Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Goderic
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-11 18:29
Mijn vraag:
Mijn nieuwe PC crasht/valt uit bij singlecore belasting en ik vraag me af hoe ik hier best mee verder ga.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ryzen PRO 4750G
Asrock DeskMini X300
Arch Linux met kernel 5.9.10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
De computer valt gewoon uit en herstart, in de logs is niets te vinden. Het probleem lijkt zich enkel voor te doen bij singlecore taken als frequency en voltage regulation op auto staan. Met zware multicore belasting zoals bv blender benchmark doet het probleem zich niet voor. Dat doet me vermoeden dat het probleem niet aan de voeding ligt, die trekt 115W bij blender benchmark en slechts 40W wanneer hij uitvalt.
Temperaturen zien er oké uit.
Memtest gaf geen errors.

Ik vraag me nu af of het aan de CPU of het moederbord (of bijgeleverde voeding) of misschien toch een OS probleem zou kunnen liggen? Extra hardware om mee te testen heb ik niet liggen en ik kan natuurlijk niet alles RMA sturen :/

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Pak een andere distro (bijv. Opensuse, Fedora of Debian) en kijk wat hij daarmee doet. Test ook eens met Windows o.i.d.

Je zou ook het voltage vast kunnen zetten in de BIOS.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Goderic
Net een andere voeding geprobeerd, maar daar ging het ook niet mee. Windows zal ik ook eens proberen.

soc voltage vastleggen lost het niet op, en nu elke core gaan tunen heb ik ook geen zin in. Hij moet het toch gewoon op auto doen?

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:06

jgj82

Ja, maar = nee

Goderic schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:59:
Mijn vraag:
Mijn nieuwe PC crasht/valt uit bij singlecore belasting en ik vraag me af hoe ik hier best mee verder ga.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ryzen PRO 4750G
Asrock DeskMini X300
Arch Linux met kernel 5.9.10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
De computer valt gewoon uit en herstart, in de logs is niets te vinden. Het probleem lijkt zich enkel voor te doen bij singlecore taken als frequency en voltage regulation op auto staan. Met zware multicore belasting zoals bv blender benchmark doet het probleem zich niet voor. Dat doet me vermoeden dat het probleem niet aan de voeding ligt, die trekt 115W bij blender benchmark en slechts 40W wanneer hij uitvalt.
Temperaturen zien er oké uit.
Memtest gaf geen errors.

Ik vraag me nu af of het aan de CPU of het moederbord (of bijgeleverde voeding) of misschien toch een OS probleem zou kunnen liggen? Extra hardware om mee te testen heb ik niet liggen en ik kan natuurlijk niet alles RMA sturen :/
Ik las je topic van de week al maar nu even tijd om te reageren. Graag wil ik je helpen dit "mysterie"op te lossen!

Ik heb de zelfde CPU op een Asrock B550 met 32GB G.skill Aegis 3200c16 in gebruik met een Seasonic G360, gekoeld door een Wraith Prism. Hier duidelijk geen crashes..
Een kleine omschrijving van wat ik waarneem:

De CPU boost tot 4450MHz single-core, single thread en 4200 MHz op 16 threads.
Bij mij is CPU-Z wat buggy, die geeft >2V aan als VID, lijkt me wat overdreven :+
HWI64 geeft wel normale waarden, tussen 0.400V en 1.450V afhankelijk van de load.

Single: 1.406VID, EDC max. 58A bij 19W packagepower, temp 52° C
Multi: 1.331VID, EDC max. 95A bij 55W packagepower, temp 70° C

Kun je me iets meer vertellen over voltages etc?

• Goderic
Bedankt voor de hulp!
De temperaturen en frequenties zien er er hier gelijkaardig uit, gaat wel to 80° C bij multicorebelasting, maar dat is niet waar het probleem zich voor doet.

Voltages krijg ik niet aan de praat in Linux. Later deze week zal ik er eens Windows op gooien en zien wat dat geeft.

• Goderic
Eens Windows geprobeerd en daar lijkt het probleem zich niet voor te doen. In Windows klokt hij precies wel trager dan in Linux (4.39GHz tegen 4.444GHz), maar het lijkt soms ook te gebeuren vlak nadat hij terug klokt.

Uit CPU-Z krijg ik ook geen voltages.

Ik denk dat toch het ergens een hardware probleem is dat toevallig niet door Windows getriggerd wordt en in Linux wel.

Ik dacht eens een andere CPU te kopen en zien of het daar wel mee gaat maar de 4750G en 4650G zijn nu allemaal uitverkocht :/
Pagina: 1