Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjitter
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-05 15:53
Hoi,

Ik heb een huis gekocht van 3 woonlagen. Ik dacht eraan om deze router te kopen en hem op de 1e verdieping te plaatsen. Geeft deze dan genoeg dekking voor de hele woning? Woning is 150m2 en heeft vloeren van beton.

Als iemand iets beters weet hoor ik het ook graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BEVEL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 09:20

BEVEL

s9.BeVeL

Graag wat concretere informatie.
Dekking zal waarschijnlijk geen probleem zijn.
wat wil je precies doen? gamen? streamen? downloaden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-05 10:58
Hier kan niemand jou een passend antwoord geven, je hebt om te beginnen al tientallen soorten beton met gewapend beton als grootste vijand van draadloze signalen. Ook gaan andere merken of type toestellen jou niet helpen zolang je bij één toestel blijft, wifi is wat het is, een 2-weg communicatie systeem, jouw access point mag dan wel roepen en kei hard stralen, je client (smartphone, laptop, ..) moet ook nog terug geraken met zijn signaal!

Hier kan je maar 1 ding doen, testen en indien nodig access points op strategische plaatsen bijplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:47
Helemaal eens met @Tha Render_2

De meeste accesspoints hebben vergelijkbaar bereik in een woning. De plaatsing is het belangrijkste.
Dit monster apparaat gaat wel wat verschil maken omdat het grote gevoelige antennes heeft, dat gaat wel helpen om de clients die niet zo hard kunnen terugschreeuwen te horen.

Je kunt echter beter meerdere accesspoints in je woning plaatsen dan 1 centraal monster apparaat. Roaming gaat anno 2020 prima en zo krijg je vaak een stabieler en sneller netwerk.

[ Voor 80% gewijzigd door laurens0619 op 24-11-2020 10:59 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:39
Sjitter schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:40:
Hoi,

Ik heb een huis gekocht van 3 woonlagen. Ik dacht eraan om deze router te kopen en hem op de 1e verdieping te plaatsen. Geeft deze dan genoeg dekking voor de hele woning? Woning is 150m2 en heeft vloeren van beton.

Als iemand iets beters weet hoor ik het ook graag.
Genoeg dekking om wat te doen ? Een text only whatsapp te sturen of netflix 4k op 4 tv's tegelijk te streamen ?

64kbps vs 100Mbps zit immers een dikke factor 1500 verschil tussen.

Dus naast dat je moet gaan testen c.q. inmeten als je enige garanties wilt hebben moet je ook nog even je eigen criteria voor je meting opstellen.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjitter
Bedankt voor de feedback en hulp alvast!

Gamen zal ik bedraad gaan doen. Gaat vooral om streamen van 4k in de huiskamer & slaapkamer. Wifi voor de telefoon en mijn vriendin haar laptop voor werk.

Mijn oom heeft net in de schuur een accespoint aangelegd maar daar hoor ik vooral dat het irritant is dat z`n telefoon binnen alsnog op de accespoint gaat zitten waardoor hij 30 meter ver een slechte verbinding krijgt. Zal dat niet het geval zijn als ik 2 hoog een accespoint op hang en dan op de begane grond mijn telefoon automatisch ermee verbind?

Als ik naar de 2e verdieping een accespoint wil aanleggen kost dat best wel wat geld kwa kabels wegwerken in de muur. Vandaar mijn vraag van te voren hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-05 19:17
Bij moderne apparaten gaat de roaming tussen access points meestal behoorlijk goed, zeker als de access points gemaakt zijn voor roaming en van dezelfde fabrikant zijn (zoals unifi). Sterkere WiFi-routers/access points hebben vaak maar een beperkt effect op het vergroten van het bereik, omdat de antenne's vaak niet beter zijn en de client ook niet harder kan zenden. Het kan dus wel wat througput richting de client verhogen, maar het gaat de througput van client > AP niet verbeteren (tenzij de antenne's ook echt beter zijn).

De beste methode voor het verbeteren van het bereik is naar mijn mening toch het installeren van een AP op zowel de begane grond als de 1e verdieping (en eventueel ook 2e verdieping). Dan zou ik bijvoorbeeld kiezen voor de unifi AC lite, die zijn behoorlijk betaalbaar en performen behoorlijk goed. Tevens hebben die ook gewone goede roaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjitter
dennisdennis12 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:15:
Bij moderne apparaten gaat de roaming tussen access points meestal behoorlijk goed, zeker als de access points gemaakt zijn voor roaming en van dezelfde fabrikant zijn (zoals unifi). Sterkere WiFi-routers/access points hebben vaak maar een beperkt effect op het vergroten van het bereik, omdat de antenne's vaak niet beter zijn en de client ook niet harder kan zenden. Het kan dus wel wat througput richting de client verhogen, maar het gaat de througput van client > AP niet verbeteren (tenzij de antenne's ook echt beter zijn).

De beste methode voor het verbeteren van het bereik is naar mijn mening toch het installeren van een AP op zowel de begane grond als de 1e verdieping (en eventueel ook 2e verdieping). Dan zou ik bijvoorbeeld kiezen voor de unifi AC lite, die zijn behoorlijk betaalbaar en performen behoorlijk goed. Tevens hebben die ook gewone goede roaming.
Mijn oom heeft dus een ziggo modem icm met een unifi access point. Maar is het dan slimmer om het modem in bridge modus te zetten en dan 3 access points te plaatsen? (op elke verdieping 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-05 19:17
Dat is op zich een goed idee, maar als je kiest voor de bridge modus, dan heb je daarnaast ook nog een router nodig. Tevens is het ook aan te bevelen om fast roaming in te schakelen (802.11r).
Pagina: 1