Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aankoopadvies allround mini servertje voor thuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:26
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een all round mini pc die ik in eerste instantie wil gaan gebruiken om Home Assistant op te draaien. Hiervoor wil ik Proxmox gaan installeren en wil ik het volgende kunnen draaien:
  • Windows 10
  • Debian met docker voor Home Assistant, Pi-hole en UniFi controller
Ik sluit niet uit dat ik deze mini pc ook als HTPC ga inzetten, maar nog geen concrete plannen. Ook lijkt me het gebruik van Steam Link of Remotr wel interessant om mijn spellen van mijn game pc op de televisie te kunnen spelen.
De mogelijkheden wil ik open houden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Origineel had ik 300 - 400 euro in gedachten, maar als ik een veel beter systeem voor 500 euro kan bouwen, dan zou ik dat zeker overwegen. Ik houd van future proof zijn: Liever nu iets meer uitgeven, zodat ik lang vooruit kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een Crucial 2,5" MX100 256GB SSD.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat 16GB geheugen meer dan genoeg is, wellicht kan ik beginnen met een reepje van 8GB en er later nog een keer 8GB bij doen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, als het maar betrouwbaar is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Aangezien ik Home Assistant ga draaien moet de pc 24/7 aan staan, dus energieverbruik is belangrijk. Geluidsniveau is ook belangrijk, aangezien de pc waarschijnlijk in het TV meubel komt te staan.

Ga je overklokken?
Geen ervaring met overklokken dus in principe niet.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag de voors en tegens voor een Intel NUC of AMD systeem horen voor mijn doeleinde. Aangezien ik eigenlijk nog niet heel goed weet hoe ik alles precies wil gaan gebruiken, sta ik open voor alle input. Wellicht is het ene systeem flexibeler dan het andere?

Ik verwacht dat beiden systemen goed genoeg zijn voor mijn gebruik, maar ik wil gewoon het beste systeem voor dit geld.

Dit heb ik zelf gevonden
Een Intel NUC 8e generatie i.v.m. betere graphics. Geheugen erin, m'n SSD erin en dan is het al compleet volgens mij:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)€ 239,90€ 239,90
1Geheugen internKingston HyperX Impact HX424S14IB2K2/16€ 65,45€ 65,45
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 305,35

Of een zelfbouw systeem met een Asrock A300 kastje:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 153,95€ 153,95
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 144,-€ 144,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 38,66€ 38,66
1Geheugen internKingston HyperX Impact HX432S20IB2K2/16€ 82,-€ 82,-
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 418,61

Signature

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
De AMD build werkt alleen met de AMD variant van de koeler: pricewatch: Noctua NH-L9a-AM4

Ik vind een Intel deskmini wel beter geschikt. Die gebruikt ook een stuk minder stroom:
1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 110,45€ 110,45
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 167,50€ 167,50
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 36,95€ 36,95
2Geheugen internCrucial CT8G4SFS8266€ 30,57€ 61,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 376,04

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:26
Goed opgelet met de cooler, ik heb het even in mijn startpost aangepast.

Ik dacht dat het verschil in verbruik tussen AMD en Intel tegenwoordig niet meer zo groot is. Hooguit dat Intel met het idle verbruik iets gunstiger is. Klopt dat of is Intel algeheel toch zuiniger?

En het voordeel van een Intel DeskMini vs een NUC is dat er dan een desktop CPU in kan t.o.v. een aangepaste laptop processor?

Signature