Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke84
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11-2023
Om te beginnen: ik ben niet heel technisch aangelegd, dus met antwoorden in heel technische taal gaat het me niet lukken vrees ik 8)

Mijn vraag:
Binnenkort verhuizen wij naar een ander huis, waar ik graag een wifi-netwerk wil aanleggen met overal (t/m zolder en achter in de tuin) goed bereik. Er komt een Playstation op zolder die we het liefst bedraad willen aansluiten op het netwerk. Verder willen we op de 1e en 2e verdieping en in de tuin voldoende wifi-bereik hebben om te kunnen thuiswerken (incl video meetings), films te streamen, etc.
Wat is nu het beste systeem om te gebruiken? Bij de nieuwe internetprovider kunnen we een Google Nest wifi router + wifi point gratis krijgen. Is dit een geschikt systeem en kunnen we hierbij de Playstation gewoon bedraad aansluiten? Maar dan is 1 wifi-point waarschijnlijk te weinig?
Wat zijn eventueel goede alternatieven voor Google Nest Wifi?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Playstation op zolder, verder verschillende laptops en mobiele telefoons die draadloos verbinding moeten maken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niets geprobeerd (want we wonen er nog niet), wel een hele hoop informatie gelezen over Wifi mesh netwerken. Maar ik kom er nog niet echt uit wat nu het beste is voor onze situatie.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:41
Leg naar elke verdieping een utp cat6 kabel en sluit op elke verdieping daar een wifi accesspoint op aan.
ALs je een nieuwe woning betrekt is het slim het meteen goed te doen.

Wifi mesh systemen zijn gewoon wifi repeaters die zullen met elke hop de bandbreedte halveren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-05 16:04
Ben(V) schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:33:
Wifi mesh systemen zijn gewoon wifi repeaters die zullen met elke hop de bandbreedte halveren.
Niet per sé. Bijvoorbeeld de Asus ZenWifi AX die hier staat heeft een dedicated backhaul (WiFi 6 4x4 op 160MHz zeg ik uit mijn hoofd) waar dan de 2.4GHz en de normale 5GHz gevoed wordt. Ja, een dergelijk triple band systeem is wat duurder, maar het halveert de bandbreedte in ieder geval niet :)

Daarintegen ben ik het zeer zeker met je eens dat, als het even mogelijk is, overal kabels met daar dan WiFi access points vrijwel per definitie een betere optie is. En als je toch kabels aan het trekken bent, trek er meteen 2 (of meer) overal heen, je weet nooit waar het handig voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke84
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11-2023
Ben(V) schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:33:
Leg naar elke verdieping een utp cat6 kabel en sluit op elke verdieping daar een wifi accesspoint op aan.
ALs je een nieuwe woning betrekt is het slim het meteen goed te doen.

Bedankt!

Op wat voor prijs moet ik ongeveer rekenen per accesspoint?
En kan ik op zo'n accesspoint een spelcomputer aansluiten?

En stel dat ik op zolder met een mobiele telefoon op het wifi netwerk zit en ik loop naar beneden, schakelt de telefoon dan vanzelf over op het accesspoint beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Ik heb een POE switch in de meterkast hangen.
Vanuit daar een aantal kabels naar elke verdieping.
Daarmee heb ik een aantal devices bedraad aangesloten (pc bijv.).

De accesspoints heb ik Unifi-AP-Lite (4x) op BG, 1e, 2e en eentje in de schuur. (allemaal een eigen UTP kabel naar de POE switch). Als ik door mijn huis/tuin wandel schakelt de telefoon automatisch naar het AP met het sterkste signaal.

Als POE switch heb ik de Unifi 16 port 150W switch genomen.
(Heb nog wat andere zaken die middels POE aangesloten worden, en ik wilde zo min mogelijk devices in de meterkast). Er zijn ook Unifi switches met 8 POE poorten (of een 8 poort switch met slechts 4x POE).

UTP kabels lopen door het ventilatiekanaal en onder de vloer door.
Buiten gaat ie door een PVC pijp heen onder het terras door naar de schuur.

Je kunt ook nog per etage een Unifi 5 port mini switch kopen en die ene UTP kabel gebruiken om daar te gaan verdelen tussen bijv, Playstation, AccessPoint (heeft 1x POE passthrough) en iets anders zoals een pc bijv.

prijzen van de genoemde items kun je in de pricewatch terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:41
Xudonax schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:36:
[...]

Niet per sé. Bijvoorbeeld de Asus ZenWifi AX die hier staat heeft een dedicated backhaul (WiFi 6 4x4 op 160MHz zeg ik uit mijn hoofd) waar dan de 2.4GHz en de normale 5GHz gevoed wordt. Ja, een dergelijk triple band systeem is wat duurder, maar het halveert de bandbreedte in ieder geval niet :)
Tja en dan delen ze allemaal die dedicated backhaul weer, dus is een beetje lood om oud ijzer.
Heeft alleen voordeel als je maar een client hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:39
Anneke84 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:46:
[...]

Bedankt!
En kan ik op zo'n accesspoint een spelcomputer aansluiten?
Spelcomputer zou ik een stekker in steken. Sommige hebben inderdaad meerdere aansluitingen, even naar het plaatje kijken en anders een kleine netwerk switch van drie tientjes er bij kopen.
Op wat voor prijs moet ik ongeveer rekenen per accesspoint?

En stel dat ik op zolder met een mobiele telefoon op het wifi netwerk zit en ik loop naar beneden, schakelt de telefoon dan vanzelf over op het accesspoint beneden?
Prijzen van accespoints zijn een beetje afhankelijk van hoe precies die telefoon moet over schakelen. Wil je al face-timend overschakelen zonder ook maar een enkele hapering dan is het al gauw 500.- of meer per stuk. Als het even onderbroken mag zijn kan je vaak al af met accespoints die een derde van dat bedrag kosten. Je kan zelf al helpen door het zendvermogen van die accespoints zo in te stellen dat die van zolder amper te ontvangen is op de beneden verdieping.

De telefoon zal uit zichzelf pas overschakelen als die geen bereik meer heeft, dan kan het zo zijn dat je met een enkel streepje ontvangst op de bank zit omdat hij nog met die op zolder verbonden is. Met accespoints die fast roaming of seamless roaming ondersteunen helpt het accespoint een beetje door simpelweg de verbinding te verbreken als duidelijk is dat een van de andere accespoints een betere partij is.

[ Voor 5% gewijzigd door jadjong op 24-11-2020 21:21 ]

Pagina: 1