Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Verlichting voor hangend plafond

Pagina: 1
Acties:

• tha_crazy
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
Wij zijn bij voornemens om een hangend plafond op te hangen.
Dit heeft er meer mee te maken dat we een nette oplossing zochten voor het probleem dat we de woonkamer om hebben gedraaid en de centraaldozen nu eigenlijk op de verkeerde plekken zitten.

Een volledig verlaagd plafond maken heb ik geen zin in, en kabels over het plafond laten lopen, al dan niet in kabelgoten, ook niet.

Dus hebben wij het volgende idee.

2x MDF platen (12mm) van 4 meter lang bij 1 meter breed komen aan het plafond te hangen aan staalkabels welke +/- 10cm lang zijn.

In elk van deze platen komen 2 zones, met 5 spots per zone, welke per zone geregeld moeten worden (dimmen/aan uit)
Er komt dus in totaal 4 zones met 5 spots. Aangezien wij maar 2 schakelaars hebben in 1 inbouwdoos (en ik net die muur af heb) kunnen we ze dus niet onafhankelijk schakelen dus ben ik op zoek naar een andere oplossing.

Daarnaast komen er bovenop deze planken ook nog rondom ledstrips welke gecombineerd geschakeld moeten worden.

Nu ben ik dus op zoek naar een nette oplossing hiervoor, bij voorkeur toekomst bestendig (geen zin dat ik m'n lampen over 5 jaar niet meer kan gebruiken).
Home automation heb ik al wel eens over na zitten denken, maar eigenlijk hier in huis nog nooit een goede use-case voor gehad.

Die led-strips dat geloof ik wel, daar kan ik redelijk standaard kits voor vinden welke op een afstandsbediening werken of zelfs een wifi module hebben (voor als ik toch aan home-automation wil beginnen)
Maar voor de spots kan ik niet echt een mooie alles-in-1 oplossing vinden, dus wellicht dat iemand hier een idee voor heeft?

Let op, ik sta niet tegen home-automation, maar het heeft niet een directe voorkeur omdat ik het nogal overkill vind om wat lampen te schakelen :P

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 15:40
Naar mijn idee de belangrijkste vraag, hoe wil je het kunnen aansturen?

Je kan bijvoorbeeld Shelly (of Tuya) Dimmers pakken en het voornamelijk via je mobiel doen. Eventueel de twee schakelaars nog koppelen Bijvoorbeeld aan twee zones, of alleen aan/uit.

Andere optie zou zijn om alle spotjes te voorzien van slimme lampen. Dan zou je deze kunnen koppelen met een paar afstandsbedieningen. Nadeel is dat de knoppen op de muur niets doen.

Andere optie zou zijn om een inline Zigbee dimmer te pakken. Vaak hebben deze wel de mogelijkheid om iets met schakelaars te doen. Alleen weet ik van de meeste niet zo goed of ze direct aan een afstandsbediening te koppelen zijn. Dan zou je een gateway moeten draaien om alles te koppelen. Extra voordeel is dat je dan ook weer via je mobiel kunt bedienen en je wat slimmigheden kunt toevoegen. Maar is het vooral kijken naar welk systeem jij wilt. (Wat/welke merken kan je koppelen? Draait het in de cloud? Wat zijn de opties? Wat zijn de kosten?)

Alle opties zijn eventueel te integreren in een volwaardige home automation oplossing als bijvoorbeeld Home Assistant, OpenHAB of Domitcz. Dit geeft je zeker meer opties (zowel in gebruik als in wat je voor je situatie kunt gebruiken) maar dit zal je zeker ook meer tijd kosten om op te zetten.

• jorgenv
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 14-01 17:27
Je kan bijvoorbeeld met shelly dimmers/ schakelaars werken, hier heb je geen hub ofzo voor nodig.

Achter de schakelaars verbind je de L door, zodat er op de plafond aansluitingen altijd stroom staat. Hier plaats je dan een Shelly i3, daar krijg je 3 ingangen voor schakelaars, je kan dus eventueel enkelvoudige schakelaars vervangen door dubbele. Je kan ook per knop dan verschillende functies toewijzen voor short press/ long press/ ...

Bij de spotjes sluit je dan per groep die je appart wilt bedienen een shelly dimmer of shelly 1(als je niet wil dimmen) aan.

Dan kan je alles met de de schakelaars bedienen of met de app. En als je later nog meer smart home dingen wil toevoegen inegreert het perfect met home assistant/ google home/ domoticz.

• tha_crazy
  • Nu online
septillion schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:34:
Naar mijn idee de belangrijkste vraag, hoe wil je het kunnen aansturen?

Je kan bijvoorbeeld Shelly (of Tuya) Dimmers pakken en het voornamelijk via je mobiel doen. Eventueel de twee schakelaars nog koppelen Bijvoorbeeld aan twee zones, of alleen aan/uit.
Als het via de telefoon is, is het ook alleen nodig om dit via het interne netwerk te doen.

Andere optie zou zijn om alle spotjes te voorzien van slimme lampen. Dan zou je deze kunnen koppelen met een paar afstandsbedieningen. Nadeel is dat de knoppen op de muur niets doen.

Andere optie zou zijn om een inline Zigbee dimmer te pakken. Vaak hebben deze wel de mogelijkheid om iets met schakelaars te doen. Alleen weet ik van de meeste niet zo goed of ze direct aan een afstandsbediening te koppelen zijn. Dan zou je een gateway moeten draaien om alles te koppelen. Extra voordeel is dat je dan ook weer via je mobiel kunt bedienen en je wat slimmigheden kunt toevoegen. Maar is het vooral kijken naar welk systeem jij wilt. (Wat/welke merken kan je koppelen? Draait het in de cloud? Wat zijn de opties? Wat zijn de kosten?)

Alle opties zijn eventueel te integreren in een volwaardige home automation oplossing als bijvoorbeeld Home Assistant, OpenHAB of Domitcz. Dit geeft je zeker meer opties (zowel in gebruik als in wat je voor je situatie kunt gebruiken) maar dit zal je zeker ook meer tijd kosten om op te zetten.
Qua bediening vind ik zowel via een afstandsbediening als via telefoon wel prettig, er zit hier niet echt een voorkeur in behalve dat het ook onafhankelijk van 3rd party software moet kunnen werken.

Even snel gekeken naar Shelly dimmers, deze werken via hun app of hun cloud omgeving wat dus in mijn ogen de levensduur voor de toekomst niet ten goede komt.
Op het moment dat ik op Tuya zocht kwam ik gelijk op AliExpress uit, en alles wat aan het stroomnet gaat komt voor mij niet van de Ali af om heel eerlijk te zijn.

Wat betreft kosten, het mag gerust wat kosten (geen duizenden euro's natuurlijk) maar ik heb de ruimte om 1 of meerdere Pi's op te zetten (welke al wel in het verlanglijstje stonden voor een kubernetes cluster). Qua tijd is het voor mij ook geen probleem, maak er gerust wat avondjes voor vrij.

Wat voor mij het belangrijkste is, is dat het werkt en dat het blijft werken onafhankelijk ofdat de fabrikant ermee kapt. Voorkeur gaat uit naar out-of-the-box maar als ik er een home assistant voor moet opzetten dan is dat voor mij ook geen probleem, behalve dat ik niet weet waar ik moet beginnen naast een Pi en home assistant(waar ik al eens naar heb zitten kijken)
jorgenv schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:37:
Je kan bijvoorbeeld met shelly dimmers/ schakelaars werken, hier heb je geen hub ofzo voor nodig.

Achter de schakelaars verbind je de L door, zodat er op de plafond aansluitingen altijd stroom staat. Hier plaats je dan een Shelly i3, daar krijg je 3 ingangen voor schakelaars, je kan dus eventueel enkelvoudige schakelaars vervangen door dubbele. Je kan ook per knop dan verschillende functies toewijzen voor short press/ long press/ ...

Bij de spotjes sluit je dan per groep die je appart wilt bedienen een shelly dimmer of shelly 1(als je niet wil dimmen) aan.

Dan kan je alles met de de schakelaars bedienen of met de app. En als je later nog meer smart home dingen wil toevoegen inegreert het perfect met home assistant/ google home/ domoticz.
Zie voornamelijk bovenstaand.
Electra zal me wel lukken, in principe maak ik gewoon de draden loos en zet ik er een afdekkapje op.

Als ik even op zoektocht ga dan kom ik bijvoorbeeld deze tegen waarmee ik dan als het goed is via home-assistant led-strips zou aan kunnen sturen als ik het juist heb?
https://www.ledstripkonin...bedienen-met-philips-hue/

Hier zou ik er dan dus bijvoorbeeld in mijn situatie 2 van nodig hebben?
Maar ik kan zoiets niet vinden voor een reeks van spots, wel per spot maar dat gaat dan wel erg duur worden, 40 euro per spot, en dat 20x....

[Voor 7% gewijzigd door tha_crazy op 24-11-2020 19:44]

• septillion
tha_crazy schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:16:
Even snel gekeken naar Shelly dimmers, deze werken via hun app of hun cloud omgeving wat dus in mijn ogen de levensduur voor de toekomst niet ten goede komt.
Shelly's bevatten ook een local mode Naast dat ze dan nog te koppelen zijn met home automation hebben ze nog een webinterface.
Op het moment dat ik op Tuya zocht kwam ik gelijk op AliExpress uit, en alles wat aan het stroomnet gaat komt voor mij niet van de Ali af om heel eerlijk te zijn.
Tja, dat is een keuze die je zelf moet maken. Ik (als electrical engineer) ben erg te spreken over de kwaliteit van merken als Tuya, Blitzwolf, iTead en Moes. Maar zelf niet van de cloud services.
Wat betreft kosten, het mag gerust wat kosten (geen duizenden euro's natuurlijk) maar ik heb de ruimte om 1 of meerdere Pi's op te zetten (welke al wel in het verlanglijstje stonden voor een kubernetes cluster). Qua tijd is het voor mij ook geen probleem, maak er gerust wat avondjes voor vrij.
Als het je wat lijkt kan ik alleen maar adviseren om (vooraf) dan gewoon eens een Pi te pakken en te spelen met Home Assistant (of een ander pakket) en een Shelly Dimmer (of Shelly 1 ofzo).
Wat voor mij het belangrijkste is, is dat het werkt en dat het blijft werken onafhankelijk ofdat de fabrikant ermee kapt. Voorkeur gaat uit naar out-of-the-box maar als ik er een home assistant voor moet opzetten dan is dat voor mij ook geen probleem, behalve dat ik niet weet waar ik moet beginnen naast een Pi en home assistant(waar ik al eens naar heb zitten kijken)
Een meer out of the box oplossing zou dan een Ikea Gateway of een Hue gateway zijn. Ook al vind ik het daar altijd erg lastig in te schatten welke (third party) devices ondersteund worden voor eventuele schakelaars en/of inline dimmers (die hebben ze beide niet).

• tha_crazy
  • Nu online
septillion schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:45:
[...]

Shelly's bevatten ook een local mode Naast dat ze dan nog te koppelen zijn met home automation hebben ze nog een webinterface.

[...]

Tja, dat is een keuze die je zelf moet maken. Ik (als electrical engineer) ben erg te spreken over de kwaliteit van merken als Tuya, Blitzwolf, iTead en Moes. Maar zelf niet van de cloud services.

[...]

Als het je wat lijkt kan ik alleen maar adviseren om (vooraf) dan gewoon eens een Pi te pakken en te spelen met Home Assistant (of een ander pakket) en een Shelly Dimmer (of Shelly 1 ofzo).

[quote]
[quote]
Een meer out of the box oplossing zou dan een Ikea Gateway of een Hue gateway zijn. Ook al vind ik het daar altijd erg lastig in te schatten welke (third party) devices ondersteund worden voor eventuele schakelaars en/of inline dimmers (die hebben ze beide niet).
Even voor mijn beeldvorming om te kijken of ik het juist heb.

Indien ik een reeks van 5 spots heb dan, dan moet ik per reeks 1 zo een shelly dimmer hebben.
Dus in totaal 4 stuks om 20 spots te schakelen?
Want dan zou dat wel een oplossing kunnen zijn.

• Rgerr
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 12:40
Waarom geen GU10 spotjes van Hue? Draadloos aan te sturen en als je storing hebt kun je de stroom er gewoon af halen.

• septillion
Ja, op een enkele Shelly dimmer kan je meerdere (dimbare) lampen op aansluiten. Zolang de (verpakking) belasting van de lampen maar minimaal 10W en maximaal 220W is (Shelly Dimmer 2).

• tha_crazy
  • Nu online
Rgerr schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:03:
Waarom geen GU10 spotjes van Hue? Draadloos aan te sturen en als je storing hebt kun je de stroom er gewoon af halen.
Voornamelijk omdat ik het niet kende :P
en 2... de prijs (hoewel het niet goedkoop hoeft, vind ik 320 euro voor 18 lampen wel aan de prijs)

Daarnaast, liever dat de spots zelf redelijk universeel zijn (had namelijk ook al naar Ikea spul zitten kijken en over na zitten denken)
septillion schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:10:
Ja, op een enkele Shelly dimmer kan je meerdere (dimbare) lampen op aansluiten. Zolang de (verpakking) belasting van de lampen maar minimaal 10W en maximaal 220W is (Shelly Dimmer 2).
Dan ga ik daar eens een gooi naar wagen, even zo een shelly dimmer bestellen en een nieuwe Pi.
En dan nog even naar de bouwmarkt voor 5 inbouw spots om het gelijk goed te testen.

[Voor 32% gewijzigd door tha_crazy op 24-11-2020 20:12]

• septillion
Kijk voor de permanente oplossing dan wel naar welke lampen je kiest. Daar zit nog steeds veel verschil in. Qua hoe goed ze dimmen en hoe goed (CRI/Ra waarde) het licht is. Zelf gebruik ik daar Philips lampen voor. Waar mogelijk DimTone.

[Voor 15% gewijzigd door septillion op 24-11-2020 21:29]

• jorgenv
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 14-01 17:27
Shelly is ook via mqtt te bedienen waardoor het niet afhankelijk is van de cloud. Je kan ze zelfs flashen met tasmota zodat het volledig open source is.

Ik raad wel aan om, welke oplossing je ook kiest, om te zorgen dat je gewone schakelaars ook blijven werken, en niet dat de lampen enkel te bedienen zijn met een app of een afstandbediening. Dat komt de WAF niet ten goede.

Daarom dat ik de shelly i3 zo interessant vind, omdat je hier rechtstreeks andere shelly's mee kan aansturen. Als home assistant er dan eens moest uitliggen blijven de schakelaars toch werken.
Om nog meer zekerheid te hebben dat de schakelaar altijd werkt kan je ook de bestaande schakeldraad rechtstreeks aan 1 dimmer hangen, deze groep van spotjes zal dan altijd aangaan met de schakelaar, zelf al ligt de wifi er uit.

Ik gebruik zelf trouwens de shelly dimmers met philips dim to warm led spots en lampen en dat werkt goed.

Hue lampen zijn natuurlijk ook leuk, maar vind ik zelf heel duur, en als nadeel dat je ze niet makkelijk kan integreren met het bestaande schakelmateriaal.

• tha_crazy
  • Nu online
Goed, ondertussen besteld

1x Raspberry Pi 4 Model B 4GB
1x 32GB SD Kaart
en 4x de Shelly Dimmer 2

Waarom gelijk 4 ipv 1, was korting op en het zal toch the-way-to-go gaan worden.
Nog wel even naar andere alternatieven gezocht, maar eigenlijk was dat of te duur (hue) of te veel instelwerk (ikea smart lampen & hue).

Vandaag komt de Pi en alles binnen, morgen de dimmer dus morgen ook even naar de bouwmarkt voor een reeks inbouwspots en dan ga ik eens testen :)
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True