Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ds216play vervangen met ds420j

Pagina: 1
Acties:

• Rikkert070
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-02 17:09
Hallo Allemaal,

Op korte termijn wil ik graag mijn ds216play vervangen met de ds420j. De NAS wordt voornamelijk gebruikt als plex storage device. Er staat nog een machine voor die al het zware werk verricht, vandaar de entry level(s) NAS devices.

De 216play is een 2 bay nas en de 420j een 4. In de 216play zitten 2x 12Tb schijven. Graag wil ik die data meenemen. Heb gelezen om deze site dat het mogelijk is om van een play variant naar een J variant te "HDD" migreren mits de dsm software level op target even hoog of hoger is als source. De 216play staat in raid 1 op dit moment.

Daarna zou ik graag de 420j vol willen proppen met 4x 12tb en een raid 5 opstelling maken.

Dus plan de campagne :

1. Backup config 216play en belangrijke data veiligstellen
2. 216play afsluiten -> 10 min wachten i.v.m. spinning disks
3. Disken in correcte volgorde plaatsen in 420j en aanslingeren
4. Migrate via GUI
5. Raid aanpassen van Raid 1 naar Raid 5

Zal dit werken of zie ik iets over het hoofd? Alvast bedankt voor het meedenken.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:34
Volgens Synology kun je niet migreren van een value model (je DS216play) naar een j model (de DS420j).
Zie:
https://www.synology.com/...ogy_NAS_DSM_6_0_and_later

Echter ik heb al meerdere keren gelezen dat het wel gewoon werkt.

Toch zou ik het niet doen, want je huidige filesystem op die DS216play is 32bits en het maximum volume daarop is 16TB.
Dus als je migreert dan blijft dat het maximum.
zie:
https://www.synology.com/...le_volume_size_limitation

Wat ik zou doen is een van de twee disken eruit halen.
Die disk in de nieuwe Nas stoppen, DSM erop zetten, het volume verwijderen en een nieuw SHR volume aanmaken.

Daarna de DS216play aanzetten en negeren dat hij roept dat het volume corrupt is.
Dan via het netwerk al je data overzetten (duurt vermoedelijk wel even).
Als dat gereed is de tweede disk uit de DS216play in de DS420j erbij plaatsen en de SHR recoveren (duurt ook wel even).

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 24-11-2020 16:08 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-11 08:56
Ben(V) schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:07:
Volgens Synology kun je niet migreren van een value model (je DS216play) naar een j model (de DS420j).
Zie:
https://www.synology.com/...ogy_NAS_DSM_6_0_and_later

Echter ik heb al meerdere keren gelezen dat het wel gewoon werkt.

Toch zou ik het niet doen, want je huidige filesystem op die DS216play is 32bits en het maximum volume daarop is 16TB.
Dus als je migreert dan blijft dat het maximum.
zie:
https://www.synology.com/...le_volume_size_limitation

Wat ik zou doen is een van de twee disken eruit halen.
Die disk in de nieuwe Nas stoppen, DSM erop zetten, het volume verwijderen en een nieuw SHR volume aanmaken.

Daarna de DS216play aanzetten en negeren dat hij roept dat het volume corrupt is.
Dan via het netwerk al je data overzetten (duurt vermoedelijk wel even).
Als dat gereed is de tweede disk uit de DS216play in de DS420j erbij plaatsen en de SHR recoveren (duurt ook wel even).
100% mee eens, zo heb ik het een paar weken ook gedaan. (echter alleen via hyperbackup een backup gemaakt en terug gezet) :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Ben(V) schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:07:
.. want je huidige filesystem op die DS216play is 32bits ..
Het file system is het zelfde, alleen het adresseerbare bereik is anders. Vreemd genoeg laat sinology het niet in de GUI toe om te expanden, maar met mdadm kan het gewoon.

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 24-11-2020 16:13 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:34
Dat zei ik, het is een 32 bits filesystem en geen 64Bits.
Kan nog steeds beiden Ext4 zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.