Windows 10 opstarten lukt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-07 13:48
Hardware:
Asus R557LJ-XX233H - Hardware.info
Windows 10 Home - Laatste update 18 november geloof ik.

De situatie:
Sinds afgelopen zondag problemen met opstarten. Ik start mijn laptop op, blijft extreem lang hangen na het inlogscherm. Toen uitgezet en nog een keer opgestart, dat lukte. Alleen sinds vandaag lukte dat niet meer.

Toen kwam het automatische herstel optie, dat werkte helaas niet. Meerdere keren geprobeerd, maar dat leverde niets op, oplossen was volgens Windows niet mogelijk.
Ik heb in veilige modus geprobeerd op te starten (F4), werkte ook niet.
Ik heb bestanden teruggezet naar het laatste herstelpunt (dat stond op 18 november), werkte ook niet.

Dan rest mij opstarten zonder stuurprogramma handtekening.
Daarna nog de Windows 10 terugzetten en alle apps en programma's dan laten verwijderen. Huiver een beetje dit te doen...

Iemand nog advies?
Ben momenteel op kantoor en ga vanavond proberen de laptop te redden.
Heb gelukkig wel regelmatig back-ups gemaakt van persoonlijke bestanden, wacht nog op een nieuwe laptop voor/van werk maar die komt pas volgende maand.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Lijkt een 2015 laptop te zijn van 600 euro. Die zijn na vijf jaar wel op... Je kunt kijken of de harde schijf kapot is (CrystalDiscInfo software...gratis)(zo'n standaard harde schijf is vaak goedkoop en gaat maar beperkt mee) en wat reparaties proberen + laptop opendraaien en schoonmaken. Als dat allemaal niks helpt dan zal het moederbord vervangen moeten worden.

oa
- Tweaking.com Windows repair software (gratis versie)...runnen in safe mode.
- ''Nieuwe Start'' of ''Verse Start'' dat is een Windows optie die vooral wat software eraf gooit wat je erop gezet hebt. Mocht je dat gebruiken altijd even een backup maken van wat belangrijk voor je is en even de software die je erop gezet hebt plus settings ergens noteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
Thanks voor de reactie.

Hoe kan ik zien of de harde schijf kapot is als de laptop niet in veilige modus krijg? Ook lukt Tweaking.com runnen dan niet helaas.

Of kan dat pas ik hem open maak de met iets anders de harde schijf bekijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
harddisk (is het een hdd of een ssd?) demonteren en aansluiten middels een USB-sata / m2 verloopje of USB harddock is een optie idd.
Booten vanaf (op andere computer aan te maken) live cd/usb stick ook. Veel linux (maar ook microsoft ISO gemaakt met media creator) heeft diagnostische tools aan boord.

Maar gezien je wat beperkte ervaring hiermee zou je wellicht beter even hulp kunnen inroepen van iemand met wat meer ervaring om eventueel verlies van data te voorkomen. Wel goed dat je een backup hebt!

Indien het een defecte harddisk betreft is vervanging met een SSD vaak een nette optie en dan kan die laptop vaak weer prima mee na montage en herinstallatie!

[ Voor 66% gewijzigd door akimosan op 24-11-2020 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
Thanks! Ja, ik maak geen laptops open dus tot daar mijn ervaring...

Lukte wel om command prompt op te starten en chkdsk werkte wel voor de C: schijf, raar...

Het was even rommelen om de laptop te laten opstarten via de live USB, maar nu gelukt om boot menu zodanig aan te passen en in te komen, alleen wat te laat vanavond dus morgen weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
Helaas werkt het met de Live dvd / usb niet (andere PC wilde deze niet branden) niet.
De USB zie ik wel goed geinstalleerd staan op de andere pc.

Wilde een frisse Windows erop zetten, dat lukt ook niet.
Bestanden behouden -> Lokaal opnieuw installeren -> Er is een probleem met het opnieuw instellen van uw pc. Er is niets gewijzigd.

Dus ik ga maar kijken of iemand nog kan helpen of naar een zaakje brengen.
Pagina: 1