Backup (evt. compleet Win. 10) maken interne schijf ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL1987
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-08 20:57
Mijn computer heeft een SSD van 256 GB (2 weken terug zelf geplaatst) met een clean install van Windows 10 erop, daarnaast is er ook nog een gewone HDD aanwezig van 500 GB.

Aangezien ik niet zoveel schijfruimte nodig heb, heb ik een groot overschot op de 500 GB HDD. Zat te denken om automatisch een backup in te stellen, in eerste instantie bedoeld voor alleen persoonlijke bestanden, maar ik las op internet dat een complete systeembackup ook kan.

Ik dacht, backup instellen zodat SSD gegevens om de zoveel tijd (elke week bijv.) worden gekopieerd naar de 2e (interne) HDD, maar is lees alleen over de mogelijkheid op een USB stick op externe schijf. Is dit uit beveiligingsoogpunt ? Want steeds een externe schijf aansluiten om te kunnen backuppen ga ik op een gegeven moment ook weer vergeten denk ik (maar goed, is ook kwestie van gewoonte worden natuurlijk).

Nu backup ik handmatig zo'n 2 a 3 keer per jaar op USB stick, maar dat is eigenlijk te weinig en vergeet het eerlijk gezegd ook ook vaak.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

KL1987 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:20:
... maar is lees alleen over de mogelijkheid op een USB stick op externe schijf...
Dan lees je de verkeerde artikelen; kan net zo goed op een SATA HD

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:15
Wat jij wilt kan bijvoorbeeld met Veeam Agent Vergeet niet ook af en toe een Offline backup te maken van enkel je belangrijke bestanden, want mocht je tegen een locker aanlopen, dan is ook je backup gelocked.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Of een bliksem inslag in de buurt en je bent zowel je SSD als je HDD kwijt. Een ontkoppelde USB HDD of een stick is dan alleen bij uitslaande brand kwetsbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Backup op de laptop en dat dan de laptop wordt gestolen is natuurlijk ook laptop weg.

technisch kun je prima een backup maken op een ingebouwde harddisk, of het slim is valt te betwisten.
Waarom niet gewoon een backup naar cloud/netwerk storage? (liefst natuurlijk offsite)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL1987
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-08 20:57
Ah oke het kan dus wel, maar waarschijnlijk niet zo verstandig.
Mijn gedachte was simpel .. mocht de ssd het ooit begeven dan heb ik nog een backup op de hdd.
Laptop neem ik eigenlijk zelden ergens anders naartoe, is vooral voor thuis dus diefstal kans is klein, maar evt. blikseminslag dan ben ik wel de klos inderdaad.

Toch ga ik de interne hdd voor backup gebruiken om regelmatig backup weg te schrijven (1 keer in de week) en eens in de zoveel tijd zal ik nog een 2e backup op usb stick maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

Wat je natuurlijk wel kan doen is een complete image te maken van de ssd. Zodat als de ssd het begeeft je gewoon de boel terug kan zetten zonder Windows en alles opnieuw te hoeven installeren. dat is altijd fijn om te hebben.

Acronis Trueimage kan dat bijv.

Maar eens met de anderen, het liefst bewaar je de data op een andere plek, los van het apparaat. (externe schijf, cloud ed)

[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 28-11-2020 20:49 ]

ora et labora

Pagina: 1