Stabiliteit B550 moederbord

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:08

OMX2000

By any means necessary...

Topicstarter
Ik ben nu al een poos bezig om me weer te verdiepen in het zelf bouwen van een pc. Ik wil er een gaan bouwen op basis van een AMD CPU, en kom dan uit op B550 moerderborden. Ik wil ook dat er een USB-C header beschikbaar is om usb-c aan front panel te hangen.

Mijn shortlist is nu (gesorteerd van meest naar mins begeerlijk ;) ):
  1. pricewatch: Asus ROG Strix B550-E GAMING
  2. pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Pro (v2 variant als die beschikbaar komt)
  3. pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk
Alleen nu lees ik de USB poorten instabiel kunnen zijn bij gebruik van een PCI-E 4.0 GPU. Zie ondermeer : https://www.reddit.com/r/...usb_randomly_disconnects/
Moet ik dan de bovenstaande bordjes vermijden?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Ik zie echt nergens op het internet enige link tussen een pci-e 4.0 gpu en het wegvallen van Usb-poorten, ook niet in jouw link, waar zelfs wordt aangegeven dat er een bios update was voor het betreffende bord.

Wat ik tegenkom van wegvallende Usb-poorten is opgelost door Windows 10, de drivers en de bios te updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefie2010
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-09 10:55
Ik heb zelf een B550 Tomahawk en heb deze ervaringen niet. Niet met Bios A.20, A.30 en nu ook niet met A.40

My fun: Track prepared Renault Megane 3 RS @ 306HP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Topicstarter
White Feather schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:11:
Ik zie echt nergens op het internet enige link tussen een pci-e 4.0 gpu en het wegvallen van Usb-poorten, ook niet in jouw link, waar zelfs wordt aangegeven dat er een bios update was voor het betreffende bord.

Wat ik tegenkom van wegvallende Usb-poorten is opgelost door Windows 10, de drivers en de bios te updaten.
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Maar dat zegt nog helemaal niks natuurlijk. Ik geloof got-ers eerder dan een onbekende op Reddit ;) Ik stelde de vraag hier ook om te checken of anderen dit ook ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
OMX2000 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:42:
[...]

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Maar dat zegt nog helemaal niks natuurlijk. Ik geloof got-ers eerder dan een onbekende op Reddit ;) Ik stelde de vraag hier ook om te checken of anderen dit ook ervaren.
Jij geeft aan dat er je hebt gelezen dat problemen zouden zijn en dit zou dan gaan om pci-e 4.0 GPU’s.

Je geeft zelf een link waar werkelijk niets uit jouw verhaal uit terugkomt.
De problemen die er wel zijn met Usb zijn daarin en in andere topics die ik gevonden heb over usb-problemen op B550-borden opgelost dmv de updates die ik noemde.

En als ik zeg dat ik werkelijk niets over wegvallende Usb-poorten in combi met pci-e heb kunnen vinden zegt dat niets?

Mijn inziens is er helemaal geen probleem, daarom kun je er ook geen barst over vinden.

Je geeft in ieder geval geen enkele link waar het probleem zich wel voordoet. De enige link die je zelf geeft gaat niet over GPU’s en de daarin gegeven oplossing veeg je van tafel “omdat dat niets zegt natuurlijk”.

Succes met het oplossing van je niet bestaande/aangetoonde “probleem”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:49
Ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit.

Mijn nieuwe build met MSI Gaming Carbon Wifi B550 en 5900X doet ook soms vreemde dingen die gerelateerd lijken te zijn aan USB. M'n PC bevriest dan voor een paar seconden en ik zie onderin de system tray wat icoontjes verschijnen en heel snel weer verdwijnen. Het gaat alleen zo snel dat ik niet kan zien welke icoontjes. Tegelijkertijd hoor je dan ook het Windows geluid van een apparaat dat verwijderd en weer aangesloten wordt.

Het probleem wordt minder wanneer ik het geheugen op 3200 MHz draai i.p.v. 3600 (heb een G.Skill Trident Neo RGB setje van 3600C16).

PCIe4 uitzetten heb ik nog niet geprobeerd.

Edit: Hier nog een thread over het issue:

https://forums.tomshardwa...ng.3658258/#post-22061748

[ Voor 13% gewijzigd door Mr Magic op 24-11-2020 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Topicstarter
White Feather schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:32:
[...]

Jij geeft aan dat er je hebt gelezen dat problemen zouden zijn en dit zou dan gaan om pci-e 4.0 GPU’s.

Je geeft zelf een link waar werkelijk niets uit jouw verhaal uit terugkomt.
De problemen die er wel zijn met Usb zijn daarin en in andere topics die ik gevonden heb over usb-problemen op B550-borden opgelost dmv de updates die ik noemde.

En als ik zeg dat ik werkelijk niets over wegvallende Usb-poorten in combi met pci-e heb kunnen vinden zegt dat niets?

Mijn inziens is er helemaal geen probleem, daarom kun je er ook geen barst over vinden.

Je geeft in ieder geval geen enkele link waar het probleem zich wel voordoet. De enige link die je zelf geeft gaat niet over GPU’s en de daarin gegeven oplossing veeg je van tafel “omdat dat niets zegt natuurlijk”.

Succes met het oplossing van je niet bestaande/aangetoonde “probleem”.
Rustig aan. Ik bedoel niet dat jouw argument niks zegt. Ik bedoel dat een linkje naar een reddit artikel ergens niks hoeft te zeggen.

Misschien lees ik scheef maar er staat toch echt dat iemand pci express 4.0 “uitzet” om het probleem.
Just got my 5800x, with my brand new B550 AORUS PRO, BIOS F11D (lastest) and i get some very strong USB freeze on the 4 top USB when system is getting some work to do, same for keyboard going crazy and typing the letter 20 times.

(It seem that disabling PCIe 4th Gen do the trick but wtf ?)
Dàt zegt me persoonlijk niets omdat dat ook zomaar een enkel geval kan zijn. Maar hij linkt t toch echt naar meerdere gevallen. Wat voor mij een reden was om de vraag aan mede tweakers te vragen.

Ik val niemand aan. Maar ik hoop wel met hulp van anderen de juiste aankoop te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maelos61
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2022
OMX2000 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:51:
[...]

Rustig aan. Ik bedoel niet dat jouw argument niks zegt. Ik bedoel dat een linkje naar een reddit artikel ergens niks hoeft te zeggen.

Misschien lees ik scheef maar er staat toch echt dat iemand pci express 4.0 “uitzet” om het probleem.

[...]

Dàt zegt me persoonlijk niets omdat dat ook zomaar een enkel geval kan zijn. Maar hij linkt t toch echt naar meerdere gevallen. Wat voor mij een reden was om de vraag aan mede tweakers te vragen.

Ik val niemand aan. Maar ik hoop wel met hulp van anderen de juiste aankoop te doen.
Wel, het enige probleem lijkt bij de Gigabyte moederborden te zitten voor zover ik zie, dus neem gewoon een ander? Je zegt zelf dat de Asus je meer aanstaat, dus zie ik het probleem niet echt. Ik ga persoonlijk voor de Tomahawk B550. Heel goede VRM temps en genoeg aansluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Topicstarter
Maelos61 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:10:
[...]

Wel, het enige probleem lijkt bij de Gigabyte moederborden te zitten voor zover ik zie, dus neem gewoon een ander? Je zegt zelf dat de Asus je meer aanstaat, dus zie ik het probleem niet echt. Ik ga persoonlijk voor de Tomahawk B550. Heel goede VRM temps en genoeg aansluitingen.
Het komt ook bij andere moederbordjes voor. Maar goed ik waag het er gewoon op. Over Asus en MSI bordjes kan ik het minste issues vinden. Dus ik denk dat het Asus of MSI wordt. Bang voor buck wint de Tomahawk het makkelijk trouwens.

Even de komende dagen afwachten voor een eventuele aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maelos61
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2022
OMX2000 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:53:
[...]

Het komt ook bij andere moederbordjes voor. Maar goed ik waag het er gewoon op. Over Asus en MSI bordjes kan ik het minste issues vinden. Dus ik denk dat het Asus of MSI wordt. Bang voor buck wint de Tomahawk het makkelijk trouwens.

Even de komende dagen afwachten voor een eventuele aanbieding.
Ik was net wat aan het rondneuzen in de zen3 overclock topic en zag dat iemand USB-disconnect issues had door te overclocken. Zouden de probleemberichten mogelijk komen van mensen die onstabiele overclocks draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Topicstarter
Misschien. Buildzoid heeft een video over issues met usb en b550 en x570 Gigabyte bordjes: YouTube: Potential FIX for USB 2.0 hitching/stuttering on Gigabyte/Aorus B550...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemmeke
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-09 13:16
Heeft de B550 TUF gaming plus een usb c aansluiting?

Cat linux.txt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eek!
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-04 11:07
Ik gebruik inmiddels 2 weken een MSI B550-A Pro icm een 5800X. Na firmware update netjes geheugen op 4000 MHz en 2000 MHz infinity fabric. Heeft ook een USB C front panel header (5 Gbit). Prima bordje IMHO. Geen instabiliteit opgemerkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Eek! op 01-12-2020 17:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hairydruidy
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-02-2021
Ouder topic, maar hopenlijk helpt het andere mensen als ze hier plots deze history lezen, en adhv hiervan slechte keuzes maken

Het is dus wel degenlijk een probleem voor sommige borden, over MSI / Gigabyte / Asus & Asrock heen. Ik heb het met mijn b550 bord voor, sommige X570s hebben er ook last van.

Het vormt enkel een probleem met GPU's die ook effectief PCI4 gebruiken, en meerbepaald de higher end kaarten (3080/3090)

Voor mij vormde het geen issue bij het gamen (enkel muis, toetsenbord en geluid). Maar ik had wel superveel issues voor mijn werk. Combo van webcam + screensharing + geluid (dac usb) & mic (usb) werden al mijn poorten gedisconnect en reconnecten. Soms reconnecte de webcam niet meer. Moest dan screenshare stoppen en kabel uittrekken / terug insteken.

Simpele fix is om PCI versie in bios op v3 te zetten ipv auto of 4. Sindsdien heb ik geen probleem meer.
Je verliest maar een paar procent performance, en PCI3 zou normaal gezien nooit een bottleneck vormen, met de huidige generatie kaarten.

De nieuwe versie chipset drivers (4 februari) zouden een update moeten bieden voor PCI, maar nog niet uitgetest
Pagina: 1