Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubert
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:45
Ik zoek een camera voor mij en mijn vriendin. Het is bedoeld als sinterklaascadeau.

Budget ligt rond de €500,-. Dat is overigens geen harde eis, als we voor een iets hoger bedrag echt een veel betere camera vinden met de juiste lenzen en accessoires vind ik dat ook acceptabel. Als het voor minder kan, dan graag.

Gezien het formaat neig ik nu naar een systeemcamera. Ik verwacht dat we die qua formaat wat makkelijker meenemen met uitstapjes.

We hebben nu jonge kinderen, dus de eerste jaren zal de camera vooral gebruikt worden voor foto’s van de kinderen. Binnen zullen we hem zo nu en dan pakken om even snel een foto te maken, maar daar pakken we ook vaak de smartphone voor aangezien die meestal binnen handbereik is. De camera zal vooral buiten gebruikt worden, in de tuin of voor uitstapjes naar het bos of strand. Als de kinderen wat ouder zijn, zullen we de camera ook wat vaker gebruiken voor vakanties, dan zal het o.a. om landschappen gaan. De meeste foto's maken we overdag.

De belangrijkste functie is foto’s maken. Als we er ook mee kunnen filmen is dat mooi meegenomen, maar we hebben hier geen specifieke eisen voor.

We hebben nu een oudere compact camera (Fujifilm FinePix F550 EXR), maar zitten nu op een punt waar we allebei wel iets meer met fotografie willen proberen. Fotografie is voor ons beide nog geen hobby, maar eigenlijk zoek ik naar een instap camera om te ontdekken of dit voor (een van) ons een hobby kan worden.

Omdat we allebei nog geen ervaring hebben, zou het prettig zijn als de camera ook met een automatische stand al mooie foto’s kan maken, zodat we in de toekomst eventueel nog een cursus kunnen volgen om er verder mee te gaan en meer van de camera kunnen ontdekken. Omdat ik er nog geen ervaring mee heb, vind ik het ook lastig inschatten wat we aan lenzen nodig zouden hebben, of wat ons helpt om mooiere foto's te maken voor onze doelen.

Zelf ben ik voornamelijk op de volgende modellen uitgekomen:
Canon EOS M50 + 15-45mm
Canon EOS M200 + 15-45mm
Sony A6000 + 16-50mm (het staat me vooral tegen dat deze inmiddels alweer wat ouder is)
Panasonic DC-GX880 + 12-32mm
Fujifilm X-T200 + XC 15-45MM
Olympus OM-D E-M10 Mark III zilver + 14-42mm F3.5-5.6 EZ

Kiezen tussen deze modellen vind ik lastig. Ook andere suggesties zijn welkom.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:09
Zonder inhoudelijk op de verschillen tussen de camera's in te gaan. Kinderen zijn vliegensvlug en zullen nooit even stil staan om een fatsoenlijke foto te kunnen nemen. Ook heb je vaak de tijd of de ruimte niet om dichterbij te komen. Een camera met een (relatief) snelle autofocus en een redelijke zoombereik kan daarbij het verschil maken. Qua zoom, denk dan minimaal aan 24-70 (35 mm equivalent), maar liever nog aan 24-105 of 24-120.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:51
De camera's die je noemt zullen allemaal prima zijn voor de doelen die je beschrijft. Ze zitten ook allemaal redelijk in hetzelfde marktsegment en prijsklasse. Voor zover ik weet hebben ze ook nagenoeg allemaal een automatische stand, welke daar dan de beste foto's mee maakt kan ik zo op voorhand niet zeggen.

Qua keuze tussen deze camera's zou ik de Sony, zoals je zelf ook al zegt, links laten liggen omdat deze al beduidend ouder is. Dan heb je denk ik een betere koop aan 1 van de andere modellen, die allemaal een stukje nieuwer zijn.

Nog een paar punten per model/merk:
- De Canon M50 heeft dual pixel autofocus, wat hem qua autofocus iets beter maakt dan een aantal anderen. Het lenzenaanbod voor de Canon EF-M lijn is wel wat minder uitgebreid. Je kunt hiervoor wel een adapter kopen zodat je ook lenzen die eigenlijk voor een DSLR zijn kunt gebruiken.
- De Fuji is 1 van de nieuwste modellen uit het rijtje en wordt over het algemeen qua fotokwaliteit het hoogst gewaardeerd in reviews. Een ander voordeel is dat Fuji zogenoemde filmsimulaties in de camera heeft, waarmee je verschillende kleureffecten en sferen kunt creeren. Ook zijn de JPEG's van Fuji over het algemeen erg goed (iets beter dan de concurrentie), dus als je niet van nabewerken houdt kan dat een voordeel zijn.
- De Olympus en Panasonic hebben een iets kleinere sensor dan de andere modellen. Dat heeft al voordeel dat ze wat compacter zijn (ook de lenzen), maar als nadeel dat je in donkere omstandigheden sneller ruis zult zien op de foto's. Het lenzenaanbod van Olympus en Panasonic is wel heel uitgebreid, van goedkopere startlenzen tot duurdere meer professionele lenzen.

Geen van allen is een slechte koop, dus het gaat er vooral om wat je eigen voorkeur heeft. Ik zou je ook aanraden om naar een winkel te gaan samen met je vriendin om te kijken wat zij het beste in de hand vindt liggen en wat het fijnste is qua bediening. Daarin kunnen de toestellen heel erg verschillen en dat is vooral heel persoonlijk wat je daarin prettig vindt.

Voor wat betreft lenzen sluit ik me aan bij @Joris748, dus het kan verstandig zijn om daar ook alvast naar te kijken wat de verschillende merken hierin bieden.

Deze test tussen de Canon M50, Fuji X-T200 en Sony A6100 (nieuwer model) is wellicht nog interessant om eens te bekijken: https://www.dpreview.com/...-aps-c-mirrorless-cameras. Dan krijg je een indruk wat de verschillen tussen de modellen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Erwin186 op 24-11-2020 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb het ook al in een eerder adviestopic gezegd: als je voornamelijk (snelbewegende) kids fotografeert, dan kan een goeie autofocus (liefst met eye-AF tracking) de boel erg vereenvoudigen. De "laagste" Sony die dit heeft is de A6100. Die is qua budget nog wel te doen (moet je wel nog een lens erbij kopen), maar hoger dan dat (A6400, 6600 etc) schiet de prijs de lucht in.
Een ander ding om de boel makkelijker te maken is stabilisatie, in de lens of in de body (of beide). Je krijgt daarmee een stiller zoekerbeeld, of dat nou in de viewfinder is of op het schermpje, het fotografeert altijd makkelijker, omdat je door het stillere beeld makkelijker ziet hoe je precies kadert en je kunt sneller zien of iets buiten beeld valt of niet. Kortom: meer tijd voor jou om de compositie te bepalen.

Als RAW geen vereiste is en je wilt zo mooi mogelijke straight-out-of-camera JPG, dan is Fuji wel een goeie kandidaat om naar te kijken ja.
Wat landschapjes overdag kunnen al die camera's wel aan; het dynamisch bereik in een contrastrijk landschap is zo groot, dat zelfs de beste fullframe camera's nog highlightclipping hebben, maar ja, meer DR is altijd beter :)

Als je het qua lenzen niet weet, is het goed om te weten dat een "standaard" lens met focal length 15-45 of 17-50 o.i.d. altijd een goeie start is; beetje ultra groothoek, klein beetje mid-tele....daar kun je zowat elke normale situatie wel mee vastleggen.
De goedkopere lenzen hebben dan wel geen constant diafragma, maar zitten tegen de 50mm dan wel op een f/5.6 of f/6.3 aan.
Dus hoe wijder je diafragma kan, hoe sneller je sluitertijd of hoe lager je iso kan (en vaak ook hoe smoother de achtergrondblur is).Dus je moet inderdaad geen perfect uitgeblurred action-portretshot van je kindje verwachten met een 16-50/4.5-6.3 lens bedoel ik dan te zeggen.

Een voorbeeld van een iets betere standaard lens is de Fuji 18-55/2.8-4 OIS, die is over de gehele linie een dikke stop lichtsterker dan andere kitlenzen.

Ik weet niet of ik je qua autofocus + subjecttracking een Fuji zou aanraden...Ik heb zelf een X-T20 + 18-55 + 55-200 lens en het subject tracken voelt in ieder geval hier niet soepel aan en zeer zeker niet accuraat...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubert
Bedankt voor deze informatie en adviezen.

Een bezoek aan de winkel ben ik inderdaad ook nog van plan. Zelf ga ik graag voorbereid naar zo'n winkel, zodat ik daar ook wat gerichter naar bepaalde modellen kan vragen.

Bij die lenzen had ik inderdaad nog niet echt stilgestaan. Omdat wij ook nog geen ervaring hebben met fotografie vind ik dat nu ook wat lastig inschatten. De mm's en diafragma's zeggen me nog weinig. Dat zijn dingen die ik hoopte te leren door het te doen. Ik zoek dus een beetje naar een goede instapmodel waar ik dat mee kan uitvinden en waar ik bij voorkeur ook nog even mee verder kan.

Investeren in goede (lees dure) lenzen lijkt mij op dit moment nog niet heel verstandig zeg maar, als we uiteindelijk toch alleen de standaard lens blijken te gebruiken.

Voor de Olympus lijkt dit me dan een mooie aanbieding: Olympus OM-D E-M10 Mark III zilver + 14-42mm + 40-150mm. Maar goed, ik kan zelf niet goed inschatten of dit nou echt een goede aanbieding is en of dit voor ons de juiste start set zou zijn.

Datzelfde geldt dan eigenlijk voor de autofocus. In ieder geval goed om te weten dat dit voor mijn doelen een belangrijk argument is. Ik kan zelf alleen nog niet goed inschatten welke camera's een goede en snelle autofocus hebben. Of dat alle genoemde modellen misschien wel goed genoeg zijn.

Overigens begrijp ik ook dat het lastig, zo niet onmogelijk is om voor een ander te bepalen wat de beste optie is.

In ieder geval weer genoeg informatie om verder mee te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
@Rubert
Die Olympus kit is op zich een prima aanbieding. Voor 600 euro heb je dan een mooie startersset met 2 lenzen erbij, waardoor je bereik gelijk iets groter is dan 1 lens. Dezelfde camera is er eventueel ook nog met 1 lens met hetzelfde bereik: https://www.fotoverweij.n...lver-14-150mm-f4-0-5-6-ii. Mocht je twijfelen over het wisselen van lenzen dan kan dat ook nog een optie zijn. Kwalitatief zullen 2 losse lenzen waarschijnlijk iets beter zijn, maar dan moet je dus wel wisselen.

Maar staar je ook niet helemaal blind op dit soort sets. Er zijn ook genoeg sets met maar 1 lens waar je prima later een telelens bij kunt kopen. Je kunt dan eerst de camera leren kennen, uitvinden waar je vooral foto's van maakt en dan kijken wat voor extra lens je daar eventueel voor nodig hebt. Misschien concludeer je dan wel dat je helemaal geen telelens nodig hebt, maar liever een lichtsterke prime wilt.

Zoals eerder gezegd, vooral zelf gaan proberen wat je het meeste aanspreekt.

[ Voor 18% gewijzigd door Erwin186 op 24-11-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-05 13:38
Je hebt het over uitstapjes naar bos en strand. Ondertussen meerdere DSLR camera's met lenzen gehad. En best vaak problemen met de scherpstelling gehad. De oorzaak was elke keer vuil en dan met name stof en zand in de lens en de body. Op zich niet gek als je bedenkt dat de camera mee ging op rondreizen en uitstapjes in bos/ strand.
Je bent naar een ander type camera aan het kijken maar wel naar iets met een verwisselbare lens. Wat ik je wil meegeven is dat camera's best wel gevoelig zijn en dat zand en stof geen goede vrienden zijn van een camera. Hou dit dus ook in gedachte. Wellicht dat er uitvoeringen zijn die er beter tegen kunnen.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubert
Erwin186 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:41:
@Rubert
Die Olympus kit is op zich een prima aanbieding. Voor 600 euro heb je dan een mooie startersset met 2 lenzen erbij, waardoor je bereik gelijk iets groter is dan 1 lens. Dezelfde camera is er eventueel ook nog met 1 lens met hetzelfde bereik: https://www.fotoverweij.n...lver-14-150mm-f4-0-5-6-ii. Mocht je twijfelen over het wisselen van lenzen dan kan dat ook nog een optie zijn. Kwalitatief zullen 2 losse lenzen waarschijnlijk iets beter zijn, maar dan moet je dus wel wisselen.

Maar staar je ook niet helemaal blind op dit soort sets. Er zijn ook genoeg sets met maar 1 lens waar je prima later een telelens bij kunt kopen. Je kunt dan eerst de camera leren kennen, uitvinden waar je vooral foto's van maakt en dan kijken wat voor extra lens je daar eventueel voor nodig hebt. Misschien concludeer je dan wel dat je helemaal geen telelens nodig hebt, maar liever een lichtsterke prime wilt.

Zoals eerder gezegd, vooral zelf gaan proberen wat je het meeste aanspreekt.
Die variant met 1 lens had ik ook gezien inderdaad, het nadeel daarvan lijkt mij dan vooral dat de camera met die lens niet heel compact is. Dus om de camera dan mee te nemen ben je alsnog de lens aan het monteren en demonteren, of zie ik dat verkeerd?

Over het eerst leren kennen van de camera heb je ook een goed punt. Daarmee ontdekken we waarschijnlijk vanzelf of en wat we missen zodat we daar eventueel een lens bij kunnen zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
Rubert schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:30:
[...]

Die variant met 1 lens had ik ook gezien inderdaad, het nadeel daarvan lijkt mij dan vooral dat de camera met die lens niet heel compact is. Dus om de camera dan mee te nemen ben je alsnog de lens aan het monteren en demonteren, of zie ik dat verkeerd?

Over het eerst leren kennen van de camera heb je ook een goed punt. Daarmee ontdekken we waarschijnlijk vanzelf of en wat we missen zodat we daar eventueel een lens bij kunnen zoeken.
Dat van die compactheid klopt inderdaad. Zo’n 14-42 is een pancake lens, dus die is enorm klein en licht en dus makkelijk mee te nemen. In dat opzicht is 2 lenzen wel handiger, je hoeft ze dan niet altijd beide mee te nemen, terwijl je met zo’n 14-150 daarin geen keuze hebt. De 14-150 is met zijn 280gr overigens nog steeds behoorlijk licht voor een lens, maar wel zwaar vergeleken met de 93gr die de 14-42 weegt.

Met monteren en demonteren bedoel je denk ik dat je de lens steeds van de body af wilt halen en apart wilt opbergen? Want dat moet je zeker niet gaan doen, dan is de kans op rommel op je sensor veel groter en het is nogal een gedoe steeds. Gewoon de lens op de camera laten zitten, ook als je maar 1 lens hebt. Er zijn legio (schouder)tasjes te koop waar de camera met lens gemonteerd in kan.

Als je overigens gewoon netjes met de camera omgaat en niet midden op het strand met windkracht 7 een lens gaat wisselen dan valt de hoeveel rommel die in de body en lenzen komt best mee. Ik heb er in al die jaren nog nooit problemen mee gehad althans. Gewoon beetje oppassen met lenzen wisselen, dus niet in stoffige omgeving, veel wind etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-05 21:20
Mocht je toevallig bij de ING zitten of iemand kennen die in daar bankiert: In de rentepuntenwinkel is deze kit (met nog wat extra accessoires) ook scherp geprijsd.
https://www.ing.nl/punten/productdetail/1001323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-05 08:09
Ik heb zelf de olympus en ben er erg tevreden mee. Hij houdt goed vast, maakt prima foto’s en is compact!!!!! Ik werd doodgegooid met het advies “de beste foto’s maak je met de camera die je bij je hebt”. Die olympus kan met de pancake lens in je jaszak. Ideaal dus.

Voor binnen in de winter komt deze camera door zijn kleine sensor tekort. Ik ga er daarom ook een fullframe camera bij kopen voor het low light werk. De olympus zal zeker blijven! Ik heb er nog altijd veel plezier mee en er komen echt goede foto’s uit.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Pagina: 1