Kwaliteit geluidskaart of kwaliteit versterker van invloed?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harplo
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 29-12-2020
Mij huidige pc is via een tulp kabel verbonden met een audio versterker. Nu wil ik een nieuwe pc aanschaffen waarbij een goed geluid heel belangrijk is. Mijn vraag is of een goede geluidskaart bepalend is voor het geluid wat uit de speakers komt of wordt de geluidskwaliteit bepaald door de versterker.
Met andere woorden heeft het zin om een pc met een dure geluidskaart aan te schaffen als ik al in het bezit ben van een goede versterker.

Relevante software en hardware die ik gebruik
windows 10

vr. groet Harrie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-06 22:35
Als je analoog geluid verstuurd is een dure geluidskaart zinvol. Alternatief is het geluid digitaal door te sturen aan de versterker zodat daar pas alles omgezet wordt in een analoog signaal.

Over het algemeen wordt een externe USB DAC aanbevolen als je kiest voor een analoog signaal. Ik zelf gebruik echter nog interne geluidskaarten. Mijn huidige is een Creative AE-9 (daarvoor een X-Fi Elite Pro) Hierop JBL 305p Studio Monitors aangesloten.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Best gewoon met HDMI aansluiten voor het beste resultaat zonder dure geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Of een moederbord met een optisch uitgang en dan naar een versterker/DAC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een analoge uitgang van een onboard geluidskaart kan best wel slecht klinken soms. Oplossingen zijn simpel, een externe USB audio interface (van 3 of 4 tientjes ofzo) is al een heel stuk beter (vaak hip een dac genoemd).

If inderdaad gewoon digitaal aansluiten als mogelijk

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harplo
een moederbord met een optische uitgang zou een optie kunnen zijn. Op mijn versterker zit een optische ingang voor de tv. Kan ik deze ook gebruiken voor het geluid van de pc. zie bijlageAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtK6ToppAi90bVrCMfyG_3NxeJo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/geI8Xx5671A1jlpoiaD6nAr2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Uiteraard en dan hoef je ook geen DAC meer te gebruiken (die zit al in je versterker).

[ Voor 21% gewijzigd door Sir_Hendro op 25-11-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:16
jorgenv schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:12:
Best gewoon met HDMI aansluiten voor het beste resultaat zonder dure geluidskaart.
Dit.

Via HDMI geeft ook meer bandbreedte voor je geluid dan optisch.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-06 01:38
Dat lijkt me de makkelijkste manier, als de versterker wat verder weg staat is het misschien handiger om voor de coaxiale digitale aansluiting te gaan, let er op dat je nieuwe moederbord dat heeft. Mocht je moederbord het niet hebben zijn er ook nog externe aparaten die het kunnen.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:06

Audione0

Strijdt der titanen

harplo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:09:
Mij huidige pc is via een tulp kabel verbonden met een audio versterker. Nu wil ik een nieuwe pc aanschaffen waarbij een goed geluid heel belangrijk is. Mijn vraag is of een goede geluidskaart bepalend is voor het geluid wat uit de speakers komt of wordt de geluidskwaliteit bepaald door de versterker.
Met andere woorden heeft het zin om een pc met een dure geluidskaart aan te schaffen als ik al in het bezit ben van een goede versterker.

windows 10

vr. groet Harrie
Wat wil je precies bereiken? Surround of stereo?
In de meeste gevallen digitaal vanaf een videokaart uit (HDMI) naar een receiver die het omzetten van digitaal naar analoog doet. En je bent klaar.. Heb je geen dure geluidskaart voor nodig.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• ToolBee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 18:01

ToolBee

Audiofiel met soldeerbout

Een mobo met optisch uit is inderdaad de mooiste optie.
Echter alleen voor stereo en tot maximaal 96kHz.

Wel even checken of je receiver volledige ondersteuning biedt want het is zo te zien een CD-aansluiting. Wellicht dat deze niet hoger dan 44.1kHz aankan.

Via HDMI kan uiteraard ook, maar met allerlei CEC-spoken ook niet ideaal. Wel noodzakelijk als je surround wilt.

Als laatste optie kun je inderdaad een USB-DAC ertussen zetten maar audio over USB is ook niet storingsvrij.

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:28
De beste sound bereik je met een USB dac. Een dure interne geluidskaart is zonde geld en niet zo goed als de USB dac.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Hendro
aljooge schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:01:
De beste sound bereik je met een USB dac. Een dure interne geluidskaart is zonde geld en niet zo goed als de USB dac.
Hangt volledig van de USB DAC af. Alles is relatief.

Voordelen USB DAC:
- Geen interne interferentie van de computer.
- Makkelijk in gebruik te nemen en van systeem te verwisselen (Plug 'n Play).

Voordelen geluidskaart:
- Geen extra apparaat op je bureau.
- Verder geen.

[ Voor 28% gewijzigd door Sir_Hendro op 26-11-2020 19:13 ]

• aljooge
ToolBee schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:54:

Als laatste optie kun je inderdaad een USB-DAC ertussen zetten maar audio over USB is ook niet storingsvrij.
Een USB connectie transporteert (stukjes) data bestanden ipv simpelweg enen en nullen. Het verstuurde datapakketje is hetzelfde als het ontvangen datapakketje en hierdoor ben je vrij van jitter. USB is de te prefereren aansluiting, USB 2 om precies te zijn.

• aljooge
Sir_Hendro schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:10:
[...]

Hangt volledig van de USB DAC af. Alles is relatief.
gezien oude discussies van vorig jaar geef ik hier geen commentaar meer op, maar krijg je van mij een hele dikke duim 👍

nadeel interne geluidskaart, de plek waar hij woont, is een dik broeinest van allerlei storende omgevingsfactoren

[ Voor 16% gewijzigd door aljooge op 26-11-2020 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harplo
Maakt het ook nog verschil als de pc in een andere kamer staat en ik ruim 10 meter kabel nodig heb??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

harplo schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:26:
Maakt het ook nog verschil als de pc in een andere kamer staat en ik ruim 10 meter kabel nodig heb??
Met analoge signalen: Zeker kans dat het mis kan gaan. Op zich moet het gewoon kunnen met lange RCA kabels. Met digitale signalen: Nee (op voorwaarde dat het signaal doorkomt).

PS: Als je moederbord gewoon een digitale uitgang heeft (hdmi of spdif via optisch of coax), dan heeft een externe USB geluidskaart (of heel hip een USB dac genoemd) geen toegevoegde waarde. Je versterker heeft al een goeie DAC ingebouwd.

Een opitsche uitgang en 10 meter optische kabel naar een versterker met optische ingang is met afstand de simpelste oplossing die gewoon helemaal 100% goed zal werken voor alles in stereo, Dolby digital (plus) 5.1 of 7.1 en DTS surround.

Modernere surroundsignalen als Dolby Atmos, en Dolby True HD werken niet, maar films die dat hebben, hebben ook altijd een DD(+) of DTS track ingebouwd, dus geluid krijg je dan we :)

[ Voor 65% gewijzigd door JvS op 27-11-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harplo
Begrijp ik het goed JvS kan ik een pc met moederbord, die een hdmi uitgang heeft, gewoon een optische kabel verbinden met de optische ingang van de versterker? Een afstand van 10 meter is dan geen probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:24
Nee een HDMI-uitgang vereist een HDMI-kabel. Voor een optische kabel heb je (optische) SPDIF-aansluiting op je moederbord nodig.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

harplo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:09:

windows 10

vr. groet Harrie
Een versterker kan alleen het geluid vanaf de bron weergeven, en versterken. De bron moet dus goed zijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

T-MOB schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:18:
Nee een HDMI-uitgang vereist een HDMI-kabel. Voor een optische kabel heb je (optische) SPDIF-aansluiting op je moederbord nodig.
Tenzij je beeldscherm het geluid door kunt sturen doordat daar een digitale coax aansluiting op zit of een optische uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
aljooge schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:01:
*kuch* ik denk dat een budget PCIe interface van een gerenomeerd merk, zoals de RME HDSPe AIO PRO PCIe, werkelijk elke USB DAC verplettert. Niet alleen in bandbreedte, geluidskwaliteit, hoge SNRs, aansluitmogelijkheden, maar ook een latency van bijna 0. Heb je wat meer te besteden, dan zijn er wat duurdere alternatieven te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:16
Je versterker kan een digitaal geluidssignaal via de HDMI kabel ontcijferen. Dan stuur je dus het signaal digitaal, zonder verlies, naar je versterker toe die vervolgens de omzetting doet naar analoog en naar je speakers toe.

In het setup menu van je versterker kun je deze geluidsingang toewijzen/instellen.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

harplo schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:11:
Begrijp ik het goed JvS kan ik een pc met moederbord, die een hdmi uitgang heeft, gewoon een optische kabel verbinden met de optische ingang van de versterker? Een afstand van 10 meter is dan geen probleem?
Als je moederbord ook een optische uitgang heeft, kan dat zeker :).

HDMI en 10 meter is weleens een probleem (en wordt ook gebruikt voor beeld, dus dan gaat je windows misschien de hele tijd een 2e scherm zien, geen idee) ivm de grote bandbreedtevereisten van hdmi (18gbit enzo). Een optische kabel van 10 meter werkt prima (1,5mbit max via spdif).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:25

FeaR

In GoT we trust

Aangezien er in de TS over RCA wordt gesproken zal deze post wel overbodig zijn maar ik wil hem toch even maken: let dat S/PDIF inderdaad surround kan ondersteunen en met films ga je dat ook zeker hebben maar in games heb je niet zo maar surround. Daar is meer voor nodig. Nogmaals, als er een 2.0 setup is geen probleem maar ik wilde het even noemen voor het totaalplaatje.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Nee, allekabels heeft optische dingen van 10 meter, ik heb er twee van 3 meter (voor 4 euro) en die doen het goed. Het licht komt door.
Ik heb wel eens wat chinees gekocht die het in het begin goed deden maar later zwakker leken te worden of er zaten breukjes in onderweg maar uiteindelijk kwam er niet genoeg licht meer doorheen.

Coax is ook geen probleem had vroeger diverse tulp verleng kabels aan elkaar om de afstand te overbruggen en die bitjes kwamen gewoon aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:46

Liberteh

All your base belong to me

Als je 2 HDMI poorten óf iets anders als HDMI voor beeld gebruikt en je deze dus over hebt, dan zou ik HDMI tussen je PC en receiver adviseren. Dit heb ik momenteel ook en werkt het beste voor het identificeren van verschillende bronnen (96khz FLACs in Dolby, Dolby bij Netflix app etc etc etc). Met optisch lukt dit volgens mij ook nog maar analoog wordt lastig om voorbij stereo te kunnen.

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

bouwfraude schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:52:
[...]

Nee, allekabels heeft optische dingen van 10 meter, ik heb er twee van 3 meter (voor 4 euro) en die doen het goed. Het licht komt door.
Ik heb wel eens wat chinees gekocht die het in het begin goed deden maar later zwakker leken te worden of er zaten breukjes in onderweg maar uiteindelijk kwam er niet genoeg licht meer doorheen.

Coax is ook geen probleem had vroeger diverse tulp verleng kabels aan elkaar om de afstand te overbruggen en die bitjes kwamen gewoon aan.
Als je mag kiezen tussen coax en toslink, neem dan ook even mee of de pc op een andere stroomgroep zit en of alles geaard is. Als het een andere stroomgroep is (zeker als je 3 fasen hebt en die andere groep zit op een andere fase) kan je nog wel eens last krijgen van brom (los van het signaal, maar gewoon rechtstreeks door de eindversterker heen). Is het niet geaard, dan kan de coax aansluiting de aarding worden die het potentiaalverschil tussen de apparaten opheft. Dat gaat je apparatuur niet leuk vinden en jij ook niet als je het aan het aansluiten bent.

Zo had ik heeeeel vroeger toen ik nog bij mijn ouders woonde mijn pc met een stuk koperdraad aan mijn radiator vastgezet, omdat het aanraken van de pc en de kachel flinke opdonders tot gevolg had.

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 30-11-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Laatst online: 04-06 17:02
PageFault schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:14:
[...]

*kuch* ik denk dat een budget PCIe interface van een gerenomeerd merk, zoals de RME HDSPe AIO PRO PCIe, werkelijk elke USB DAC verplettert. Niet alleen in bandbreedte, geluidskwaliteit, hoge SNRs, aansluitmogelijkheden, maar ook een latency van bijna 0. Heb je wat meer te besteden, dan zijn er wat duurdere alternatieven te krijgen.
Latency misschien, maar voor €120 heb je tegenwoordig een externe DAC die (in metingen) bijna alles vernietigt: https://www.audiosciencer...ing-e30-dac-review.12119/

Bij RME moet je bijna 9x zoveel uitgeven om die performance te krijgen. https://www.audiosciencer...ts-of-rme-adi-2-dac.2582/

Nog beter dan dat (ook al hoor je er niets van want de verbeteringen zijn alleen meetbaar en niet hoorbaar, omdat ze buiten het menselijk bereik vallen) en je komt bij een duur, high end merk als Burson uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Negakinu op 30-11-2020 13:45 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Negakinu schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:43:
[...]

Latency misschien, maar voor €120 heb je tegenwoordig een externe DAC die (in metingen) bijna alles vernietigt: https://www.audiosciencer...ing-e30-dac-review.12119/

Bij RME moet je bijna 9x zoveel uitgeven om die performance te krijgen. https://www.audiosciencer...ts-of-rme-adi-2-dac.2582/

Nog beter dan dat (ook al hoor je er niets van want de verbeteringen zijn alleen meetbaar en niet hoorbaar, omdat ze buiten het menselijk bereik vallen) en je komt bij een duur, high end merk als Burson uit.
Qua latency nog steeds niet en dan hebben we het al helemaal niet over CPU load. Kies waar je eisen liggen en vooral je budget, maar voorlopig is er niks boven de gerenomeerde PCIe kaarten.

Ik neem afscheid van mijn geliefde PCI kaart van een ander duur merk, ik neem analoog niks meer op en mijn versterker accepteert zowel coax als optisch. Mijn mainboard heeft SPDIF out, dus het gaat nu op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
PageFault schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:44:
[...]

Qua latency nog steeds niet en dan hebben we het al helemaal niet over CPU load. Kies waar je eisen liggen en vooral je budget, maar voorlopig is er niks boven de gerenomeerde PCIe kaarten.

Ik neem afscheid van mijn geliefde PCI kaart van een ander duur merk, ik neem analoog niks meer op en mijn versterker accepteert zowel coax als optisch. Mijn mainboard heeft SPDIF out, dus het gaat nu op die manier.
CPU load op een externe DAC is wel echt verwaarloosbaar hoor, maar dat ligt natuurlijk ook aan je toepassingen. Als je muziek maakt en je interface/geluidskaart daar voor gebruikt, dan valt er misschien iets voor te zeggen, alhoewel CPU's tegenwoordig zo veel sneller zijn dan vroeger. Voor hifi toepassingen, of gamen, dan is het sowieso verwaarloosbaar. Ik heb in ieder geval nog nooit een frame verloren omdat ik een externe DAC gebruik. :)

Als je digitaal vanuit je mobo naar je versterker gaat zit je wel vast aan de DAC in die versterker. In 99% van de gevallen is dat vast genoeg, maar voor mensen die elk gedeelte van hun chain willen finetunen is dat niet wenselijk.

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Negakinu schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:51:
[...]

CPU load op een externe DAC is wel echt verwaarloosbaar hoor, maar dat ligt natuurlijk ook aan je toepassingen. Als je muziek maakt en je interface/geluidskaart daar voor gebruikt, dan valt er misschien iets voor te zeggen, alhoewel CPU's tegenwoordig zo veel sneller zijn dan vroeger. Voor hifi toepassingen, of gamen, dan is het sowieso verwaarloosbaar. Ik heb in ieder geval nog nooit een frame verloren omdat ik een externe DAC gebruik. :)

Als je digitaal vanuit je mobo naar je versterker gaat zit je wel vast aan de DAC in die versterker. In 99% van de gevallen is dat vast genoeg, maar voor mensen die elk gedeelte van hun chain willen finetunen is dat niet wenselijk.
Mijn ervaring is anders, maar ik luister dan ook geen MP3tjes...

De DAC in mijn amp is sowieos beter dan 99,9% van de DACs in de soundcards, maar dat speelde zeker mee in de overweging :-)

Mensen die echt willen fine tunen, vind je alleen in het speciale topic daarvoor in de GoT :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
PageFault schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:01:
[...]

Mijn ervaring is anders, maar ik luister dan ook geen MP3tjes...

De DAC in mijn amp is sowieos beter dan 99,9% van de DACs in de soundcards, maar dat speelde zeker mee in de overweging :-)

Mensen die echt willen fine tunen, vind je alleen in het speciale topic daarvoor in de GoT :+
Wat heeft cpu load (of latency) bij een externe DAC dan voor invloed op de geluidskwaliteit? Want dat suggereer je toch? En in dat topic zouden mensen denk ik eerder een externe DAC aanraden dan een PCI kaart, want die kaarten hebben dan volgens sommige audiofielen meer last van esoterische nadelen zoals inferentie, jitter en PSU noise.

Welke versterker heb je?

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Negakinu schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:04:
[...]

Wat heeft cpu load (of latency) bij een externe DAC dan voor invloed op de geluidskwaliteit? Want dat suggereer je toch? En in dat topic zouden mensen denk ik eerder een externe DAC aanraden dan een PCI kaart, want die kaarten hebben dan volgens sommige audiofielen meer last van esoterische nadelen zoals inferentie, jitter en PSU noise.

Welke versterker heb je?
Waar schrijf ik dat CPU load invloed heeft op de geluidskwaliteit? Graag even quoten!

Externe DAC kan, mits je die niet via USB aansluit, omdat realtime niet gegarandeerd kan worden. Dus dan wordt het firewire (doodlopend spoor....) of anderszins digitaal zoals coax, optisch of hdmi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-06 20:35

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Negakinu schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:04:
[...]

Welke versterker heb je?
Het kan ook wel hoorbaar zijn in een extern device hoor.

Ik had laatst een MiniDSP (eigenlijk ook een ADC/DAC) via USB verbonden met mijn PC. Daar kwam via de usb lijn zoveel smerigs overheen dat je de CPU load kon horen in de output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
AtomicShockwave schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:42:
[...]

Het kan ook wel hoorbaar zijn in een extern device hoor.

Ik had laatst een MiniDSP (eigenlijk ook een ADC/DAC) via USB verbonden met mijn PC. Daar kwam via de usb lijn zoveel smerigs overheen dat je de CPU load kon horen in de output.
Dat klopt natuurlijk als een bus. Het feit dat een DAC extern is wilt niet zeggen dat het ook daadwerkelijk het geluid verbetert, vooral als deze voeding via USB vanuit de PC gebruikt. Je MiniDSP (ik gebruik er ook een trouwens; subwoofer calibratie in mijn home cinema) zal waarschijnlijk wel beter klinken als je een externe voeding gebruikt.

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Fairy schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:35:
[...]
Zo had ik heeeeel vroeger toen ik nog bij mijn ouders woonde mijn pc met een stuk koperdraad aan mijn radiator vastgezet, omdat het aanraken van de pc en de kachel flinke opdonders tot gevolg had.
Ik geef inderdaad de voorkeur aan optisch, de coax verbinding was ook niet bestendig tegen een bliksem inslag in de buurt. Ze zijn er wel met een galvanische scheiding dacht ik.

PC voedingen altijd aarden, ik had een verlengsnoer naar een ruimte waar wel een geaarde WCD zat. Schakelende voedingen lekken soms de halve voedingsspanning naar de behuizing.
Sommige laptops hebben ook een ongeaarde adapter. Die tintelen ook als je wat metaals aanraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morecowbells
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-05 10:36
Gebruik zelf een roland mx-1 mixer als geluidskaart, het geluid is prima tot je hoge kwaliteit analoge input hebt dan vervalt er wat van de hoge en lage resonante tonen. Verder prima ding voor alles, automatisch gedetecteerd in windows, makkelijk for DAWs etc. link naar computer gaat over herschreven driver voor USB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AghLigYwoyCRslicRTzzJ3vQcI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xlovuDtVGki5hlfWQhTZYfrE.jpg?f=user_large
Pagina: 1