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netgirl
Mensen.... Bedankt voor het meedenken. Het is opgelost. Ineens kwam ik tot ingeving dat de Denon gewoon een Audio Streaming is.... dus via diverse pogingen en aansluitingen heb ik nu de Denon gekoppeld aan de HK versterker.
Hoe? Via de koptelefoon uitgang van de denon met een aansluiting van de tulp op -in dit geval- de video aansluiting van de HK. Het geluid is zoals het hoort. (jack-tulp verbinding)
Zo'n goedkope aansluiting had ik niet eens voor ogen gehouden. haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorgenv
netgirl schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:39:
Ja, die audio streamer was de eerste optie maar omdat de Denon ook nog in het huis aanwezig is dacht ik een -simpele- oplossing te hebben.
De suggestie om met een pre-amp de draaitafel op de denon aan te sluiten heb ik diverse jaren gehad. Maar bij het afspelen van een onlangs gekochte lp had ik toch het gevoel dat het geluid niet helemaal tot zijn recht kwam. Toen ik vervolgens alles weer op de oude HK aansloot klonk het stukken beter. Vandaar de overgang (eigenlijk het terugdraaien van alles zoals het ooit was) naar de HK-versterker. Daar heb ik nu dus ook weer de CD-speler op aangesloten.

Audio streamer zou op zich ook nog een goede optie zijn als die maar een groot bereik heeft, rond de 10-25 mter want anders wordt telkens de verbinding verbroken als ik met mijn device door het huis heen loop...
Een chromecast audio werkt via wifi, eenmaal je bijvoorbeeld een playlist hebt opgezet via je telefoon, hoeft de telefoon zelf geen verbinding meer te hebben.

een rb pi 2 is een raspberry pi 2, een soort minicomputer waar je ook software kan opzetten die spotify kan afspelen, maar ik denk dat een chromecast veel simpeler in gebruik gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Raspberry Pi idd. En die is denk ik nog simpeler en goedkoper dan een Chromecast (audio of normaal). Ik licht even toe:
Je moet analoog aansluiten op de versterker. Een GC audio heeft een analoge uitgang, een normale GC 3 niet (die heeft alleen HDMI). Daar moet dus een HDMI audio extractor bij. GC audio wordt echter niet meer gemaakt, dus moet tweedehands en die prijzen gaan nergens meer over. Miimaal 50 euro en zo weg. De gewone GC doet ca 40 euro maar moet zoals gezegd nog wat bij.
De GC audio doet 320kbps audio met spotify, de normale GC 3 max 256kpbs en dat hoor je. Klinkt alsof er een deken overheen ligt. Dus eigenlijk wil je OF een GC Audio, OF een alternatief.
Goedkoopste is dan een RB Pi. Een Pi 3B+ heb je voor ca 50 euro, alleen even in elkaar klikken. Image van Volumio op een SD kaart zetten, aansluiten en booten. En dan heb je Volumio, volwaardige audio streamer die ook alles vanaf je DLNA slikt enzo :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netgirl
The Eagle schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:59:
Raspberry Pi idd. En die is denk ik nog simpeler en goedkoper dan een Chromecast (audio of normaal). Ik licht even toe:
Je moet analoog aansluiten op de versterker. Een GC audio heeft een analoge uitgang, een normale GC 3 niet (die heeft alleen HDMI). Daar moet dus een HDMI audio extractor bij. GC audio wordt echter niet meer gemaakt, dus moet tweedehands en die prijzen gaan nergens meer over. Miimaal 50 euro en zo weg. De gewone GC doet ca 40 euro maar moet zoals gezegd nog wat bij.
De GC audio doet 320kbps audio met spotify, de normale GC 3 max 256kpbs en dat hoor je. Klinkt alsof er een deken overheen ligt. Dus eigenlijk wil je OF een GC Audio, OF een alternatief.
Goedkoopste is dan een RB Pi. Een Pi 3B+ heb je voor ca 50 euro, alleen even in elkaar klikken. Image van Volumio op een SD kaart zetten, aansluiten en booten. En dan heb je Volumio, volwaardige audio streamer die ook alles vanaf je DLNA slikt enzo :)
Deze aangedragen oplossing gaat iets boven mijn petje... |:( ik hou het op dit moment nog met de oplossing via de headphone uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netgirl
Bedankt voor de aangedragen hulp en het meedenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 10:57
The Eagle schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:59:
Euhm simpel noemt hij dat. voorde gemiddelde tweaker misschien wel, maar gezien de vraag stelling valt de TS daar niet onder.

Ik zie dat je al een werkende oplossing hebt, maar anders is deze misschien nog een oplossing. kan je van je HK een audio streamer maken, vie WIFI of UTP. Ik heb deze nu een maand of 2 en werkt prima. In mijn geval aangesloten op een klassieke AKAI versterker, met dus spotify connect en wifi streamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zo lastig is het niet hoor. Bovendien biedt Volumio een hele goede stap voor stap handleiding die een app eigenlijk nog kan volgen. Het is niet lastiger dan het installeren van een Chromecast. https://cdn.volumio.org/w...k-Start-Guide-Volumio.pdf En ja, dar staat dus ook in hoe je het disk image op de SD kaart kunt krijgen :)

Die Roberts RS1 is ook een optie. Ik heb hem hier ook, maar mag hem pas na 5 dec aansluiten dus kan nog even niet zeggen hoe ie echt is.
Lees er gemengde verhalen over, meeste aan wifi gerelateerd. Maar zou bedraad prima moeten werken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-04 00:10
Die Roberts RS1 is ook een optie. Ik heb hem hier ook, maar mag hem pas na 5 dec aansluiten dus kan nog even niet zeggen hoe ie echt is.
De Roberts is imho een fantastisch apparaatje (zeker voor z'n prijs), daar heb je zelfs geen Pi voor.

In eerste instantie gekocht om op mijn Marantz aan te sluiten, aangezien vTuner "de nek is omgedraaid" en ik op mijn Denon al een ChromeCast Ultra gebruik, was het originele plan om een CC audio aan te schaffen, echter is daar zo goed als niet aan te komen.

bijkomend voordeel is dat de Undok app op meerdere merken / modellen ondersteuning biedt - heb zelf deze medion als 2e device - zodoende kan je een multiroom opstelling creëren.

[ Voor 29% gewijzigd door Comp User op 25-11-2020 20:31 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netgirl
Bedankt voor de aangedragen oplossingen. Ik ga nog even verder nadenken over een definitieve oplossing.

Misschien is er nog wel iemand die antwoord weet op de volgende vraag:
De Denon (n9 ceol) speelt nu zonder aangesloten boxen. Is er nu kans dat ik de - ingebouwde - versterker opblaas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netgirl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 10:57
The Eagle schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:41:
Zo lastig is het niet hoor. Bovendien biedt Volumio een hele goede stap voor stap handleiding die een app eigenlijk nog kan volgen. Het is niet lastiger dan het installeren van een Chromecast. https://cdn.volumio.org/w...k-Start-Guide-Volumio.pdf En ja, dar staat dus ook in hoe je het disk image op de SD kaart kunt krijgen :)

Lees er gemengde verhalen over, meeste aan wifi gerelateerd. Maar zou bedraad prima moeten werken :)
Ja dat laatste klopt wel ja, wifi niet aan de praat gekregen. Maar mijn versterker staat in het zelfde kastje als modem/router, dus kabel is geen probleem.
offtopic:
@Comp User Idd Undok support is ideaal, heb hem daar ook op geselecteerd, had al een Medion wifi speaker in de keuken staan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
netgirl schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:45:
Ik kan er wel een lang verhaal van maken, maar je eigen oplossing via de hoofdtelefoonaansluiting is prima. Je Denon gaat echt niet stuk omdat er geen speakers op zijn aangesloten.

Twee versterkers op een speaker is geen goed idee, dan is de kans dat er een stuk gaat heel groot.
Pagina: 1