Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasop8erje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-04 12:15
pasop8erje schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:38:
Ik heb inmiddels een Windows 10 key gekocht via BVA voor 12,74, vooral ook te zien wat er gebeurd. Ik ga eens kijken van welk bedrijf de mail komt en zal eens kijken of ik er achter kan komen wat voor key het oorspronkelijk is. Dus dat voor dat.
Het leek me leuk eens te checken wat ik zou krijgen:

De mail komt van Boeijen Ecommerce B.V. Ze handelen in bedrijfskleding en relatiegeschenken dus dat verbaasde mij een beetje, maar het lijkt vooral alsof zij het contact met BVA doen. Voor vragen moet je zijn bij dajema.eu. Dajema IT Distributors geeft op hun website aan dat het gaat om 'refurbished' software. Tweedehands software die wordt doorverkocht. Volgens hen is dit legaal.

https://dajema.eu/nl/content/13-refurbished-software

Het is inderdaad (volgens ShowKeyPlus) een Win 10 RTM Professional Retail key, geen Windows 7 key zoals gebruikelijk bij goedkope keys. De advertentie gaf aan dat het om een OEM key ging, maar ze hebben een retail key verstuurd. Prima.

Als het waar is wat ze beweren, zit dit volgens mij aan de wittere kant van het spectrum van goedkope keys.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dit is al vaker voorbij gekomen in diverse topics.
Na een uitspraak van Europese Hof van Justitie in 2012 (het UsedSoft arrest) is bepaald dat software en licenties onder bepaalde voorwaarden mogen worden doorverkocht, dus ook via een veiling.

https://www.security.nl/p...+software+doorverkopen%3F

Zo lang de verkoper de software/licentie in zijn geheel verkoopt en er dus geen gebruik meer van maakt.
Een retail licentie kan daarvoor in aanmerking komen. Als de vorige eigenaar (vaak een kleine ondernemer of bijvoorbeeld (web) shop failliet gaat kan de boedel worden geveild. Daar valt dan ook originele software onder.
Verkopen tussen personen kan ook.

Als ik een Retail licentie Windows heb gekocht en ik besluit later om overstappen op Linux dan mag ik mijn licentie aan jou doorverkopen. Alle software (inclusief eventuele media) , documenten, certificaten van echtheid die ik in mijn bezit heb dien ik ook netjes aan jou over te dragen. Zelf mag ik dan geen gebruik meer maken van de licentie (dus ook niet van de product key).

Dan komt het erop aan: in hoeverre vertrouw je de verkopende partij (mij) dat ik dat ook niet/nooit meer doe.
Hetzelfde geldt voor een OEM versie van Windows, mits ik ook de hardware die bij de OEM installatie hoort aan jou verkoop. Dus een systeem inclusief Windows.

[ Voor 8% gewijzigd door akimosan op 24-11-2020 22:07 ]