Wifi woning verbeteren zonder ethernet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 18:17

JC

- minimalistic -

Topicstarter
Ik wil graag een goede wifi dekking in onze woning krijgen. Ik draai nu met een Zyxel modem in de meterkast en een wifi repeater op de overloop van de eerste verdieping (ook Zyxel geloof ik).

Wat ik wil verbeteren:
- Signaal op zolder; deze valt al snel weg
- Snelheid op 1e verdieping (en zolder). Wellicht het gevolg van de repeater.

Om rekening mee te houden:
- Ik heb geen ethernet aansluiting op de 1e verdieping of de zolder. Helaas ook geen loze leidingen :|
- Het is een nieuwere woning, dus wifi signaal neemt (zoals bij veel van deze huizen) snel af in sterkte.
- In de meterkast heb ik nog een loze leiding naar de woonkamer. Die kan ik gebruiken.

Ik kijk nu naar een powerline of een mesh netwerk.
- Bij powerline kan ik gericht het signaal op zolder verbeteren. Ik lees wisselende ervaringen met dit soort systemen; het verschilt kennelijk per huis of dit goed en snel werkt. Kosten zijn beperkt :)
- Met mesh kan ik het hele huis betere dekking geven. Maar ik vraag me af of de snelheid goed is/wordt aangezien alles draadloos met elkaar verbonden is. Met de M5 kan ik bv. op elke verdieping een unit plaatsen.

Ik kijk nu naar deze producten. Met de black friday deals zijn de prijzen wellicht iets anders dan normaal, maar met een beetje geluk plaats ik m'n bestelling deze week nog. Wat is jullie advies?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Modems en routersTP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack)€ 148,36€ 148,36
1Modems en routersTP-Link Deco M5 (3-pack)€ 129,-€ 129,-
1PowerlineTP-Link AV500 Powerline universele Wi-Fi Range Extender, 2 ethernetaansluitingen, netwerkset TL-WPA4€ 79,90€ 79,90
1PowerlineTP-Link TL-WPA8631P KIT€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 436,26

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:00

Hoogie2004

Whohooooo

Je zou de Best Buy Guide van Tweakers eens kunnen doornemen:
reviews: Wifi Best Buy Guide - Mei 2020

Of van Hardware-info:
https://nl.hardware.info/...steem-21-mesh-sets-getest

Persoonlijk zou ik voor mesh gaan, en dan een set met een eigen backhaul/backbone, die zijn over het algmeen superieur in de moeilijke omstandigheden. Helaas zijn dat wel meteen ook de duurdere sets.

Als de zolder daarmee alsnog onbereikbaar blijkt, kun je daar voor een goedkope powerline backup gaan, maar ik vermoed dat je met genoeg (goede) mesh-stations en hun positionering, de zolder kunt bereiken.

Kleine notitie: bij de power-line is het het beste als je bron en target in dezelfde stroomgroep zitten, dus zoek 2 stopcontacten in dezelfde groep voor optimaal resultaat (meterkast / zolder bijv.). Je kan het altijd gewoon proberen, maar als het niet / slecht werkt, kan je er voor kiezen om op de betreffende groep voor de zolder een los stopcontact af te tappen in de meterkast, zodat je die situatie creëert.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 18:17

JC

- minimalistic -

Topicstarter
Als het de mesh wordt, dan heeft de Deco M5 mijn voorkeur. Die komt ook goed uit beide tests die je noemt :)
Ik zal eens kijken hoe de stroomgroepen zijn ingedeeld. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:32
Als je een nieuwere woning hebt dan ligt er gegarandeerd een loze leiding vanaf de meterkast naar een van de slaapkamers.
Trek daar een utp cat6 kabel in en plaats een in-wall wifi accesspoint, die zal waarschijnlijk de hele eerste verdieping van goede wifi voorzien.
https://www.tp-link.com/u...access-point/eap225-wall/
Met een beetje geluk heb je dan op zolder wel bereik en anders plaats je daar boven die slaapkamer een repeater.

PS.
Mesh systemen zonder kabel aansluiting zijn ook repeaters en elke repeater halveert de bandbreedte dus als jij een mesh systeem hebt met drie nodes (begane grond, eerste verdieping en zolder) dan heeft de zolder op z'n hoogst nog een kwart van de bandbreedte over.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 24-11-2020 13:23 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:26
Ik zat een beetje met dezelfde problematiek als jij (ook geen loze leiding aangelegd door de vorige bewoners).
Wij hebben een vrij nieuw huis en ik heb een paar jaar terug gekozen voor een powerline oplossing. Werkt verrassend goed sindsdien.

Als ik het opnieuw zou moeten doen zou ik kiezen voor een mesh oplossing met een powerline backhaul. Die waren er destijds nog niet.

In ons nieuwe huis zorg ik dat er voldoende loze leidingen worden aangelegd.

[ Voor 14% gewijzigd door FastForwardNL op 24-11-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Waarom doe je geen hybride oplossing?

Koop een mesh set. Zet een node in de meterkast of een andere plaats vlak bij het trapgat. Doe de andere nodes op de eerste etage bij het trapgat en op zolder vlak bij het trapgat.

Valt de performance van het netwerk tegen, verbind de primare node en de zoldernode dan ook via een powerline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:13

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik raad je aan om de semi wetenschappelijke wifi guide van Ars Technica te lezen: https://arstechnica.com/g...i-access-point-placement/

Los van welke apparatuur je ervoor gebruikt is het goed om de basisprincipes uit deze guide aan te houden voor goede wifi-dekking in je hele huis.
Belangrijkste eyeopenener voor mij was dat de wifi zo snel is als het langzaamste device dat eraan gekoppeld is. Waarschijnlijk is de repeater die je nu hebt al niet goed voor de rest van je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triesvan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-10 20:36
Heb je wel coax liggen? Ik had dezelfde problemen en heb zo'n set gekocht: pricewatch: Hirschmann INCA 1G + USB set Nu op elke verdieping een AP en perfecte WIFI dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:32
Mystic Spirit schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:40:
Ik raad je aan om de semi wetenschappelijke wifi guide van Ars Technica te lezen: https://arstechnica.com/g...i-access-point-placement/

Los van welke apparatuur je ervoor gebruikt is het goed om de basisprincipes uit deze guide aan te houden voor goede wifi-dekking in je hele huis.
Belangrijkste eyeopenener voor mij was dat de wifi zo snel is als het langzaamste device dat eraan gekoppeld is. Waarschijnlijk is de repeater die je nu hebt al niet goed voor de rest van je netwerk.
Goed verhaal, vooral Rule 2 moeten veel tweakers eens goed lezen.

Ik zou onderstaande links ook eens bekijken voor nog meer begrip.
Dit is wel van UniFi maar het pen hoe wifi werkt.

https://help.ui.com/hc/en...ntenna-Radiation-Patterns
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115005212927

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 20:18
Op zich is het inderdaad een goed verhaal van arstechnica. Er zijn echter wel wat opmerkingen aan toe te voegen.

Het wel/niet gebruik van full-transmit power is veel discussie over, ook bij de echte enterpise merken als Cisco, Aruba, ruckus, e.d. Ruckus is bijvoobeeld van mening dat de transmit power eigenlijk altijd maximaal dient te zijn.

Het probleem van airtime kan voortaan goed opgelost worden met technieken als airtime fairness (niet 1 apparaat bijna alle airtime geven) en een goed QOS systeem, zodat belangrijker netwerkverkeer voor gaat.

Daarnaast is dit artikel gebaseerd op Amerikaanse woningen, die vaak van hout gebouwd zijn en veel dunnere binnenmuren hebben.

Goede, voornamelijk zakelijke, accesspoints doen dit voortaan echter behoorlijk goed, waardoor die met een wired backhaul behoorlijk goede performance leveren; ook in situaties met veel congestion, veel traffic, e.d.

Mijn advies zou dus zijn om toch te proberen een bekabelde verbinding te krijgen en gebruik te maken van wired AP's. Het hoeft waarschijnlijk echt niet super high end te zijn. zo'n TP link EAP of een Unifi AC lite is waarschijnlijk al ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42
JC schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:01:
Als het de mesh wordt, dan heeft de Deco M5 mijn voorkeur. Die komt ook goed uit beide tests die je noemt :)
Ik zal eens kijken hoe de stroomgroepen zijn ingedeeld. Bedankt.
De M5 heeft geen dedicated backhaul en is dus een ordinaire repeater.
Wil je zonder ethernet een zo goed mogelijk resultaat behalen dan moet je:

- De nodes slim positioneren (Dus niet in de meterkast en niet te ver van elkaar af)
- Een node hebben met dedicated backhaul

Dan valt de Deco m5 af en kom je bij bijvoorbeeld een:
- Deco M9 plus
- Netgear orbi RBK53 (dit is een echte mesh knaller)
- Linksys velop tri-band

Eigenlijk alles wat hier staat:
https://www.coolblue.nl/r...den:simultaneous-tri-band

Powerline hangt enorm af van de woning en je wensen maar mijn ervaring is dat je met wireless uplink een betere kans hebt op goeie verbinding dan met powerline uplink. Ik zou powerlinke daarom links laten liggen.

Qua positionering kun je het beste de node dan op de 1e verdieping bekabeld neerzetten. Dan gaat die draadloos naar de node op de begande grond en draadloos naar de node op zolder.

Je hebt alleen een loze leiding in de woonkamer. Dan zou ik daar je 1e node bedraad neerzetten en de 2e node op de 1e verdieping. Je kunt wel een 3e node dan op zolder neerzetten maar die zal dan waarschijnlijk via de 1e verdieping naar de main node connecten, 2 hops dus.

2 hops is wel iets wat je eigenlijk wilt voorkomen in mesh setup. Dan zou je misschien beter de node op zolder achterwege kunnen laten en kijken of je het red met 1 node in de woonkamer (bekabeld) en 1 node op de 1e verdieping om ook de zolder te voorzien.

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 25-11-2020 11:58 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1