USB Hub die 100 of 144Hz monitor aankan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-05 17:48
Ik ben op zoek naar een USB Hub/Dock en een nieuw computerscherm.
Dat scherm zal een 34" worden met 100Hz of 144Hz en resolutie 3440x1440.

Ik verbind vooral een oude werklaptop (kan met USB-A scherm aansturen en met DisplayPort) deze zal vervangen worden binnen een jaar (deze zal waarschijnlijk USB-C gebruiken).
Mijn privé-laptop wil ik ook soms verbinden, deze heeft een Thunderbolt 3 USB-C poort.

Ik dacht een dock aan te schaffen zoals deze I-tec die via USB-A en USB-C (ook die met Thunderbolt 3) kan aangesloten worden op laptops. Hij heeft USB power-delivery hetgeen mijn werk-laptop ondersteunt.

Het probleem is dat er in de specs staat: "supports up to 4K 4096 x 2160@60Hz" of als je met 2 displayports op 1 monitor aansluit "supports up to 5K 5120×2880@60Hz".

Ik dacht eerst, vermits het uiteindelijk om data troughput gaat (en ik 'slechts' 3440x1440 resolutie zou gebruiken) dat het vast hogere refresh rates zou ondersteunen. Echter is er ook een FAQ en daar staat vrij helder:
Question: Is it possible to set the frame rate to 120 Hz (144 Hz etc.) with the docking station / video adapter?
Answer: This is not possible. The docking station can handle maximum 60 Hz.
Bij alle andere docking stations waar ik naar kijk vind ik dezelfde beperking. Is de enige mogelijkheid om >60Hz te gebruiken om de monitor rechtstreeks aan de laptop aan te sluiten en dus niet via een USB-Hub/dock? Vanwaar deze beperking?

[ Voor 4% gewijzigd door quizzical op 24-11-2020 11:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Ik voeg even de TLDR versie toe van mijn vraag, in de hoop op een reactie :)

Welke USB Hub/Dock kan alles verbinden met de laptop met 1 USB-C kabel (en de laptop ook opladen) en tevens een computerscherm met 100Hz of 144Hz aansturen?

Tot nu toe vind ik er enkel die 60Hz gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:43
Ik denk dat de reactie dat er niet meer dan 60Hz ondersteund wordt gewoon onzin is.

Het gaat immers om de maximale bandbreedte.
Maar als je op 4K 60Hz haalt, dan moet op 1080p 240 Hz dus ook kunnen. Dat valt immers binnen de specs van Displayport 1.2 (wat dit dock is gezien de resoluties en minimum vereiste van Thunderbolt 3.

Die 60Hz wordt altijd genoemd omdat dat de normale standaard is. Ze noemen dan de maximale standaard resolutie waar dit nog haalbaar is.

[ Voor 8% gewijzigd door White Feather op 05-01-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:53
White Feather schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:22:
Ik denk dat de reactie dat er niet meer dan 60Hz ondersteund wordt gewoon onzin is.

Het gaat immers om de maximale bandbreedte.
Maar als je op 4K 60Hz haalt, dan moet op 1080p 240 Hz dus ook kunnen. Dat valt immers binnen de specs van Displayport 1.2 (wat dit dock is gezien de resoluties en minimum vereiste van Thunderbolt 3.

Die 60Hz wordt altijd genoemd omdat dat de normale standaard is. Ze noemen dan de maximale standaard resolutie waar dit nog haalbaar is.
Dat lijkt mij ook, maar je hebt dan wel een dock met ondersteuning voor Displayport 1.4 en Thunderbolt 3 nodig. DP 1.2 haalt volgens mij geen 144Hz op 3440x1440

Ik gebruik zelf een CalDigit TS3+ voor 4K @ 60Hz en dat werkt prima. Geen ervaring met hogere refresh.

[ Voor 3% gewijzigd door RogerWilco2 op 05-01-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
White Feather schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:22:
Maar als je op 4K 60Hz haalt, dan moet op 1080p 240 Hz dus ook kunnen.
Dat zou ik dus ook denken, maar ik zie nu dat ze voor bijna €300 ook deze verkopen.
Volgens hun website kan deze indien op een TB3 poort aangesloten 5K/60Hz of QHD/144Hz.
Deze lijkt me wat overkill voor mij (ondersteund bvb 2 monitors), maar ditbetekend dat ze dus op andere producten (met thunderbolt 3) wel hogere refresh rates als mogelijk tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:43
quizzical schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:24:
[...]

Dat zou ik dus ook denken, maar ik zie nu dat ze voor bijna €300 ook deze verkopen.
Volgens hun website kan deze indien op een TB3 poort aangesloten 5K/60Hz of QHD/144Hz.
Deze lijkt me wat overkill voor mij (ondersteund bvb 2 monitors), maar ditbetekend dat ze dus op andere producten (met thunderbolt 3) wel hogere refresh rates als mogelijk tonen.
Hiermee kun je ook Thunderbolt output gebruiken.
Als je hier een Thunderbolt-monitor aan hangt, dan kun je de volledige bandbreedte van Thunderbolt rechtstreeks voor één monitor gebruiken. Dat is dus meer dan het dubbele van Displayport 1.2.

Zolang je geen Thunderbolt-monitor hebt, is het sowieso dus niet nuttig boven de andere. En zelfs bij veel Thunderbolt-monitoren is het niet eens nodig.
RogerWilco2 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:09:
[...]

Dat lijkt mij ook, maar je hebt dan wel een dock met ondersteuning voor Displayport 1.4 en Thunderbolt 3 nodig. DP 1.2 haalt volgens mij geen 144Hz op 3440x1440

Ik gebruik zelf een CalDigit TS3+ voor 4K @ 60Hz en dat werkt prima. Geen ervaring met hogere refresh.
Je hebt gelijk, helemaal niet gezien dat het 3440 was.
Op 1440p is 144 Hz bereikbaar via Displayport 1.2, op een 3440x1440 is 100 zeker (en misschien 120 Hz) mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shosher
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-03-2023
Zelde vind je een post die zo direct aanhaakt op wat ik nu aan het zoeken ben. ik krijg inderdaad ook overal te horen dat de maximale refreshrate 60HZ is. Nou is dat voor de werklaptop niet zo'n ramp, maar voor de persoonlijke game laptop zou ik dit graag wel willen. ik ben het eeuwig gewissel tussen de 2 apparaten een beetje zat vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSS95
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-06-2024
Nog een keuze gemaakt voor een docking station die +60hz aankan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Nee, ik heb een monitor gekocht met was USB aansluitingen die dus ook een beetje kan doorgaan voor USB hub... :-/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-05 10:34
Ik heb een monitor met ingebouwde USB dock.
Echter ervaar ik hele vervelende onderbrekingen met alleen netwerk devices via USB in de monitor.
Als ik de ingebouwde NIC gebruik valt de verbinding ieder uur wel een of meerdere keren weg.
Als ik een extra USB NIC in een vrije USB poort steek valt deze verbinding ook weg, maar veel minder frequent.

Uiteraard is alles met drivers etc. al bijgewerkt.
Monitor is uit de garantie en nu zoek ik een oplossing om dit op te lossen.
Een losse high end Docking die minimaal 2 schermen via DP kan aansturen op QHD met 100Hz zou heel fijn zijn.
Dan maak ik van mijn nu "slimme" scherm gewoon een dom scherm en zet ik er een tweede scherm naast.

Ik ben dus ook benieuwd of iemand zo'n Dock ooit gevonden heeft?
Pagina: 1