Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:17
Mijn woning staat pal op het zuiden, zonder dat er ook maar een moment van schaduw op het dak komt, nu ben ik dus gaan oriënteren op zonnepanelen.

Ik heb al verscheidene offertes gehad en enkele zijn al niet interessant en/of betrouwbaar genoeg naar mijn mening en heb het hierdor beperkt tot 2 partijen.
Mijn huidige verbruik is 3205kwh in 2019 geweest en ik weet dat er sowieso minimaal 200kwh aankomend jaar bij komt, ivm tuinverlichting en een video deurbel.

beide partijen adviseren met mijn huidige verbruik 10 panelen, maar met mijn verwachte meerverbruik komen ze op 12 panelen en allen komen op een terugverdientijd van ongeveer 5 jaar.

Offerte 1:
Trina Solar
330WP
12 jaar productgarantie
83,1% vermogen na 25 jaar
Growatt MIN 3600 TL-XE omvormer
verwachte opbrengst: 3.845kwh

Totaalprijs: € 4.678,- (krijg ook nog € 100,- shoptegoed)

Offerte 2:
Jinko Solar Tiger Black N-Type
350WP
25 jaar productgarantie
87% vermogen na 30 jaar
Solis 4k-4G omvormer
verwachte opbrengst: 4200 Watt piek waarmee in uw situatie een jaaropbrengst van 3780 kWh kan worden bereikt

Totaalprijs: € 4.722,92

Nu snap ik dat ik niet blind moet staren op de verwachte opbrengst, want dat is afhankelijk hoe de partij de zon inschat natuurlijk. Mijn gevoel zegt dat de laatste partij het beste uit komt door de lange garantie van de panelen en de mindere degradatie. Maar er staat ook een verschil in de offertes qua garantie, wat mij doet twijfelen:

Waar offerte 1 zegt:
We geven 10 jaar garantie op de installatie. Gaat er binnen deze periode iets stuk? Dan vervangen we gratis je zonnepanelen, omvormer(s), optimizer(s) en delen van het kabeltraject.

Zegt offerte 2:
Panelen 25 jaar garantie (10 jaar 95% aanvangsvermogen garantie, 30 jaar 87%)
Omvormer 10 jaar garantie
Naast bovenstaande productgaranties verlenen wij een all-in garantie van 6 maanden op de door ons uitgevoerde werkzaamheden.

Hierbij twijfel ik over die 6 maanden aangezien dit behoorlijk kort is. Vandaar ook mijn vraag om advies hiervoor.

Alle reacties

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Laat ze ook nog even een berekening maken voor een dak vol met panelen.

Beginners fout nr 1 = " beide partijen adviseren met mijn huidige verbruik 10 panelen, maar met mijn verwachte meerverbruik komen ze op 12 panelen "

80 a 90% van die hier met dat idee langs komen ( niet meer plaatsen dan dat je nu verbruikt )
komen hier met hangende pootjes terug voor advies voor uitbreiding van hun half jaar oude installatie
dat blijkt dan veelal een dure grap te worden. ( dat bij plaatsen dus )

Tis maar een hint. :P

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
EdjeCageman schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:00:
Mijn woning staat pal op het zuiden, zonder dat er ook maar een moment van schaduw op het dak komt, nu ben ik dus gaan oriënteren op zonnepanelen.
Jammer. Oost-West is leuker dan Noord-Zuid
Ik heb al verscheidene offertes gehad en enkele zijn al niet interessant en/of betrouwbaar genoeg naar mijn mening en heb het hierdor beperkt tot 2 partijen.
Mijn huidige verbruik is 3205kwh in 2019 geweest en ik weet dat er sowieso minimaal 200kwh aankomend jaar bij komt, ivm tuinverlichting en een video deurbel.

beide partijen adviseren met mijn huidige verbruik 10 panelen, maar met mijn verwachte meerverbruik komen ze op 12 panelen en allen komen op een terugverdientijd van ongeveer 5 jaar.
Wat maakt dat huidige verbruik nou uit? Het is veel interessanter om te weten hoe groot het dak is.
Offerte 1:
Trina Solar
330WP
12 jaar productgarantie
83,1% vermogen na 25 jaar
Growatt MIN 3600 TL-XE omvormer
verwachte opbrengst: 3.845kwh

Totaalprijs: € 4.678,- (krijg ook nog € 100,- shoptegoed)
Inclusief of exclusief BTW?
Offerte 2:
Jinko Solar Tiger Black N-Type
350WP
25 jaar productgarantie
87% vermogen na 30 jaar
Solis 4k-4G omvormer
verwachte opbrengst: 4200 Watt piek waarmee in uw situatie een jaaropbrengst van 3780 kWh kan worden bereikt

Totaalprijs: € 4.722,92
Wat is je dakhelling? Hoeveel gasverbruik?
Nu snap ik dat ik niet blind moet staren op de verwachte opbrengst, want dat is afhankelijk hoe de partij de zon inschat natuurlijk. Mijn gevoel zegt dat de laatste partij het beste uit komt door de lange garantie van de panelen en de mindere degradatie. Maar er staat ook een verschil in de offertes qua garantie, wat mij doet twijfelen:

Waar offerte 1 zegt:
We geven 10 jaar garantie op de installatie. Gaat er binnen deze periode iets stuk? Dan vervangen we gratis je zonnepanelen, omvormer(s), optimizer(s) en delen van het kabeltraject.
En bestaan die zelf nog over 10 jaar?

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
PClop schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:46:

Beginners fout nr 1 = " beide partijen adviseren met mijn huidige verbruik 10 panelen, maar met mijn verwachte meerverbruik komen ze op 12 panelen "

80 a 90% van die hier met dat idee langs komen ( niet meer plaatsen dan dat je nu verbruikt )
komen hier met hangende pootjes terug voor advies voor uitbreiding van hun half jaar oude installatie

Dus dit...

Als salderen straks wordt afgebouwd vanaf 2023 heb je “niets” meer aan 12 paneeltjes.

Liever je hele dak zo vol mogelijk zodat je ook op een winterdag nog wat opwekt overdag om je verbruik deels te compenseren.

Als je mag salderen gaat het inderdaad om je jaaropbrengst. Als salderen afgebouwd wordt gaat het om overdag zo veel mogelijk aan je vraag tegemoet komen.

Gelukkig doen steeds meer huishoudelijke apparaten een lagere piekbelasting, maar smeren het over langere tijd uit.

Youtube: DashcamNL

• EdjeCageman
PClop schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:46:

Mijn dak ligt met 12 panelen direct vol, nou ja officieel met 14 panelen, maar dat betekend dat er 2 groepen van 6 panelen komen te liggen en 2 los erboven, vind ik zelf een vreemd zicht daarom ook 12, het oog wilt ook wat.
kabeltjekabel schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 01:48:
[...]

Jammer. Oost-West is leuker dan Noord-Zuid

[...]

Wat maakt dat huidige verbruik nou uit? Het is veel interessanter om te weten hoe groot het dak is.

[...]

Inclusief of exclusief BTW?

[...]

Wat is je dakhelling? Hoeveel gasverbruik?

[...]

En bestaan die zelf nog over 10 jaar?
Prijzen zijn inclusief BTW nog, en zoals hierboven al geschetst dit is het max wat op mijn dak kan komen.
'Bestaan ze over 10 jaar nog', het zijn niet zomaar 'kleinere' zonnepanelen boeren, partij 1 is met zijn webshop 1 van de grotere van Nederland, ze doen er tegenwoordig zonnepanelen bij, wist ik niet eens :-)
Partij 2 heeft al jaren ervaring, doet heel veel projecten in de omgeving en heeft een grote naamsbekendheid hier in zuid Nederland, dus die valt ook niet zomaar om verwacht ik. (Ja je weet het nooit natuurlijk)
Het belangrijkste is voor mij ook dat de partijen een goed gevoel achter lieten daardoor zijn er nog maar 2 over.

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:47
EdjeCageman schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:08:
[...]

Mijn dak ligt met 12 panelen direct vol, nou ja officieel met 14 panelen, maar dat betekend dat er 2 groepen van 6 panelen komen te liggen en 2 los erboven, vind ik zelf een vreemd zicht daarom ook 12, het oog wilt ook wat.

[...]

Prijzen zijn inclusief BTW nog, en zoals hierboven al geschetst dit is het max wat op mijn dak kan komen.
'Bestaan ze over 10 jaar nog', het zijn niet zomaar 'kleinere' zonnepanelen boeren, partij 1 is met zijn webshop 1 van de grotere van Nederland, ze doen er tegenwoordig zonnepanelen bij, wist ik niet eens :-)
Partij 2 heeft al jaren ervaring, doet heel veel projecten in de omgeving en heeft een grote naamsbekendheid hier in zuid Nederland, dus die valt ook niet zomaar om verwacht ik. (Ja je weet het nooit natuurlijk)
Het belangrijkste is voor mij ook dat de partijen een goed gevoel achter lieten daardoor zijn er nog maar 2 over.
Maak even een foto of schets van je dak met exacte maten. Er zijn hier een aantal tweakers die graag even voor jou puzzelen om zo een mooi vol dak te krijgen.
Mocht je er inderdaad echt niet meer dan 12 op je dat krijgen, dan zou ik altijd kijken naar extra grote panelen van 370 of 390 Wp.

Verder kun je de prijzen even uittellen in €/Wp (euro's ex btw). Een opstelling als deze zou onder de €1 / Wp moeten lukken.

Edit: gaat het in beide offertes nou om 10 of 12 panelen?

[ Voor 6% gewijzigd door emot op 24-11-2020 08:58 ]

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

EdjeCageman schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:08:
[...]

[...]

Als het met 12 panelen netjes vol is stopt het natuurlijk
;)

• EdjeCageman
emot schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:56:
[...]

Maak even een foto of schets van je dak met exacte maten. Er zijn hier een aantal tweakers die graag even voor jou puzzelen om zo een mooi vol dak te krijgen.
Mocht je er inderdaad echt niet meer dan 12 op je dat krijgen, dan zou ik altijd kijken naar extra grote panelen van 370 of 390 Wp.

Verder kun je de prijzen even uittellen in €/Wp (euro's ex btw). Een opstelling als deze zou onder de €1 / Wp moeten lukken.

Edit: gaat het in beide offertes nou om 10 of 12 panelen?
Gaat wel een beetje voorbij aan mijn vraag welke van de 2 partijen gunstiger zijn :D en of ik me daadwerkelijk zo druk moet maken over die 6 maanden garantie.
De prijzen van de opstelling heb ik reeds uitgerekend:
Offerte 1 komt op €1,-
Offerte 2 komt op € 0,95

Beide offertes zijn op basis van 12 panelen.

Mijn woning is (binnenmaat) 6meter breed en 8,75 meter lang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1Rk30i3SKABh9xrTSqO4VY_Oz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6TpyJO2UxGciEYhjtjhCu6S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAkaNc_2cxRVnkkDXkSQoJ3fOaQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OYUr6YELKzZRS4NCqS6iaQOf.jpg?f=user_large

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:47
EdjeCageman schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:15:
[...]

Gaat wel een beetje voorbij aan mijn vraag welke van de 2 partijen gunstiger zijn :D en of ik me daadwerkelijk zo druk moet maken over die 6 maanden garantie.
De prijzen van de opstelling heb ik reeds uitgerekend:
Offerte 1 komt op €1,-
Offerte 2 komt op € 0,95

Beide offertes zijn op basis van 12 panelen.

Mijn woning is (binnenmaat) 6meter breed en 8,75 meter lang.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat je zou kunnen doen is 12 van deze panelen (laten) leggen:
https://www.winkelman-zon...-half-cut-perc-390wp.html
Is toch weer zo'n 500 - 700 kWh per jaar extra. En als je niet perse full black wilt, zijn er zelfs ook nog panelen van 460 Wp. Zeker interessant voor als het salderen straks afgebouwd wordt.

Verder kun je op die site, of sites als solar-bouwmarkt, ook je gehele set zelf bij elkaar zoeken met panelen, omvormer, montagemateriaal en ook de montage van de panelen. Deze sites concurreren natuurlijk online met de prijs en zo kun je een beetje peilen of jouw installateur een beetje in de buurt zit of dat je echt fors teveel betaald.
Als het niet veel scheelt zou ik het persoonlijk aan een lokale installateur gunnen, zeker als je daar een goed gevoel bij hebt.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:38
dit is easy. Mocht je snel klaar willen zijn dan gewoon offerte 2 accepteren. Is 4% goedkoper en redelijk veel Wattpiek op je dak. Ik zou in jouw geval ook liever zoiets neerleggen als emot voorsteld, die 500 tot 700 kWh per jaar heb je heel makkelijk te pakken (kost geen extra montagemateriaal of werk etc, dus relatief goedkoop).

Garantie zou ik volstrekt links laten liggen, of het nou 5 of 10 of 20 jaar is. Degradatie hetzelfde verhaal, je kunt het toch praktisch niet meten dus wat heb je daar nou aan. Gewoon zoveel neerleggen als kan en dan maximaal kWhs harken.

:z

• ekos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-01-2021
Hallo mensen: Ik wil op de dakkapel aan de achterzijde van het huis (7 meter breed) 2 zonnepanelen plaatsen (aan het zuiden gelegen). En een zonnepaneel voorzijde van het huis ( dakkapel van 2,5 meter breed 1,5 breed).
Vragen: weten je hoe ik de elektrische bekabeling van de zonnepanelen ( aan de voor en achterzijde vh huis)naar de geaarde stopcontact aan de voorzijde v/h huis (bij de CV ketel) het beste kan aanleggen.Weten jullie een elektricien die mij kan adviseren?.
Ik wil namelijk ook geen watertanks op het dak hebben als ballast hebben. Hebben jullie ideeen hierover?.
Bijvoorbaat dank.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@ekos
Zonnepanelen moeten op een aparte groep en mogen niet zo in het stopkontakt.
Wat wel toegestaan is, is een PV verdeler (google ff) op de plaats van je wasmachine of droger groep.
Je zou met micro omvormers kunnen werken. (APS of ENPHASE)

Betonvoeten?
https://www.sun-solar.nl/.../montage-systemen/page/2/ (onderaan de pagina)

Geen idee waar je woont, dus advies geven is lastig.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ekos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-01-2021
Heer Uijtdehaag: dank voor de geweldige tips.Ik woon te Bussum (aan de Betje Wolfflaan) in een normale rijtjeshuis. De bovengenoemde dakkapellen zijn naar het zuiden gekeerd.De bovengenoemde supersola panelen zijn voorzien van omvormers. De PV verdeler is zeker een slimme ..kent u een goede elektricien die kan monteren?.Ik las ook dat montagebedrijven niet op houten plattedaken monteren klopt dat?. Supersola:https://www.youtube.com/watch?v=Bv6uUTq_SH0
Pagina: 1